נושאים קשורים

מורה שהורשע בתקיפת חוסים פוטר מעבודתו

שאדי טרביה, שהורשע בתחילת 2023 בעבירות אלימות כלפי מטופלים קטינים, הועסק במקביל בבית ספר בסחנין. בית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה קבע כי יש לסיים את העסקתו

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"



“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
ראשיאוטיזםלזה יש כסף: מנכ"ל דנאל מרוויח כמו 70 מדריכים בהוסטלים שלו יחד

לזה יש כסף: מנכ”ל דנאל מרוויח כמו 70 מדריכים בהוסטלים שלו יחד

ב-2020, כשרוב העובדים קיבלו באזור שכר מינימום, הרוויחה חטיבת האוכלוסיות המיוחדות בדנאל 52 מיליון שקל. החברה: "השכר נגזר מתעריף משרד הרווחה"

לרגל בחירתו למקום השני המכובד בדירוג המנהלים המצטיינים של “כלכליסט” לשנת 2020, מנכ”ל חברת דנאל, אילן ישראלי, החליט להעניק ראיון חגיגי לעיתון. לצד המחמאות על הנסיקה במחיר המניה, הגידול בהכנסות והדיווידנדים הנאים לבעלי המניות, נשאל ישראלי לגבי העובדים שנותרים מחוץ לחגיגה. הכוונה הייתה לעובדי הסיעוד ולעובדים והמדריכים בהוסטלים של החברה; אלה שלא נהנים מפירות ההצלחה וממשיכים להשתכר שכר מינימום עבור עבודה קשה ביותר. “אנחנו עובדים על פי חוק ומשלמים לעובדים על פי מה שהממשלה מנחה”, אמר על כך המנכ”ל. ”זה שיש פה עובדים בשכר מינימום זה לא כי אני החלטתי, אלא כי אני שלוח של המדינה. היא זו שמתקצבת אותי”.

דנאל, חברה ציבורית הנסחרת בבורסה בתל אביב ושהגיעה לאחרונה לשווי של כ-4 מיליארד שקל, מורכבת מכמה חטיבות. חטיבת משאבי אנוש שמתמחה בגיוס ובהעסקת עובדים; חטיבת סיעוד שמתמחה במתן שירותי סיעוד לקשישים; חטיבת רפואה פרטית; וחטיבת אוכלוסיות מיוחדות שמספקת שירותים בתחומי חינוך, דיור ותעסוקה לאנשים עם צרכים מיוחדים. החטיבה הזו אחראית ל-34 הוסטלים ובתים לדיירים עם מוגבלויות ברחבי הארץ, וכן למרכזי תעסוקה ולמוסדות חינוך מיוחד. הדיור הוא החלק הארי של פעילותה.

נושא שכר העובדים בהוסטלים צף ועולה בימים אלה בעקבות חשיפת פרשיית ההתעללות המזעזעת של ארבעה עובדים בדיירים עם מוגבלויות במעון “בני ציון” בראש העין. לכולם ברור שמדובר בעשבים שוטים, אולם יש מי שטוענים כי תנאי ההעסקה הגרועים של העובדים במקומות אלה תורמים לשחיקה בעבודה, לתחושת מרמור, לתחלופת כוח אדם גבוהה שפוגעת באיכות הטיפול בדיירים, וגם להרחקת כוח אדם איכותי ממשרות אלה. “אם היו משלמים לעובדים כמו שצריך, כל הדברים האלה לא היו קורים” – זה משפט שנשמע הרבה לאחרונה.

במטרה להבין טוב יותר את נושא שכר העובדים בהוסטלים ובמעונות, נכנסנו לקרוא את הדוחות הכספיים של דנאל, בדגש על חטיבת האוכלוסיות המיוחדות. צריך לומר שהבחירה שלנו לעסוק דווקא בחברה זו לא נובעת מכך שיש תלונות מיוחדות על השירות שלה לעומת מפעילים אחרים (אין אצלנו כאלה), אלא פשוט משום שדוחותיה פתוחים לציבור מעצם היותה חברה ציבורית.

עלות שכר של 4.2 מיליון שקל ב-2021. מנכ”ל דנאל אילן ישראלי. צילום מסך מיוטיוב

סיפור הצלחה עסקי

המספרים מלמדים שלפחות ברמה העסקית, דנאל היא סיפור הצלחה גדול. ההכנסות צומחות, הרווח הכולל עמד ב-2020 על 112 מיליון שקל; בתוך חמש שנים מנייתה קפצה בכמעט 500%; במשך עשור חילקה דיווידנדים של יותר מ־460 מיליון שקל. גם ישראלי נהנה מהשגשוג הזה: לפי אתר “גלובס”, ב-2021 הרוויח המנכ”ל שכר בעלות של 4.2 מיליון שקל. גם בשנים הקודמות קיבל מיליונים מדי שנה, ואת 2018 הוא אף סיים עם שכר בעלות של 4.5 מיליון שקל. חוץ מזה, נכון ללפני שנה הוא החזיק מניות בחברה בשווי של כ-16 מיליון שקל.

לכאורה, אין עם זה שום בעיה. ישראלי הוא מנהל מצליח שמשיא ערך רב לבעלי המניות של דנאל, ומתוגמל בהתאם ביד נדיבה. ובכל זאת, בהמשך הראיון ב”כלכליסט” הוא נשאל: “זו לא התנערות (מהעובדים)? הרי הרווחים שלכם צמחו בחדות, אתם מחלקים דיווידנדים באופן קבוע”. על כך השיב ישראלי: “במקומות שאני יכול אני עושה מעבר לטובת העובדים, אבל צריך להבין שיש פה מאסות אדירות של עובדים. החברה שלנו מעסיקה עובדים שעושים סדר גודל של מיליון שעות סיעוד בחודש ממוצע, כלומר 12 מיליון שעות בשנה. תוספת של 4 שקלים לכל שעת עבודה זה עוד 48 מיליון שקל, אלו מספרים ענקיים.

“אני עובד על פי הנחיות המדינה”, המשיך להסביר, “ביטוח לאומי מנחים אותנו לעבוד לפי פורמט מסוים של תעריף עם נגזרות ורווח תפעולי, וזה בדיוק מה שאנחנו עושים. צריך לזכור שבתקופת הקורונה מאות אלפי ישראלים לא עבדו, ואנחנו המשכנו לעבוד כרגיל. אנחנו חברה מרוויחה שמשלמת משכורות בזמן כבר שנים ארוכות. היא גם שורדת תקופות קשות, והיציבות הזו גם היא חלק מהעניין. אני לא מכיר הרבה אנשים שיעדיפו לעבוד בחברה פחות יציבה שמשלמת שכר שעתי גבוה יותר. אף אחת מהחברות שניהלתי בחיי לא נתנה לעובד מה שדנאל נותנת. זו דרכנו”.

שכר לא הולם

מה שדנאל בטוח לא נותנת זה שכר הולם ל”עובדי השטח” שלה; למשל, אלה שמטפלים מדי יום בדיירים עם המוגבלויות בבתים ובהוסטלים, דואגים שיהיו נקיים ולעיתים גם צריכים להחליף להם חיתולים. רוב הדיירים האלה, צריך לומר, הם אנשים בתפקודים נמוכים ובינוניים שמתמודדים עם אוטיזם או עם מוגבלות שכלית התפתחותית, או גם וגם. מדובר באוכלוסייה מאוד מאתגרת ומורכבת, שדורשת סבלנות וסובלנות רבה ממי שבא איתה במגע יומיומי, בוודאי מהמטפלים. למרות זאת, גם בחודשים האחרונים מודעות הדרושים של החברה הבת של דנאל, בית אקשטיין, שמספקת שירותי דיור לאנשים עם מוגבלויות, ממשיכות להציע לתפקידי מדריכים במעונות שכר של 29.62 שקלים לשעה, טיפה יותר משכר מינימום. על משמרת אחר הצהריים-לילה מציעה החברה תעריף של 110%, ועל משמרת שבת 150%. תעריף של 29.62 שקלים לשעה כפול 182 שעות (משרה מלאה) מייצר שכר חודשי של 5,390 שקלים – 90 שקלים יותר משכר מינימום (5,300 שקלים).   

בצד ההכנסות, חטיבת האוכלוסיות המיוחדות, זו שכאמור אחראית בין היתר על המעונות וההוסטלים, נשענת באופן מוחלט על כספי מדינה. כל ההכנסות שלה מגיעות ממשרד הרווחה, שמעביר תקציב חודשי קבוע עבור כל דייר עם מוגבלות לפי רמת תפקודו, ובתחום החינוך המיוחד מגיע התקציב ממשרד החינוך. בשנת 2020 עמדו ההכנסות של חטיבת האוכלוסיות המיוחדות כל כ-437 מיליון שקל, וכולן הגיעו ממשרדי הממשלה. הרווחים של החטיבה הסתכמו באותה שנה, שימו לב, ביותר מ-52 מיליון שקל. ב-2019 היו הרווחים כמעט 33 מיליון שקל, וב-2018 יותר מ-36 מיליון שקל.

לפחות לפי המספרים, חטיבת ההוסטלים והמעונות של דנאל מציגה רווחיות יפה ויציבה לאורך זמן. מ-2018 עד 2020 הצטברו רווחים אלה ליותר מ-120 מיליון שקל. במצב כזה עולה השאלה: האם לשלם שכר מינימום לעובדים זה מצב של אין ברירה, או שאולי זו בחירה של ההנהלה להגדיל רווחיות על חשבון איכות העובדים והשירות הניתן לדיירים? האם ייתכן שהטענה של ישראלי שהוא משלם להם שכר מינימום כי זה מה שהמדינה מכתיבה לו, היא רק תירוץ להמשיך ולעשות קופה?

הכניסה למעון בני ציון. צילום – אביחי חיים
לא מנוהל על ידי דנאל. מעון “בני ציון” שבו נחשפה פרשיית ההתעללות. צילום: אביחי חיים

משכורת מנכ”ל כמו של 70 מדריכים יחד

על הרקע הזה קשה להימנע מהתייחסות לשכר הגבוה של ישראלי, למרות ההצלחות העסקיות המוכחות שלו. חישוב מהיר שערכנו מראה כי עלות שכרו ב-2018 השתוותה למשכורות שקיבלו יחד 70 מדריכים בהוסטלים של דנאל באותה שנה. בשנה הקודמת, 2021, עלות השכר שלו הייתה כמו של 65 עובדי שטח בחברה.  

מה לגבי המספרים של המפעילים הפרטיים הגדולים האחרים? האם הם דומים לאלה של דנאל? אי אפשר לדעת בוודאות, אבל סביר להניח שכן. מן הידועים הוא שבכל התחום משלמים למדריכים שכר מינימום, במקרה הטוב מינימום וקצת. לפי אתר “אולג’ובס”, למשל, השכר הממוצע למשרה כזו במשק עומד על כ-6,000 שקלים בחודש, וזה כולל שעות לילה וסופ”ש.

האם המצב הזה יכול להשתנות? כל עוד זה תלוי במפעילי ההוסטלים, כמו דנאל, קשה לראות את זה קורה, ולא בגלל שאין מספיק תקציב. אם, רק לדוגמה, החברה הייתה מחליטה על העלאה של 5 שקלים, אפילו 10 שקלים, בשכר השעתי של עובדי השטח בהוסטלים שלה – היא עדיין הייתה נשארת רווחית. אפילו רווחיות יפה. אז למה לא? בסוף, כנראה, הכל עניין של סדר עדיפויות.

מחברת דנאל נמסר בתגובה: “המפעילים הפרטיים בתחום אספקת שירותי הדיור, ביניהם בית אקשטיין, מתמודדים במכרזי דיור של משרד הרווחה. כל מכרז הוא 100% פרמטרים של איכות ומחייב הצגת והוכחת יכולות מקצועיות, דיור בסטנדרטים קבועים על ידי המשרד, כוח אדם מקצועי, יכולת טיפול 24/7 ועוד.

“התעריף המשולם למפעיל נקבע לכל דייר על פי רמת תפקודו, והוא כולל מרכיבים רבים הכוללים בין היתר: כוח אדם על פי תקינה (24/7, משמרות לילה, שבתות וחגים, 365 ימים בשנה), שכר דירה, תחזוקה ואחזקה, שיפוצים במבנה ובציוד, מזון, ביגוד, תרופות, נסיעות והסעות, אשפוזים וטיפולים רפואיים משלימים, חוגי העשרה, השתלמויות מקצועיות ועוד.

“שכר העבודה של כל נושא משרה נקבע ברובו כנגזרת של התעריף והתקינה שמובנית על ידי משרד הרווחה, או כזה שנקבע בהסכמים קיבוציים (דוגמת שכר העובדים הסוציאליים), וגם על פי מחיר השוק לתפקידים ספציפיים (קלינאי תקשורת, רוקח, רופא, פסיכיאטר וכו’). רווחי החברה נגזרים ממקורות הכנסה מגוונים בתחומים בהם עוסקת קבוצת דנאל (דיור ותעסוקה לאנשים עם צרכים מיוחדים, חינוך, רפואה, סיעוד לקשישים, משאבי אנוש, ניהול פרויקטים וכו’).

“עמידות של חברה נבחנת, בין היתר, בתקופה כמו קורונה שבה החברה נדרשת לספק את אותו סטנדרט שירות, גם כאשר מחצית מצוותי השירות במעונות ובהוסטלים חולים, ומרבית הדיירים חולים בתוך מסגרת הדיור. בתקופה זו דנאל לא הוציאה עובדים לחל”ת והעובדים המשיכו לקבל את שכרם כרגיל.

“יודגש כי בבית אקשטיין כל העובדים מקבלים מעל לשכר מינימום, ובנוסף בית אקשטיין מובילה בהשקעה ברווחת העובד, הכשרות מקצועיות והדרכות. בנוסף, המפעילים הפרטיים פועלים מול משרד הרווחה לטובת העלאת רמת שכר העובדים.

“דנאל היא מהמעסיקים הגדולים במשק והצלחתה מגיעה מרמת שירות גבוהה, יכולות מקצועיות וצוותים שעוברים כל העת הכשרות מקצועיות, פיקוח ובקרה.

“ככל שהמנהלים ברמה גבוהה יותר, כך הסיכוי לספק שירותים מקצועיים יותר – גבוה יותר. מכלול של פעולות המבוצעות על ידי החברה לטובת שימור וחיזוק ההון האנושי בה, מייצרות תשתית שעל בסיסה אפשר לספק רמת שירות נאותה ולאורך זמן באופן עקבי”.

עוד בנושא:

ותזעק הארץ – הפגנה בחמישי בערב בתל אביב למען דיירי “בני ציון”

כן, זה מה שאתם חושבים שזה: תמונות מהזוועה במעון בראש העין

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות