נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםותזעק הארץ – הפגנה בחמישי בערב בתל אביב למען דיירי "בני ציון"

ותזעק הארץ – הפגנה בחמישי בערב בתל אביב למען דיירי “בני ציון”

"אנחנו לא ניתן להתעללויות שעברו היקרים לנו לרדת מסדר היום" אומרים הורים לדיירים במעון, שהיו קורבנות לאלימות

הזמנה להפגנה בחמישי
הזמנה להפגנה בחמישי

“ותזעק הארץ” – זו הכותרת של ההפגנה למען אנשים וילדים עם מוגבלות שכלית, שתתקיים בעקבות חשיפת מאות מעשי ההתעללות במעון “בני ציון”. ההפגנה תיערך ברחבת מוזיאון תל אביב ביום חמישי הקרוב (17.2) בשעה 19:00.

יותר לא יעבדו עלי שהבן שלי “נפל”

“אנחנו לא ניתן להתעללויות שעברו היקרים לנו לרדת מסדר היום”, אומרת דיתה אוהב-ציון, אחת ממארגנות הההפגנה. אוהב-ציון היא אימו של רוני בן ה-34 שחי עם מוגבלות שכלית, והוא דייר במעון כבר 12 שנים.

“מרגע זה העיניים שלנו פקוחות, יותר לא יעבדו עלינו ויספרו לנו סיפורים שהבן שלי נפל בחדר, או מהכיסא ואני אאמין לזה”, היא אומרת, “יותר לא יסרבו לפתוח לנו מצלמות כולם על הכוונת. הפושעים האלה ידעו שלא יעשו להם כלום”.

אוהב-ציון מדגישה כי כרגע המטרה של ההפגנה אינה סגירת המעונות, אלא קודם כל פיקוח הדוק עליהם, יצירת הרתעה כנגד אלימות כזו, וגיוס צוות איכותי שיטפל בדיירים. “צריך להפסיק להתייחס אליהם כחוסים, הם אנשים ודיירים”, היא אומרת, “אנחנו רוצים לשנות את כל האווירה, שיראו אותנו ואותם, בלי מספרים לפי בניינים שונים, ולהחזיר למשפחות את השלווה ובעיקר את הביטחון. זה לא החצר האחורית של מדינת ישראל אלא הבית שלהם. אנחנו מזמינים את כולם להצטרף אלינו”. 

רוני בן ה-34 שהיה דייר במעון
רוני בן ה-34 – דייר במעון

מאות מעשי התעללות

לפני כחודש, עובדת סוציאלית התלוננה במשטרת ראש העין וסיפרה שאחד הדיירים דיווח שהוא הותקף בידי עובד המקום. השוטרים צפו במצלמות האבטחה, ונחשפו למאות מעשים קשים הכוללים אלימות, השפלות, תקיפות מיניות, והתעללות פיזית ונפשית כנגד 17 דיירים.

המשטרה עצרה את לאית סאלמה בן ה-24 מקלנסווה כחשוד ראשי בפרשה ויחד איתו שלושה מטפלים נוספים, מרח נבריסי, אדם קשקוש ועאתיאן קשקוש. בשבוע שעבר הפרקליטות הגישה כתבי אישום נגד ארבעתם, ובהם עשרות סעיפים שמתארים את הזוועות.

“לא ישנה כבר שבועיים”

מאז פרסום הפרשה, חשפנו בשווים כי בני משפחה העידו על סימני אלימות הרבה לפני שהוגשה אותה תלונה במשטרה – אך הנהלת המקום (שהוחלפה מאז) התעלמה מהם. בני משפחה אחרים ממשיכים לחשוף ברחבי הרשת אירועים נוספים שקרו בין כותלי המעון.

“אני כבר שבועיים לא ישנה בגלל כל מה שקרה, אני יודעת שגם אחי עבר התעללויות על ידי המטפלים האלה”, מספרת לשווים חני כספי, אחת ממארגנות ההפגנה ואם לילד עם מוגבלות. אחיה של חני, אליעזר בן ה-51, חי עם מוגבלות שכלית ואוטיזם וגם גר במעון.

"אמרתי להם שאחי עובר התעללות" - חני כספי ואחיה אליעזר
“אמרתי להם שאחי עובר התעללות” – חני כספי ואחיה אליעזר

“כשהראו בטלוויזיה את סלאמה, אחי קם והוריד את הראש. הוא לא רצה להסתכל עליו בכלל והוא היה מאוד נסער. אני בטוחה שההתעללות לא הייתה רק בבניין 15, כפי שפורסם, אלא גם בבניינים אחרים. צריך לחקור לאחור ולפתוח את כל המצלמות במעון ובמעונות בכלל”.

לפני התפוצצות הפרשה, כספי פנתה למעון וביקשה לברר מספר מקרים שהיא חושדת שאירעו לאחיה, אבל המעון סירב. “אמרתי להם שאחי עובר כאן התעללות, הגשתי תלונה במשטרה שאותה הם סגרו מחוסר ראיות. הצוות במעון אמר לי שאני מדברת שטויות, אבל אני ידעתי מה שעובר אחי יום יום, אף אחד לא האמין לי”, הדגישה.

כספי טענה שהם ימשיכו לבצע פעולות נוספות כדי להמשיך ולהציף את הנושא. “עכשיו יש רעש תקשורתי והרווחה בעניין ומנהלת את הכל, אבל אנחנו לא רוצים שהמעון יחזור לידיים פרטיות, אלא שיהיה באחריות הממשלה. כל מעון כזה מקבל אלפי שקלים מכל דייר – כסף שנכנס לכיס שלהם, במקום לשלם לעובדים ולתת טיפול ראוי לדיירים וזה מה שקורה. לא עוד”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות