נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותאילו זכויות מגיעות להורים לילדים (ובוגרים) עם מוגבלות במקום העבודה

אילו זכויות מגיעות להורים לילדים (ובוגרים) עם מוגבלות במקום העבודה

במדור החדש "טוב ששאלתם" אתם מוזמנים לשלוח לנו שאלות על זכויות של משפחות מיוחדות - והמומחים של "קשר" יענו

לפני שבועיים השקנו ב”שווים” יחד עם עמותת “קשר” את המדור החדש “טוב ששאלתם”. במסגרת המדור אתם, הקוראים, מוזמנים לשלוח שאלות הנוגעות לזכויותיכם כאנשים עם מוגבלות או כבני משפחה של ילדים/בוגרים עם מוגבלות, והמומחים של “קשר” ישמחו לענות לכם.

השאלות יכולות לעסוק בכל תחומי החיים: קצבאות נכות, הנחות והטבות כספיות ואחרות המגיעות לכם, זכויות במערכות החינוך, הבריאות והרווחה, תעסוקה, נגישות ועוד.

את השאלות אתם מוזמנים לשלוח ללינק הבא >>> https://www.kesher.org.il/%d7%a6%d7%95%d7%a8-%d7%a7%d7%a9%d7%a8/

אחת לשבועיים נבחר שאלה מעניינת או כזו שרלוונטית למספר גדול של אנשים, ונפרסם אותה עם התשובה כאן במדור. אנחנו מתחייבים שזהותכם האמיתית תישמר בסוד (השמות שיפורסמו יהיו פיקטיביים).

שימו לב! אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בשאלות שלכם, ועליכם לקחת זאת בחשבון כאשר אתם פונים אלינו. שוב, שמותיכם האמיתיים לא יופיעו בפרסומים. כמו כן, חשוב להדגיש כי התשובות במדור אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים, “קשר” או מערכת “שווים”, אחראים לתוצאות השימוש בהן.

אז קדימה, בואו נעבור לשאלה החדשה ששלחה לנו הקוראת נחמה (שם פיקטיבי):

???

נחמה מהצפון שואלת:

אני אמא לבן עם צרכים מיוחדים מורכבים בן 19. אני עובדת במשרה מלאה כמורה במשרד החינוך. ביקשתי לצאת לחופשה עקב בעיה עם הילד, אבל המנהלת סירבה ואמרה שלמורים אין חופשות גמישות ושהבן שלי כבר גדול ולא ילד. האם אתם יכולים לעשות לי סדר במה מגיע להורים לילדים עם מוגבלויות במקומות העבודה?  

!!! 

אנחנו עונים:

שלום נחמה, 

בחוק שנותן מענה במקומות עבודה להורים מיוחדים כתוב במפורש הורים לאנשים עם מוגבלות ולא בהכרח לילדים עם מוגבלות, כך שאין חשיבות לגיל הילד עם המוגבלות. כפי שאת יודעת מן הסתם, הצורך לסייע לילד עם מוגבלות לא בהכרח פוחת בגיל המעבר לבגרות. 

אז מה הזכויות שלך? ראשית, חשוב לציין כי הזכויות הייחודיות מוענקות לכם, ההורים, רק לאחר שצברתם ותק של שנה במקום העבודה. אחר כך זה מתחלק לשתי אפשרויות: 

1. בתלוש השכר יש ימי חופשה ומחלה, וכל אחד מההורים המיוחדים העובדים יכולים לנצל מתוכם 18 ימים לטובת הסיוע לילדם (אם אחד ההורים העובדים לא ניצל את הימים, הוא יכול להעבירם להורה השני). למה זה חשוב? כי בדרך כלל ימי חופשה צריך לאשר עם המעסיק, ולגבי ימי מחלה צריך להביא אישור רופא על מחלה. כאן, במקרה שלכם, יש אפשרות לנצל ימי מחלה או חופשה על פי בחירה, לטובת סיוע לילד, על פי הזמנים הנדרשים לסיוע, ואתם זכאים לקבל תשלום מהיום הראשון. 

2. אפשרות נוספת היא “שעות סיוע”. מדובר ב-52 שעות לכל אחד מההורים במשרה מלאה לשנה, שאפשר לקבל בנוסף לימי חופשה ומחלה. מה זה אומר? שאם למשל לילד יש ועדה שתופסת חלק מיום העבודה, ניתן לקחת שעות מהבנק הזה. גם אם זה יום שלם, ניתן לקחת את השעות מ”שעות הסיוע”. מבחינת ההורים זה חשוב, כי פעמים רבות בהסכמים קיבוציים כדאי לשמור על ימי המחלה והחופשה למענק לפני הפנסיה. ניצול שעות ולא ימים יאפשר לך, נחמה, ולכל ההורים המיוחדים לשמור על ימי החופשה והמחלה. 

נציין רק שישנם גם מקרים של טיפול בדיאליזה ואונקולוגיה, שמאפשרים ניצול של יותר ימי מחלה או חופשה. 

אז במקרה הפרטי שלך, נחמה, המנהלת לא יכולה להגיד שיש חופשה מרוכזת או רק זמנים מסוימים שבהם ניתן לקחת ימי מחלה. החוק נותן לך את האפשרות לסייע לילד בזמנים הנדרשים לכך במהלך השנה. גם אם את נמצאת בהסכם קיבוצי, ההסכם יכול להוסיף על מה שמחויב בחוק ולא לגרוע ממנו. אם בכל זאת המנהלת תתעקש, נשמח להעביר לה את ההנחיות הברורות בחוק. כדאי לדעת: לפי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, יש להפרת החוק הזה משמעות קשה מבחינת המעסיק.  

כדי לקבל את הימים מספיק אישור של רופא משפחה (או כל רופא אחר) שאת/ה הורה לילד עם מוגבלות שצריך סיוע. זה טופס קבוע שמביאים למקום העבודה רק פעם אחת. לגבי הצהרות על הימים והשעות עצמם, ישנם טפסים מוסדרים לדיווח למסגרות. ריכזנו לכם את כל המסמכים הרלוונטיים במקום אחד – לחצו כאן

המדור הקודם: הטבות להורים מיוחדים במס רכישה

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות