נושאים קשורים

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"



משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"
ראשיאוטיזם"תכירו": האפליקציה שתשנה לאנשים על הרצף את החיים

“תכירו”: האפליקציה שתשנה לאנשים על הרצף את החיים

היישומון יתווך בין אנשים על הרצף לבין המרחב הציבורי: "לאוטיסטים יש קושי בהבנת סיטואציות, ולפעמים הם לא מקבלים את השירות הנכון", אומר היזם, אודי הלר

אפליקצית תכירו. צילום - BigStock | מתוך האפליקציה
אפליקצית תכירו. צילום – BigStock | מתוך האפליקציה

פיתוח חדש מנסה לשים סוף לאחת הבעיות הנפוצות ביותר אצל אנשים על הרצף האוטיסטי. אפליקציית “תכירו” נועדה להקל על אוטיסטים בסיטואציות חברתיות וביורוקרטיות. “פעמים רבות אוטיסטים לא מקבלים את השירות המתאים עבורם, חווים יחס מחפיר בגלל שלא מבינים אותם, והם נפגעים ולא תמיד יודעים איך להתגונן או לקבל את התיווך הנכון”, מספר אודי הלר, יוזם הפרויקט שהוקם בשיתוף עמותת אלו”ט.

מסקר שביצעה עמותת אלו”ט ב-2021, 73% מהאוטיסטים טוענים שחוו אלימות פיזית או מילולית בסיטואציות יומיומיות במרחב הציבורי (מסגרות החינוך, מקומות התעסוקה או בעת קבלת שירותים). רבים העידו על תחושה של מוגבלות שקופה, חרדה מהדרה חברתית, וכיצד האוטיזם הופך אותם כיעד לשיפוטיות לא צודקת.

איך זה עובד?

אנשים על הרצף האוטיסטי המתקשים ליצור קשר עם הסביבה, יוכלו להציג את עצמם כאנשים על הרצף בעזרת האפליקציה, לציין את קשייהם ולבקש עזרה. במקרי חירום הם אף יוכלו לפתוח את האפליקציה ולהציג בפני אחרים מסך המסביר את צרכיהם ומגבלותיהם.

הלר, האיש שעומד מאחורי הרעיון, הוא יזם, מרצה וכותב בנושאי חברה, חינוך וצבא. בין שאר הפרויקטים שלו תוכלו למצוא גם את תכנית “תתקדמו” בצה”ל, שדרכה התגייסו לשירות משמעותי מאות אוטיסטים, בזכות התאמות העוזרות להם להשתלב בצבא וכוללת ליווי מתחילת התהליך. להלר תואר ראשון ושני במדעי המחשב, והוא גם אוטיסט בעצמו.

“להפסיק להתבייש ולהרגיש עצמאיים”

המחשבה שמאחורי הפרויקט הגיעה לו אחרי מותו של איאד אל חאלק במאי 2020. כזכור, אל חאלק היה צעיר פלסטיני, אוטיסט בתפקוד נמוך, שנורה בשוגג על ידי שוטרי מג”ב כשהיה בדרכו למרכז המיועד לצעירים עם מוגבלות בירושלים. “יזמתי תעודה שבעיניי יכולה להציל חיים”, מספר הלר. “לאוטיסטים יש קושי בהבנת סיטואציות, ולפעמים הם לא מקבלים את השירות הנכון עבורם. זה יכול לקרות על הכביש מול שוטר תנועה, בהליכים משפטיים, במוסדות ממשלתיים, בתור בקופת חולים ואפילו במכולת”. הלר מוסיף ומדגיש כי “המטרה שלנו היא לגרום לאוטיסטים להפסיק להתבייש ולהרגיש יותר עצמאיים ומובנים לסביבה”. 

היזם מעיד על תקרית קשה שחווה בעצמו, בהתקלות עם שוטרי תנועה: “חוויתי טראומה לאחר שרכב אחר התנגש בי, והתקשרתי למשטרה. כאשר הצגתי לשוטר מסמך שמאשר שאני על הרצף, קיבלתי יחס מאוד אדיב, והשוטרים סייעו לי בכל התהליך מול הנהג הפוגע. התעודה מפרטת את סוגי המגבלות השונות, מה סוגי הרגישויות של כל אחד שמשתמש באפליקציה, איך עלולה להיות התגובה שלו ועוד. כך, השוטר לצורך העניין, ידע להתנהג באותה הסיטואציה וההתנהגות שלי לא תיראה לו חשודה”.

כמו תעודת עיוור

האפליקציה מציעה שתי תעודות דיגיטליות: אחת לאזרחים והשנייה לחיילים בתוכנית “תתקדמו”. זו תעודה שנחשבת ייחודית בעולם, וקיימת כיום רק בישראל. “כמו שלעיוורים יש תעודת עיוור, אז אותו הדבר צריך להיות גם לאוטיסטים”, מוסיף הלר. “הרי גם לנו יש סוג של עיוורון מסוים, אנחנו רואים דברים שאחרים לא רואים, אבל גם לא רואים דברים שאחרים כן רואים. אם נתבייש בלקות שלנו, הדבר ימנע מהאחר להבין מה ההתאמות שאנחנו צריכים לקבל כדי להצליח”.

עו”ד מיכאל זץ, מנהל האגף לקידום זכויות וקשרי ממשל באלו”ט, מספר כי הנתונים שהתקבלו עד כה ממשתמשים היו חיוביים ומעודדים. “למעלה מ-90% אמרו שתהליך ההרשמה מהיר ונוח, 70% אמרו שהאפליקציה תעזור להם לתווך את עצמם לקהילה, ו-60% אמרו שהם מרוצים באופן כללי מהאפליקציה. 70% אמרו שהיו ממליצים לאחרים להשתמש בה”.

“מצפים לשיתופי פעולה עם הרשויות”

“השאיפה שלנו שזאת תהיה אפליקציה לאומית לאנשים עם מוגבלות שכלית או התפתחותית בכל רמות התפקוד, עם פירוט לגבי האבחנה, ההתאמות והפטורים. אנחנו מייחלים לשיתוף פעולה עם המשטרה, עם הרשויות המקומיות, הגופים הממשלתיים, בתי משפט, בתי עסק ועוד”, מסכם הלר.

בסקר שפרסמה קופת חולים מכבי ב-2019, בעשור האחרון חלה עלייה של 169% בשיעור הילדים המאובחנים כלוקים באוטיזם, וכי אחד מכל 48 בנים מאובחן על הספקטרום האוטיסטי לעומת אחת מכל 222 בנות.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות