נושאים קשורים

נפגעתם במלחמה? הכשרות בהייטק מחכות לכם בעלות סמלית בלבד

מפעל הפיס, איכילוב, סיסקו וחברות מובילות נוספות משיקים קורסים טכנולוגיים לנפגעי "חרבות ברזל" במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה". כל הפרטים בכתבה

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"



הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותמתי מלווה של אדם עם מוגבלות זכאי לפטור מתשלום

מתי מלווה של אדם עם מוגבלות זכאי לפטור מתשלום

מומחי עמותת "קשר" עונים לשאלות של אנשים עם מוגבלויות ומשפחותיהם. והפעם: באילו מקומות ואילו מקרים לא תצטרכו לשלם על מלווה

קשת מעל שמורת טבע. צילום: דניאל הייטנר ריכטמן, רשות הטבע והגנים

???

גרשון מאזור המרכז שואל

אני אבא של אורי, בן 17, מתמודד נפש. אורי מוכר בביטוח הלאומי בשיעור של 100% וזקוק להשגחה בשל סכנה לעצמו. לפני שבוע אורי יצא לטיול עם חברים בשמורת טבע. אחד מהחברים הצטרף כמלווה אישי. בקופה הציג אורי את תעודת הנכה והסביר שחברו מלווה שלו ופטור מתשלום. הקופאי לא הסכים בשום אופן לתת לו פטור מתשלום, בטענה כי יצאו לטייל כקבוצת חברים וכולם צריכים לשלם.

אשמח להבין מה הזכות שלו לפטור מתשלום עבור מלווה.

!!!

אנחנו עונים

שלום גרשון. בעת מימוש הזכות לפטור מתשלום עבור מלווה יש לבחון באילו מקרים חלה הזכות ומיהו “מלווה” עליו ניתן לקבל פטור.

אנשים עם מוגבלות אשר נדרשים באופן קבוע לסיוע של מלווה זכאים לפטור מתשלום עבור המלווה בכניסה למקומות ציבוריים מסוימים. הזכות לפטור נקבעה בתקנה 14 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות) וחלה על אנשים הנעזרים במלווה לשם ביצוע פעולות יומיומיות, וכן אנשים הזקוקים להשגחה מתמדת מחשש לשלומם.

הפטור ניתן כדי ליצור שוויון בתשלום בכניסה. כשם שאדם ללא מוגבלות משלם רק עבור עצמו, כך זכותו של אדם עם מוגבלות ליהנות משירות ולשלם עבור עצמו בלבד (ולא פעמיים – עבורו ועבור המלווה).

באילו מקרים חלה הזכות לפטור מתשלום?

הפטור ניתן כאשר הכניסה כרוכה בתשלום אישי עבור כל אדם ולא מקצים עבור המלווה מקום ספציפי. לדוגמה: כניסה ללונה פארק, שמורת טבע, מוזיאון, בריכה.

אין חובה לתת פטור מתשלום למלווה כאשר השירות תופס מקום או בעת מתן שירות פרטני למלווה. כלומר, במידה שהכניסה חינם למלווה באה על חשבון רווח משירות בתשלום לאדם אחר, הפטור לא יחול כדי שלא יסב הפסד לנותן השירות. כך לדוגמה: מושב באולם קולנוע, משחק כדורסל, חדר/מיטה במלון, ארוחה במסעדה.

מיהו “מלווה” על פי התקנות? התקנות אינן נותנות הגדרה ל”מלווה”. לאור האמור, כל אדם המשמש כמלווה לאדם עם מוגבלות ומסייע לו בפעולות היומיום או בהשגחה עליו הוא “מלווה” לצורך תקנה 14. כפועל יוצא – המלווה יכול להיות בן משפחה, חבר, מלווה בתשלום, בוגר או קטין.

גרשון, במקרה שתיארת נשמע כי אורי אכן היה זכאי לפטור מתשלום עבור חברו המלווה. אורי הוא בעל תעודה המעידה על זכאותו, הוא ביקר בשמורת טבע בה חלה הזכות לפטור, וחברו שימש מלווה למטרת השגחה.

אם נתקלת בבעיה, מומלץ לפנות אל נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, אשר נותנת בחינם ייעוץ וסיוע בנושא. כמו כן, אתה מוזמן לפנות אל מרכז הסיוע ומיצוי הזכויות של “קשר”. נשמח לסייע. במייל [email protected] או בטלפון 1-700-501-601.

גם לכם יש שאלה חשובה? מוזמנים לפנות אלינו

במסגרת המדור “טוב ששאלתם”, אתם, הקוראים, מוזמנים לשלוח שאלות הנוגעות לזכויותיכם כאנשים עם מוגבלות או כבני משפחה של ילדים/בוגרים עם מוגבלות, והמומחים של “קשר” ישמחו לענות לכם.

השאלות יכולות לעסוק בכל תחומי החיים: קצבאות נכות, הנחות והטבות כספיות ואחרות המגיעות לכם, זכויות במערכות החינוך, הבריאות והרווחה, תעסוקה, נגישות ועוד. את השאלות אתם מוזמנים לשלוח ללינק הבא.

אנחנו נבחר שאלות מעניינות או כאלה שרלוונטית למספר גדול של אנשים, ונפרסם אותן עם התשובה כאן במדור. אנחנו מתחייבים שזהותכם האמיתית תישמר בסוד (השמות שיפורסמו יהיו בדויים).

שימו לב! אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בשאלות שלכם, ועליכם לקחת זאת בחשבון כאשר אתם פונים אלינו. שוב, שמותיכם האמיתיים לא יופיעו בפרסומים. כמו כן, חשוב להדגיש כי התשובות במדור אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים, “קשר” או מערכת “שווים”, אחראים לתוצאות השימוש בהן.

מדריכים קודמים:

למי מגיעה קצבת שירותים מיוחדים ואיך מקבלים אותה

הילד בן 18: איך להתכונן לוועדה בביטוח לאומי

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות