נושאים קשורים

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות
הסתדרות 480-100

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"
ראשיאוטיזםהאקדמיה למוסיקה וסתיו שפיר יקימו בית ספר לבוגרים על הרצף

האקדמיה למוסיקה וסתיו שפיר יקימו בית ספר לבוגרים על הרצף

שיתוף פעולה בין מרכז שיר"ה, שהוקם על ידי הח"כית לשעבר, לאקדמיה בירושלים יאפשר גם לאנשים עם מוגבלות שכלית ללמוד מוסיקה באופן מקצועי

סתיו שפיר עם האחות שיר

שיתוף פעולה יוצא דופן בין מרכז שיר”ה שהקימה חה”כ לשעבר, סתיו שפיר, לאקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים. בימים אלו מתגבש מיזם מעניין בו צעירים וצעירות על הרצף האוטיסטי עם מוגבלות שכלית, בעלי כישרון ואהבה למוסיקה, יוכלו ללמוד את התחום במקצועיות רבה.

לפני כשנה פתחה שפיר את מרכז שיר”ה, לאחר קמפיין מימון המונים שגייסה. שיר”ה הוא מרכז לימודי, תעסוקתי והתפתחותי לבוגרים אוטיסטים או לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מגילאי 21 ומעלה) שממוקם בתוך קמפוס המרכז האקדמי רופין. שפיר קראה למרכז בשמו על שם אחותה שיר, על הרצף האוטיסטי.

“רצינו לבנות מקום שנותן לבוגרים עם צרכים מיוחדים אפשרות להמשיך ללמוד ולעבוד באופן שמותאם להם אישית, בתוך מסגרת אקדמית רגילה לצד בני גילם”, אמרה שפיר ל”שווים”. “המטרה שלנו היא לעזור להם לפתח תחושת משמעות, ולתרום במה שהם יכולים לסביבה שהם לומדים בה. אנחנו רואים יום יום את השינוי החיובי שחל בחברי וחברות המרכז – שיפור קוגניטיבי, שיפור בריכוז, ביחסים החברתיים, במסוגלות היומיומית, ובעיקר – יותר שמחת חיים”.

עוזרים לכישרונות לפרוץ החוצה

שפיר מצביעה על האפשרויות המעטות שיש לצעירים עם מוגבלות המסיימים את בתי הספר של החינוך המיוחד עד גיל 21, ומחפשים את מקומם בעולם. “היום רוב האנשים על הספקטרום או עם מוגבלות שכלית מוצאים את עצמם ללא כל מסגרת חינוכית. חלקם הולכים להוסטלים ומרכזי תעסוקה שבהם לא ניתנת שום תכנית חינוכית, ובטח לא יחס אישי. אם אדם כזה הוא במקרה בעל כישרון מוסיקלי – הסיכוי שלו לקבל בתוך מקום כזה הכשרה שמתאימה לו קרוב לאפס. היחידים שיכולים זה מי שנשארים בטיפול ההורים ועל חשבונם”, היא אומרת.

“אם אותו אדם הוא עם כישרון גדול נגיד במוסיקה, אבל זקוק לסיוע בתחומים אחרים של ניהול היום יום, כמעט ולא יתאפשר לו ליהנות ממסגרת כזו. המדינה מתייחסת לצערי לצעירים האלו כנטל – שצריך לספק צרכים בסיסיים שלו כמו קורת גג, אבל לא מגיעה לו זכות הבחירה, או תחושת המשמעות, שרובנו שואפים אליה בעצמנו”, אמרה שפיר.  

איך נוצר המיזם?

“מאז שהתחלנו את פעילות שיר”ה, אנחנו מגלים שמוסיקה היא אחד הכלים הטיפוליים הכי טובים שיש”, הסבירה שפיר. “היא גם מסייעת לטיפול רגשי, וגם מייצרת דרך משמעותית ליצירת קשר בין אנשים מיוחדים והחברה הכללית. ראינו שהחברים במרכז מבקשים עוד ועוד מוסיקה והבנו שיש פה חלום חדש להגשים. במקביל, פנה אלי מיוזמתו האישית נשיא האקדמיה למוסיקה ומחול, מיכאל קלינגהופר, וכשנפגשנו הבנו שיש בסיס לשיתוף פעולה יוצא דופן. המיזם נמצא בראשיתו – כעת אנחנו מגייסים את המועמדים ומפתחים את התוכנית”.

מי שיתקבל לתוכנית הלימודים, ייהנה לצד הטיפולים האישיים שהוא צריך לעבור ביום יום, גם מתוכנית לימודים עשירה בשילוב האקדמיה למוסיקה ומחול ועבודה מותאמת בתחום במרחב האקדמי. “הכי חשוב לנו שהחברים במרכז ייהנו מתוכנית לימוד שתחזק את הכישורים והיכולות המוסיקליות שלהם, ישתתפו בתזמורות של האקדמיה ויצברו ניסיון בתחום שיכול לפתוח בפניהם עוד אפשרויות לעתיד”, הוסיפה שפיר. “יתר הסטודנטים באקדמיה יוכלו לפתח כך עוד כישורים בחינוך מוסיקלי ועבודה עם אנשים עם צרכים מיוחדים, שתתרום גם להתפתחות המקצועית שלהם”, הוסיפה.

מי יכול להירשם לתוכנית החדשה?

“אנחנו מכוונים למועמדים בתפקוד בינוני גבוה, שכבר יש להם הכשרה מוסיקלית מראש, ושמחפשים להמשיך את הלמידה, אך זקוקים במקביל גם למעטפת טיפולית וחינוכית – שאותה מרכז שיר”ה יבנה בשבילם”, אמרה שפיר. “יש חשיבות גדולה למיזם כזה – שייתן גם מעטפת טיפולית התפתחותית, וגם הכשרה מוסיקלית ברמה הכי גבוהה שיש בתוך מוסד יוקרתי כמו האקדמיה למוסיקה בירושלים. אני מאוד מתרגשת מהפוטנציאל שבתוכנית הזו”.

להרשמה ופרטים נוספים (התוכנית מיועדת לבוגרים מגיל 21):

שלחו מייל לכתובת מטה בצירוף הפרטים הבאים: שם מלא, גיל, מקום מגורים, שיוך למסגרת, תיאור יכולות ורקע מוסיקלי. ניתן לצרף וידאו או קטע קול מוסיקלי של המועמד.

[email protected]

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות