נושאים קשורים

“אין צוות חינוכי בשעות אחה”צ, הבן שלי חווה רגרסיה”

גן התקשורת "אייל" ברעננה נמצא בחוסר יציבות כבר שנה. הסיבה: ארבע נשות צוות יצאו לחופשת לידה, ללא תחליף הולם. האימהות פנו לעירייה: מפסידות שעות עבודה, והילדים סובלים

המדינה לא מאשרת הסעה – ופעוט מונשם נוסע למעון באוטובוס ציבורי

בחצי השנה האחרונה אימו של שחר (שם בדוי) בן השנתיים מנהלת מאבק מול הרשויות לקבלת הסעה שמותאמת למצבו הסיעודי. במקום לספק פתרונות - הן מגלגלות אחריות

אפקט המלחמה: יותר מחצי מיליון ישראלים יזדקקו לטיפול נפשי

גורמי המקצוע בתחום בריאות הנפש הזהירו בוועדת הבריאות של הכנסת: "רופאים צעירים בורחים מהמערכת הציבורית בגלל תנאי העבודה הקשים"

הכנסת דנה בהגדלת הקצבה לחטופים ששבו מהשבי

לפי ההצעה שנדונה בוועדת הרווחה, הקצבה תוכפל ל-2,600 שקלים ופדויי השבי יקבלו אוטומטית הכרה של 50% בשל הפרעת פוסט טראומה
הסתדרות 480-100

ג’ון מקפאל רוצה להיות הפארא-אסטרונאוט הראשון בעולם

ספורטאי העבר קטוע הרגל יצא למסע אל הלא נודע – בדרך להיות האיש הראשון עם מוגבלות שטס לחלל. "אני רוצה להיות אסטרונאוט, ובמקרה יש לי גם מוגבלות פיזית. זה המסר שאני מנסה להעביר"
ראשיחדשותמוגבלים בראייה ונוסעים ברכבת? ייתכן שמגיע לכם פיצוי

מוגבלים בראייה ונוסעים ברכבת? ייתכן שמגיע לכם פיצוי

בעקבות תביעה ייצוגית על אי הנגשת תחנות על ידי רכבת ישראל: בית המשפט פסק פיצויים בסך 13.5 מיליון שקלים לנוסעים לקויי ראייה

תחנה של רכבת ישראל. צילום: דוברות הרכבת

בית המשפט פסק לאחרונה פיצוי בגובה 13.5 מיליון שקלים, שיחולקו לאנשים עם מוגבלות בראייה שנוסעים ברכבת ישראל. כך עידכן היום ארגון “בזכות” – המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות.

אדם עם מוגבלות בראייה הגיש תביעה ייצוגית נגד רכבת ישראל, בשל אי הנגשת כל התחנות לאנשים עם מוגבלות בראייה, תוך הפרת חובות הנגישות לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. כך למשל, נמצא שלא בכל התחנות יש שילוט מתאים לאנשים עם מוגבלות, שאין פס אזהרה בולט במקומות שעלולים להוות סכנה, כמו לפני מדרגות, שמכונות לרכישת כרטיסים אינן נגישות לאנשים שמתניידים בכיסאות גלגלים ולא לאנשים עיוורים, ועוד.

בית המשפט ציטט בפסק הדין מתוך החוויה של התובע בתחנת הרכבת: “עמדתי כמו טמבל כמה דקות, ידעתי שיש מדרגות, לא ידעתי איפה הן. הפחד הכי נורא זה ליפול במדרגות. חיכיתי שיגיע מישהו והלכתי אחריו, ולפי תנועות הרגליים שלו הבנתי איפה המדרגות. למה? כי המדרגות לא מסומנות. עם כל הכבוד למה שעשתה הרכבת, אם היו עושים מה שצריך לפי התקנות, דואגים לסיפור הזה, לא הייתי עומד שם כמו טמבל ומחכה שמישהו יעבור.”

 בית המשפט עמד בהחלטתו על חשיבות ההנגשה: “הנגשת מבני ציבור ותחבורה ציבורית לאנשים עם מוגבלות היא בעלת חשיבות עליונה בהקלת הקשיים שהם מתמודדים עימם ובהקלת ההתמודדות עם הגבלת העצמאות הנגזרת מן המוגבלות. שומה על החברה לתת פתרונות ראויים שיקלו על התנהלות עצמאית ככל האפשר של אנשים עם מוגבלות. לשם כך נחקק חוק השוויון. המטרה היא להקל ולשלב, לאפשר עצמאות מירבית, פרטיות וכבוד”.

מנגד, נציגי הרכבת טענו שהם עוזרים לאנשים עם מוגבלות בראייה בדרכים אחרות, למשל על ידי סיוע של עובדי הרכבת. על כך אמר בית המשפט: “עם כל ההערכה, אין הדבר פוטר את הרכבת ממילוי הוראות הדין. יתרה מזו, חוק השוויון מבקש להעצים את האפשרויות של אנשים עם מוגבלויות לעצמאות על ידי יצירת מרחב ציבורי שיאפשר לאדם עם מוגבלות לנוע בו בביטחון. פתרון שכרוך בבקשת עזרה אינו עוזר להשגת מטרה חשובה זו, ומשום כך אין לראות בו מענה ראוי לצרכים. קודם יש לעמוד בדרישות הדין, ואחר כך להוסיף עליהן, ולא להחליט בשם הקבוצה או בשם המאסדר מה טוב לקבוצת האנשים עם מוגבלות.”

כאמור, בית המשפט פסק פיצוי של 13.5 מיליון שקלים, שיחולק לאנשים עם מוגבלות בראייה שנוסעים ברכבת. הדרך לפנות ולבקש לקבל חלק מהפיצוי תפורסם בהמשך.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות