נושאים קשורים

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?



“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
ראשיאוטיזםהתגובה המקוממת של דנאל למות הדיירת בבנימיניה כתוצאה מחנק

התגובה המקוממת של דנאל למות הדיירת בבנימיניה כתוצאה מחנק

החברה, ששווה יותר מ-2 מיליארד שקל, כתבה למשקיעים: "לצערנו קיימים לעתים מקרי פטירה על רקע מצב בריאותי קשה ופגיעה קוגניטיבית והתנהגותית של הדיירים"

עלות שכר של יותר מ-4 מיליון שקל ב-2021. מנכ”ל דנאל אילן ישראלי. צילום מסך מיוטיוב

בעקבות הפרסום ב”שווים” ביום חמישי האחרון על דיירת (35) במעון של בית אקשטיין בבנימינה שנחנקה למוות ממזון, החברה האם דנאל, הנסחרת בבורסה בתל אביב, הוציאה הבוקר הודעה למשקיעים בה היא מתייחסת לראשונה לאירוע. מניית החברה רושמת כעת ירידה של כ-4%.

בדנאל, ולא בפעם הראשונה, לא לוקחים אחריות על מותה של הדיירת, שהיה ידוע במעון כי יש לה בעיית בטיחות באכילה וכי יש להשגיח עליה מקרוב. “מעונות בית אקשטיין, כמו גם מעונות דומים של גופים אחרים, מטפלים בשגרה באנשים עם מחלות ובעיות בריאותיות קשות, לצד פגיעה קוגניטיבית והתנהגותית משמעותית, ועל רקע זה קיימים לעיתים, לצערה הרב של החברה, גם מקרי פטירה”, כתב סמנכ”ל הכספים של דנאל אילן עובדיה. “מקרה הפטירה האמור בדוח זה, כמו כל מקרה מסוג זה, דווח לכל הרשויות המפקחות ולמשטרה ונמצא כעת בחקירה”.

שלשום, יומיים אחרי האירוע, דיווחנו כאן ב”שווים” לראשונה כי מיד לאחר מותה של הדיירת המשטרה עצרה ל-24 שעות עובדת מטבח של המעון וחקרה אותה באזהרה, בחשד לגרימת מוות ברשלנות. מדובר באישה בת 43, תושבת ג’סר א’ זרקא, שעובדת במעון שמונה חודשים. כן פירסמנו כי מדריכה נוספת צפויה ככל הנראה להיחקר בקרוב על ידי המשטרה.

לאחר ערר שהגישה לבית המשפט בחיפה, באמצעות עו”ד מיכאל כרמל ועו”ד עיסאם טנוס, העובדת שוחררה לביתה, בטענה כי אין הצדקה למעצרה. “מדובר באם לשלושה ילדים, ללא עבר פלילי, שומרת מסורת”, נכתב בערר. “מעצרה לא נועד כדי לקדם פני סיכון כלשהו, אלא אך ורק לשבור את רוחה. אין כל טעם חקירתי בהמשך החזקתה במעצר”.

מה הוביל למותה של הדיירת? על פי מידע שהגיע לאתר “שווים”, ביום רביעי, בשעות הבוקר המוקדמות, נערכה פעילות במתחם החיצוני של בית אקשטיין בבנימינה. הדיירת, שהייתה ידועה כאישה עם בעיות אכילה, ולכן היו מאכילים אותה במנות קטנות, ניגשה לעגלת ארוחת הבוקר של השעה 10:00 – שנותרה ללא השגחה. היא נטלה חתיכת לחם מהעגלה, בלעה אותה בצורה לא מבוקרת ונחנקה.

אנשי המעון הזמינו את מד”א, כאשר היא הייתה כבר מחוסרת הכרה. הצוות הרפואי ביצע בה פעולות החייאה במשך כשעה, אך לבסוף נאלץ לקבוע את מותה. מקורבים לפרשה מספרים כי כולם במעון ידעו על הבעיה של הדיירת, וכי אנשי המעון היו מחויבים להשגיח עליה שלא תתקרב לאוכל ללא השגחה. “היו הנחיות בטיחות סביב נושא זה”, הדגיש אדם המקורב לנושא.

עו”ד מיכאל כרמל ועו״ד עיסאם טאנוס, המייצגים את העובדת, מסרו: “מדובר באישה שומרת חוק ששיתפה פעולה באופן מלא עם המשטרה, ומסרה את כל האמת על האירוע המצער. קצין משטרה החליט לעצר אותה ל-24 שעות, ורק בעקבות ערר שלנו היא שוחררה. לאחר שהמשטרה תבדוק את גרסתה לפי התיעוד שיש במקום, לא יוגש נגדה שום כתב אישום והתיק נגדה ייסגר. היא עשתה כמיטב יכולתה להציל את חייה של המנוחה, וכואב לה הלב על פטירתה”.

מוות חמישי בבית אקשטיין

המוות המצער של הדיירת מתווסף לרצף אירועים חמורים שהתרחשו בתקופה האחרונה במעונות של בית אקשטיין. בין היתר, מותם של שלושה דיירי בית דפנה בחולון, שנגרם כתוצאה מטיפול לקוי בבשר במטבח המעון, ומותו של ויקטור ביטון, דייר לשעבר בבית דפנה, שנפטר לטענת משפחתו כתוצאה מטיפול רפואי רשלני במקום, כפי שנחשף באתר “שווים”.

לאחרונה חשפנו גם מקרה אלימות קשה כלפי דייר במעון של בית אקשטיין בפרדס חנה. שחר גרשון בן ה-18, שהתגורר במקום, עבר התעללות פיזית בידי מטפלת שעבדה במעון, ובימים אלה היא עומדת למשפט.

ביקורת חריפה על דנאל

דנאל, הנסחרת בשווי של יותר משני מיליארד שקלים, סופגת בתקופה האחרונה ביקורת חריפה על תפקודה, הן בעקבות מקרי המוות המרובים במעונות שלה והן בעקבות ההתנהלות הכספית. מצד אחד, לחברה הכנסות גדולות והיא משלמת משכורות עתק למנהליה (המנכ”ל אילן ישראלי השתכר ב-2021 יותר מ-4 מיליון שקל), ומצד שני המטפלים והמדריכים בשטח, שעושים את העבודה הכי קשה מול אוכלוסייה עם צרכים מורכבים ביותר, נאלצים להסתפק בשכר מינימום. כאן ב”שווים” כתבנו כי המנכ”ל ישראלי מרוויח כמו 70 מדריכים שלו ביחד. בנוסף, מטפלים ומדריכים של בית אקשטייו מעידים כי הם לא מקבלים הכשרה מספקת כדי להצליח להתמודד עם המטופלים שלהם.

יש לציין כי מתחילת השנה איבדה דנאל כ-40% משוויה.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות