נושאים קשורים

“אין צוות חינוכי בשעות אחה”צ, הבן שלי חווה רגרסיה”

גן התקשורת "אייל" ברעננה נמצא בחוסר יציבות כבר שנה. הסיבה: ארבע נשות צוות יצאו לחופשת לידה, ללא תחליף הולם. האימהות פנו לעירייה: מפסידות שעות עבודה, והילדים סובלים

המדינה לא מאשרת הסעה – ופעוט מונשם נוסע למעון באוטובוס ציבורי

בחצי השנה האחרונה אימו של שחר (שם בדוי) בן השנתיים מנהלת מאבק מול הרשויות לקבלת הסעה שמותאמת למצבו הסיעודי. במקום לספק פתרונות - הן מגלגלות אחריות

אפקט המלחמה: יותר מחצי מיליון ישראלים יזדקקו לטיפול נפשי

גורמי המקצוע בתחום בריאות הנפש הזהירו בוועדת הבריאות של הכנסת: "רופאים צעירים בורחים מהמערכת הציבורית בגלל תנאי העבודה הקשים"

הכנסת דנה בהגדלת הקצבה לחטופים ששבו מהשבי

לפי ההצעה שנדונה בוועדת הרווחה, הקצבה תוכפל ל-2,600 שקלים ופדויי השבי יקבלו אוטומטית הכרה של 50% בשל הפרעת פוסט טראומה
הסתדרות 480-100

ג’ון מקפאל רוצה להיות הפארא-אסטרונאוט הראשון בעולם

ספורטאי העבר קטוע הרגל יצא למסע אל הלא נודע – בדרך להיות האיש הראשון עם מוגבלות שטס לחלל. "אני רוצה להיות אסטרונאוט, ובמקרה יש לי גם מוגבלות פיזית. זה המסר שאני מנסה להעביר"
ראשיחדשותתביעה: "בבית שאן לא הנגישו את הכיתה ללקויי שמיעה"

תביעה: “בבית שאן לא הנגישו את הכיתה ללקויי שמיעה”

שני כתבי תביעה הוגשו על ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בשמם של שני תלמידים. סך כל תביעה: 125 אלף שקלים

צילום הדמיה: ביגסטוק

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים הגישה בימים האחרונים לבית משפט השלום בנצרת שני כתבי תביעה כנגד עיריית בית שאן. התביעות הוגשו בשמם של שני תלמידים עם מוגבלות בשמיעה שנזקקו להנגשת כיתות אקוסטיות עבורם.

לפי התביעות, התלמידים, שלמדו בבית הספר “בני עקיבא” בעיר, לא זכו לקבל את ההנגשות המגיעות להם על פי חוק. כתבי התביעה הוגשו בגין הפרת הוראות חוק השוויון ותקנות נגישות פרטנית וכללית בכל הקשור לסיפוק התאמות.

המקרה הראשון: “פיתח פער לימודי עקב אי ההנגשה”

המקרה הראשון, כך על פי כתב התביעה, הוא של תלמיד עם מוגבלות בשמיעה, שבעת פניית הוריו לנציבות בסוף שנת 2019 היה קטין ולמד בבית ספר “בני עקיבא”. לפני הפנייה לנציבות הגישו ההורים לעירייה שתי בקשות לנגישות פרטנית עבור הילד, אחת בשנת 2018 והשנייה בשנת 2019, וחרף זאת העירייה לא ביצעה התאמת כיתה אקוסטית לה נדרש התלמיד. זאת ועוד, בהגיעו לכיתה י’ העירייה העבירה את כיתתו לכיתה אחרת, שהייתה אף יותר מרעישה והקשתה עליו מאוד לצרוך שירותי חינוך כשאר התלמידים ללא מוגבלות.

בתביעה נטען כי כתוצאה מאי ביצוע ההנגשה התלמיד התקשה להבין את החומר הנלמד בכיתה, סבל מכאבי ראש מרעשי הרקע, לא הצליח להתרכז, ומשום כך פיספס רבות מהחומר הנלמד בכיתה, במיוחד במקצועות רבי מלל כגון לשון, היסטוריה וביולוגיה, וכתוצאה מכך פיתח פער לימודי מחבריו לכיתה. עקב זאת, הוריו נאלצו, בלית ברירה, לפנות למורים פרטיים ולשלם שעות לימוד פרטניות, כדי שיוכל להשלים את השיעורים שפיספס בשל חוסר הנגישות.

עם קבלת התלונה ביצעה הנציבות פיקוח בבית הספר. מהפיקוח עלה כי לא בוצעו ההתאמות עבור התלמיד ועבור תלמידים נוספים עם מוגבלות, שלמדו באותו בית הספר. כמו כן, עלה מהפיקוח כי לא בוצעה הנגשה כללית בבית הספר, כדוגמת בניית פיר מעלית, שירותים נגישים ודרך נגישה. בעקבות כך פנתה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לעיריית בית שאן, לרבות במכתב התראה, בבקשה כי תבצע את ההנגשה באופן מיידי. אולם גם אחרי פנייה זו עיריית בית שאן לא דאגה להנגשות המתאימות, ולכן נשלח מטעם הנציבות מכתב לממונה על המחוז במשרד הפנים, בהתאם לנוהל היועץ המשפטי לממשלה. רק אז, במרץ 2020, השיבה העירייה כי “תחל בהליכים לביצוע ההנגשה וכי העיכוב נבע, כביכול, מבעיות תקציביות”.

יש לציין כי עוד בפברואר 2016 הוציא נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות צו החלה הדרגתית לחובת ההנגשה הכללית בבתי הספר שבתחום עיריית בית שאן. צו זה כולל את פירוט בתי הספר והמועדים המחייבים לסיום ההנגשה הכללית. בית הספר “בני עקיבא” היה חלק מצו זה, ועל כן היה צריך להנגישו עד 1 בספטמבר 2016, אלא שלטענת הנציבות הנתבעת לא קיימה את חובתה עד עצם היום הזה.

המקרה השני: “חברים לכיתה החלו להתנכל לו”

התביעה השנייה הוגשה בשמו של תלמיד אחר, גם הוא עם מוגבלות בשמיעה, אשר למד בבית הספר “בני עקיבא” בבית שאן. גם תלמיד זה נזקק להנגשת כיתה אקוסטית. הבקשה להנגשה פרטנית הוגשה על ידי ההורים עוד בשנת 2017, ולאחר שלא חלה כל התקדמות בביצוע ההנגשה, הגישו ההורים בקשה נוספת בשנת 2018 ועוד אחת בשנת 2020. את ההתאמות הנדרשות ביצעה העירייה רק בחודש אוקטובר 2021.

עד להנגשת הכיתה באוקטובר 2021 למד התלמיד תחילה בכיתה שאינה נגישה כלל, וחרף בקשת ההורים להעבירו זמנית לכיתה מונגשת חלקית, הועברה כיתת התלמיד לכיתת המחשבים. חבריו לכיתה, שלא היו מרוצים מהמעבר, החלו להתנכל לו. כתוצאה מכך התלמיד נפגע מאוד וסירב ללכת לבית הספר למספר ימים ונגרם לו נזק חברתי גדול. בעקבות לימודיו בכיתה לא נגישה עם רעשי רקע, התלמיד איבד ריכוז לעיתים קרובות ופיספס חומר לימודי חשוב.

בכתב התביעה, דורשת נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות פיצוי לשני התלמידים בסך של 125 אלף שקלים לכל אחד מהם.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות