נושאים קשורים

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות



“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"
ראשיכללילא רק בן-אל: האמנים שחיים עם מאניה דיפרסיה

לא רק בן-אל: האמנים שחיים עם מאניה דיפרסיה

ידוענים בינלאומיים רבים – מבריטני ספירס ועד ג'ימי הנדריקס – חשפו את ההתמודדות הנפשית שלהם, כדי להעלות מודעות ולשבור את הסטיגמה

בריטני ספירס (מימין), מל גיבסון וז'אן קלוד ואן דאם. צילומים - Glenn Francis ו-Georges Biard
בריטני ספירס (מימין), מל גיבסון וז’אן קלוד ואן דאם. צילומים – Glenn Francis ו-Georges Biard

הפרעה דו־קוטבית הידועה גם בשם מאניה דיפרסיה, מתאפיינת במנעד רגשי רחב הבא לידי ביטוי בגלים של שינויים במצב הרוח, לעיתים שינויים קיצוניים, ללא תלות הכרחית בנסיבות סביבתיות. התמודדות עם שינויי מצב רוח דו קוטביים יכולה להיות קשה ומאתגרת, על אחת כמה וכמה כאשר האדם חשוף לעין הציבורית.

הזמר בן אל תבורי חשף הבוקר (ג’) שהוא מתמודד בעצמו עם מאניה דיפרסה וציין כי היא “לפעמים מתפרצת, במיוחד על אנשים שאני אוהב ויכולים לגעת לי ברגש”. תבורי הפנה את הדברים לבנו הקטן בעקבת פרסום הקלטות של שיחות בינו לבין גרושתו, אמו של הבן, שבהן התפרץ עליה במילים מזעזעות ופוגעניות.

רבים ממתמודדי הנפש מעידים כי אפשר לחיות חיים נורמטיביים ויצרניים, וכי חשוב להעלות את הנושא ולעורר את המודעות על מנת לעזור לאחרים. אומנים בינלאומיים רבים נחשפו ושיתפו את ההתמודדות שלהם עם מאניה דיפרסיה, חלקם בניסיון להעלות את המודעות ולשבור סטיגמות סביב התמודדות הנפש הזו. הנה כמה דגמאות.

קורט קוביין

סולן להקת נירוונה, אחד מהמוזיקאים המפורסמים בעולם, הלך לעולמו בגיל 27 ממנת יתר של סמים. מצבי הרוח שלו גרמו לו לצרוך כמות יתר של סמים ולפעול נגד הנורמות החברתיות של התקופה שבה הוא חי. הוא התמודד עם המחלה מגיל העשרה, ונדמה שדווקא הפרסום הכניס אותו ללחץ ולמצבים שונים של מאניה ולצריכת סמים מוגזמת. המאניה דיפרסיה שלו, כך נראה, לא טופלה כראוי, אולי בשל חוסר מודעות לעניין בימים ההם.

ג’ימי הנדריקס

אגדת רוק, התפרסם גם בעקבות סגנון החיים הפרוע שלו. הנדריקס כתב שיר בשם “מאניה דיפרסיה”, שבו תיאר את ההתמודדות שלו עם השינויים החדים במצב הרוח. הנדריקס מת בגיל 27, ככל הנראה שבשל מנת יתר של סמים ואלכוהול. עם זאת, במהלך השנים התפרסמו גרסאות שונות לנסיבות מותו, והפרשה נותרה בלתי מפוענחת עד היום.

ג'ימי הנדריקס
ג’ימי הנדריקס

בריטני ספירס

זמרת הפופ הפופולרית שגדלה לאור הזרקורים, הייתה נתונה לאורך כל הקריירה שלה לניהולו הקשוח של אביה. היא גילחה את שיערה במהלך קרב משמורת על חזקת ילדיה, נקודת זמן שבה ניתן היה לראות שעוברת עליה התמודדות נפשית לא פשוטה. בנוסף לכך הייתה ספירס תחת האפוטרופוסות של אביה במשך שנים, עד שלאחרונה בית המשפט שיחרר אותה לחופשי. ספירס, שאושפזה מספר פעמים בבית חולים פסיכיאטרי, הודיעה לאחרונה כי תפסיק להופיע.

בריטני ספירס. צילום - Glenn Francis
בריטני ספירס. צילום – Glenn Francis

דמי לובאטו

שחקנית וזמרת, התמודדה לאורך השנים עם הפרעות אכילה, פגיעה עצמית, שימוש בסמים ומצבי רוח קיצוניים, ואף השהתה לתקופת מה את הקריירה שלה בשל כך. לאורך השנים היא הייתה מועמדת למספר תארים, ביניהם הייתה מועמדת לפרס הגראמי ונבחרה לאחת מ-100 האנשים המשפיעים בעולם.
לובאטו בחרה להתאשפז במוסד טיפולי בלוס אנג’לס, שם אובחנה כלוקה בהפרעה דו-קוטבית. במרץ 2012 שודר הסרט הדוקומנטרי “דמי לובאטו: חזקה למרות הכל” ובו סיפרה על התקופה הקשה שעברה. החשיפה הפכה אותה למודל לחיקוי עבור בני נוער שסובלים מהפרעות שונות.

דמי לובאטו. צילום - Ashley Graham
דמי לובאטו. צילום – Ashley Graham

קתרין זיטה ג’ונס

השחקנית הוולשית, זוכת פרס האוסקר וגילדת שחקני המסך, נשואה לשחקן מייקל דאגלס ולהם שני ילדים. במשך השנים התמודדה זיטה ג’ונס עם תקופות של מאניה ושל דיכאון, ואף אושפזה מרצון במוסד פסיכיאטרי על מנת לטפל בהתמודדות שלה עם המאניה דיפרסיה.

קתרין זיטא ג'ונס. צילום - David Shankbone
קתרין זיטא ג’ונס. צילום – David Shankbone

שינייד אוקונור

הזמרת האירית שידועה בזכות המראה הייחודי שלה, סיפרה כי סבלה מאלימות בילדותה במהלך קרב משמורת בין הוריה. במהלך הקריירה שלה, סבלה אוקונור מדיכאונות וחרדות קיצוניות. ב-2003 אובחנה כסובלת מהפרעה דו־קוטבית. ב-2012 דווח כי הזמרת ביצעה שני ניסיונות התאבדות באמצעות בליעת מנת יתר של תרופה שבה היא מטופלת.

שינייד אוקונור. צילום - צילום Pymouss
שינייד אוקונור. צילום Pymouss

מריה קארי

אחת מהזמרות המצליחות והמפורסמות ביותר בעולם, עם מספר השירים הגדול ביותר מכל זמר אחר בהיסטוריה, שדורגו במקום הראשון במצעד הבילבורד הוט 100. בשנת 2001 היא אובחנה עם הפרעה דו קוטבית. באחד הראיונות סיפרה כי היא “חיה בהכחשה ובבידוד” במשך שנים רבות, אך היא הודתה שלבסוף נאלצה לפנות לטיפול לאחר שורה של בעיות מקצועיות ורומנטיות. “הצבתי אנשים חיוביים סביבי וחזרתי לעשות את מה שאני אוהבת – לכתוב שירים וליצור מוזיקה”.

מריה קארי. צילום - US Air Force
מריה קארי. צילום – US Air Force

מל גיבסון

השחקן האירי שפרץ לזירה הקולנועית כגיבור פעולה, המשיך להפקה ובימוי וזכה בשתי מועמדויות לפרסי אוסקר. ב-1985 הוכתר השחקן על ידי מגזין “פיפל” בתואר “האיש הכי סקסי”, אולם שמו עלה לכותרות לא פעם גם בנסיבות פחות משמחות כמו גילויי אלימות ואמירות אנטישמיות. חייו האישיים עלו פעם נוספת לכותרות כאשר פגע בשוטר כשנעצר על נהיגה בשיכרות ב-2006. בשנת 2008 סיפר גיבסון בסרט הדוקומנטרי (Acting class of 1977), כי הוא סובל מהפרעה דו קוטבית.

מל גיבסון. צילום - Georges Biard
מל גיבסון. צילום – Georges Biard

ז’אן קלוד ואן דאם

כוכב האקשן הבלגי הקשוח, התוודה לראשונה בתוכנית הריאליטי שלו “מאחורי דלתות סגורות”, כי אובחן עם הפרעה דו קוטבית. “לפעמים אתם תחבבו אותי, ולפעמים תשנאו אותי. מה אני יכול לעשות? אני לא מושלם”, אמר. “כשהייתי צעיר, סבלתי ממצבי רוח משתנים. בבוקר, כשהייתי הולך לבית הספר השמיים היו כחולים, אבל עבורי הכול היה שחור. הייתי כל כך עצוב”. ואן דאם מספר כי הוא לוקח כיום תרופות שמאזנות אותו ומאפשרות לו לחיות חיים רגילים ושלווים.

ז'אן קלוד ואן דאם. צילום - Georges Biard
ז’אן קלוד ואן דאם. צילום – Georges Biard

קארי פישר

השחקנית הידועה בעיקר בזכות תפקידה הנסיכה ליאה בטרילוגיית מלחמת הכוכבים. לאורך חייה חוותה פישר מערבולות רגשיות רבות, כולל התמכרות לסמים. לאחר שנים של מאבק, היא אובחנה בגיל 28 עם מאניה דיפרסיה. בשנת 2002 סיפרה פישר כי מצבה השתפר והיא שבה לחיים והתנהגות נורמליים הודות לתרופה ליתיום שנקבעה על ידי הרופא שלה. היא הלכה לעולמה בשנת 2016 מדום לב.

קארי פישר. - צילום Riccardo Ghilardi
קארי פישר. – צילום Riccardo Ghilardi

עוד בנושא:

בעקבות הווידוי של בן אל תבורי: מה זה מאניה דיפרסיה

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות