נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותמשפחה של דייר לשעבר ב"בית דפנה": "טיפול רשלני במעון הוביל למותו"

משפחה של דייר לשעבר ב”בית דפנה”: “טיפול רשלני במעון הוביל למותו”

ויקטור ביטון פונה לפני כשנה וחצי לביה"ח עם היפותרמיה, התייבשות ואי ספיקת כליות. אחותו: "אם הוא היה מגיע בזמן לוולפסון, הוא היה חי"

ויקטור ביטון זל במיטה בבית החולים (מימין) ולצדו אחותו ענת. צילום - באדיבות המשפחה
ויקטור ביטון ז”ל במיטה בבית החולים, ולצידו אחותו ענת. צילום באדיבות המשפחה

חודשיים וחצי אחרי שדיירים בהוסטל “בית דפנה” בחולון מתו מהרעלת מזון, מתברר שזו לא הטרגדיה היחיד שאירעה במקום. עכשיו אנחנו מפרסמים לראשונה כי לפני כשנתיים נפטר דייר במעון לאחר שפונה ממנו לבית החולים במצב קשה ביותר. משפחתו טוענת שטיפול רשלני של המעון הוביל להידרדרות במצבו, ובסופו של דבר גם למותו בהמשך.

ויקטור ביטון ז”ל, שהלך לעולמו בגיל 55, התגורר ב”בית דפנה” במשך 25 שנה. “לו אחי היה מגיע לבית החולים בזמן, אולי הוא היה חי היום, ובוודאות היו נחסכים ממנו סבל וייסורים רבים”, אומרת אחותו, ענת ביטון רייק, לאתר “שווים”.

“לא היינו לצידו ברגעיו האחרונים”

המקרה אירע בין גלי הקורונה, בטרם נרכש מידע מספק על הנגיף, והחשש מהדבקה היה גדול. באותה העת, מוסדות לאנשים עם מוגבלות היו סגורים למבקרים ונוצר קושי למשפחות לשמור על קשר רציף עם הדיירים. לדברי האחות, רק בעת פינויו של ביטון לבית החולים וולפסון נודע לבני המשפחה על מצבו הרפואי הקשה. “לא היינו יכולים להיות לצידו ברגעים האחרונים של חייו”, היא מוסיפה בכאב, “זו הייתה טראומה גדולה מאוד עבורנו”.

אלזה ביטון, בת דודו של ביטון, היא אחות אפידמיולוגית במשרד הבריאות. כשנחשפה לנתונים הרפואיים שאיתם הגיע לוולפסון, היא הבינה את חומרת המצב. “הודיעו לנו מהמעון שהוא מובהל לאשפוז, לא הבנו למה”, היא מספרת. “אני זוכרת שהרופאים תפסו את הראש כשראו את הנתונים. גם אני לא הבנתי איך הוא עדיין חי”.

המסמכים הרפואיים מוולפסון, שהגיעו לידי “שווים”, מלמדים שביטון התקבל מ”בית דפנה” היישר למיון ב-23.10.20. הוא היה במצב רפואי ירוד ביותר עם היפותרמיה, התייבשות קשה, חום, אי ספיקת כליות חריפה, מדדי דלקת מוגברים וצמיחה של חיידק אי קולי.

ויקטור ביטון ז
ויקטור ביטון ז”ל. צילום באדיבות המשפחה

 

בני המשפחה סיפרו כי במהלך האשפוז התגלו אצלו גם פצעי לחץ קשים בישבן ובעקבים. בעקבות דרישת המשפחה הוא הועבר לבית החולים איכילוב, שם התייצב מצבו הרפואי, אך פצעי הלחץ השפיעו רבות על שיקומו ומצבו הגופני הלך והחמיר.

כתוצאה מכך ביטון הפך לסיעודי ונזקק להשגחה רפואית צמודה. הוא הועבר מאיכילוב לבית החולים השיקומי רעות בתל אביב, שם אושפז כשבועיים. במהלך האשפוז נדבק בקורונה והועבר לבית החולים “בית בלב” בבת ים, שם נפטר.

“קיימת עילה לתביעת רשלנות”

לבקשת עורכת הדין גלית קרנר, שמייצגת את אחותו של ויקטור, בחן פרופ’ בכיר, מומחה לרפואה פנימית, את נסיבות המוות שלו, כולל התיעוד הרפואי הקיים. לפי חוות דעת ראשונית שהוציא, קיימת עילה להגשת תביעה נגד “בית דפנה” עקב רשלנות לכאורה בטיפול בביטון. “נדהמתי לגלות כי הייתה הזנחה ורשלנות בטיפול הרפואי לחוסה חסר ישע ב’בית דפנה'”, אומרת עו”ד קרנר, המתמחה בתיקים של רשלנות רפואית. “בידינו חוות דעת ראשונית שמגבה את הטענות הקשות להזנחה, שתוצאתה מוות. עצוב, כואב ומכעיס. הגיע הזמן שישלמו על הרשלנות כלפי חסרי הישע. הכדור יעבור בקרוב לאולם בית המשפט, ואני תקווה כי השופטים יתייחסו לזה במלוא החומרה”.

עו”ד גלית קרנר. צילום: אילן ספירא

בתחילת חודש מאי, כאמור, מצאו את מותם שלושה דיירים מ”בית דפנה” כתוצאה מהרעלת מזון שהוכן במעון. דיירים רבים אחרים לקו בשלשולים. דוח רשמי של משרד הבריאות קבע כי היו מחדלים תברואתיים קשים במקום.

למרות זאת, כחודש אחרי האירוע המשטרה הודתה במהלך דיון בוועדת החוקה של הכנסת כי היא אינה מתכוונת לפתוח בחקירה פלילית בנושא. צעד זה זכה לביקורת ציבורית נוקבת, שבעקבותיה המשטרה החליטה בכל זאת להתחיל בחקירה. במקביל, הוקמה ועדת מעקב לאירוע, שהחלה לעבוד בחודש שעבר. הוועדה תגיש את המלצותיה בעוד שלושה חודשים וחצי.

ב”בית דפנה” בחרו לא להגיב

“בית דפנה” נמצא בבעלות חברת “בית אקשטיין”, אחת מהחברות הגדולות בתחום הדיור החוץ-ביתי בישראל. “בית אקשטיין” היא חברה בת של “דנאל”, חברה שנסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של 2.5 מיליארד שקלים ומעסיקה עשרות אלפי עובדים, חלקם הגדול עובדי סיעוד. בין יתר עיסוקיה מפעילה “דנאל” הוסטלים, מפעלי תעסוקה שיקומיים ומרכזי יום שיקומיים-טיפוליים.

מ”בית דפנה” ומ”בית אקשטיין” בחרו לא להגיב לטענות המועלות בידיעה.

עוד בנושא:

לזה יש כסף: מנכ”ל דנאל מרוויח כמו 70 מדריכים בהוסטלים שלו יחד

החצר האחורית: זוהמה ואשפה סביב מעון “בית דפנה”

הדוח המלא: “חודש לפני הרעלת המזון נמצאו מכרסמים בבית דפנה”

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות