נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותלמי מגיעה קצבת שירותים מיוחדים ואיך מקבלים אותה

למי מגיעה קצבת שירותים מיוחדים ואיך מקבלים אותה

בגיל 18 קצבת הנכות מחושבת מחדש. במדור הקודם עסקנו בקצבת נכות כללית, והפעם בקצבת שירותים מיוחדים. "טוב ששאלתם", פרק חדש

צילום: ביגסטוק

???

מיכל מאזור הצפון שואלת  

בתי בת 17, מאובחנת עם טרשת נפוצה, מוכרת בביטוח הלאומי 188%. אני יודעת שבגיל 18 מחושבת מחדש הקצבה בביטוח הלאומי. התחלתי קצת לברר, בניסיון להבין בפני מה אנחנו עומדים. הבנתי כי עליי להגיש תביעה לקצבת נכות כללית. העניין הוא שראיתי כי הסכום המקסימלי בקצבה הוא 3,700 ש”ח, הרבה פחות מקצבת ילד נכה שבתי מקבלת כעת!

אני חוששת מאוד משינוי בקצבה שלה. ההוצאות שלנו כל כך גבוהות, לא ברור לי איך נסתדר עם פחות. תעשו לי בבקשה סדר בדברים, אולי פיספסתי משהו?

!!!!!

אנחנו עונים

שלום מיכל. אכן חשוב לעשות סדר בדברים. מגיל 18 נבדקת זכאות למספר גמלאות. 

נכות כללית, כפי שציינת, היא אחת מהקצבאות, והיא מתייחסת לפגיעה בכושר ההשתכרות.

קצבה נוספת שניתן לקבל היא קצבת שירותים מיוחדים (שר”ם), והיא משולמת בנוסף לנכות כללית. קצבה זו עשויה להיות רלוונטית מאוד עבור בתכם.

מי שעונה על אחד מהתנאים הבאים זכאי לבקש קצבת שירותים מיוחדים:

א. מקבל קצבת נכות כללית ונקבעה לו נכות רפואית בשיעור 40% לפחות. 

ב. לא מקבל קצבת נכות כללית, אך נקבעה לו נכות רפואית בשיעור 75% ועונה על תנאים בהתייחס לתקרת הכנסה חודשית וסיוע נוסף.

ג. לא מקבל הטבות במסגרת גמלת ניידות, אלא אם כן נקבעה לו ניידות בשיעור 100%, או שהוא מרותק למיטה או לכיסא גלגלים.

קצבת שירותים מיוחדים משולמת לבוגרים שגרים בביתם (לא במוסד) וזקוקים לעזרה רבה של אדם אחר. אני אפרט את הקריטריונים הנבחנים:

  • צורך בסיוע בביצוע 5 פעולות היום יום הבסיסיות: לבישה, אכילה, שליטה בהפרשות, רחצה והליכה בבית.
  • צורך בעזרה בביצוע פעולות משק בית, הכוללות: הכנת מזון, אחזקת הבית, הפעלת מכשירי חשמל, טיפול תרופתי, ביצוע קניות, סידורים מוסדיים וכספיים.
  • צורך בהשגחה מתמדת למניעת סכנת חיים לעצמו או לאחרים. 

מה צריך לעשות כדי לקבל את הקצבה? יש למלא טופס תביעה לקצבת שירותים מיוחדים ולהגיש באופן מקוון או לסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב לבית. חשוב לצרף אל התביעה מכתב נלווה שלכם, עם פירוט רמת התפקוד ורמת התלות בזולת, כי זהו הבסיס לקביעת הקצבה. הבחינה היא של היכולת הפיזית, המנטלית או הנפשית. כך, בהתייחס לכל פעולה, חשוב לדייק: האם הבוגר מסוגל לבצע אותה. במידה שכן – האם קיימת יוזמה עצמאית לביצוע הפעולה, האם משך הזמן הנדרש לביצועה סביר, ומהי רמת יכולת ההתמדה בפעולה לאורך זמן.

לדוגמה: בהתייחס להליכה בבית – חשוב לציין אם יש נפילות. בהתייחס להכנת מזון – ישנן דרגות שונות מהכנת כריך ועד תכנון ובישול ארוחה. בהתייחס לטיפול תרופתי – זה נע בין יכולת ליטול עצמאית את התרופה עד למסוגלות להכנת המינון הנכון לנטילה. ההמלצה היא לציין כל פרט קטן, בדגש על הקשיים ברמת הביצוע והשגת המטרה. כל דיוק שלכם, שמתמקד בקושי, עלול להיות משמעותי. כדאי מראש לעיין ב”טבלת עזר לרופא בהערכת IADL תפקוד במשק הבית”. הטבלה מפרטת את רמות התפקוד בהתייחס לפעולות השונות, ויכולה להתוות קווים מנחים לתיאור שלכם הנדרש.

ישנן 4 דרגות המבטאות את מידת התלות בזולת, ומהן נגזר גובה הקצבה החודשית לבגיר: 

50% – 1,527 ₪

112% – 3,534 ₪

188% – 5,641 ₪

235% – 7,168 ₪

יצוין כי בינואר 2023 צפויה עלייה בקצבה בשל הצמדה לשכר הממוצע במשק.

מיכל, בכל צורך את מוזמנת לפנות אל ארגון “יד מכוונת”, אשר נותן ייעוץ והכוונה בחינם בהגשת התביעה לקצבה. כמו כן, את מוזמנת כמובן לפנות אל מרכז הסיוע ומיצוי הזכויות של עמותת “קשר”. נשמח לסייע. במייל [email protected] או בטלפון 1-700-501-601.

גם לכם יש שאלה חשובה? מוזמנים לפנות אלינו

במסגרת המדור “טוב ששאלתם”, אתם, הקוראים, מוזמנים לשלוח שאלות הנוגעות לזכויותיכם כאנשים עם מוגבלות או כבני משפחה של ילדים/בוגרים עם מוגבלות, והמומחים של “קשר” ישמחו לענות לכם.

השאלות יכולות לעסוק בכל תחומי החיים: קצבאות נכות, הנחות והטבות כספיות ואחרות המגיעות לכם, זכויות במערכות החינוך, הבריאות והרווחה, תעסוקה, נגישות ועוד. את השאלות אתם מוזמנים לשלוח ללינק הבא.

אנחנו נבחר שאלות מעניינות או כאלה שרלוונטית למספר גדול של אנשים, ונפרסם אותן עם התשובה כאן במדור. אנחנו מתחייבים שזהותכם האמיתית תישמר בסוד (השמות שיפורסמו יהיו בדויים).

שימו לב! אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בשאלות שלכם, ועליכם לקחת זאת בחשבון כאשר אתם פונים אלינו. שוב, שמותיכם האמיתיים לא יופיעו בפרסומים. כמו כן, חשוב להדגיש כי התשובות במדור אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים, “קשר” או מערכת “שווים”, אחראים לתוצאות השימוש בהן.

לטור הקודם על קצבת נכות כללית:

הילד בן 18: איך להתכונן לוועדה בביטוח לאומי


מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות