נושאים קשורים

בקרוב: שליטה באייפון ובאייפד – רק באמצעות העיניים

שורה של מאפייני נגישות חדשים צפויים להשתלב במערכות ההפעלה של ענקית הטכנולוגיה אפל. יצורפו גם יכולות בינה מלאכותית לזיהוי דיבור מוגבל והאזנה למוזיקה עבור כבדי שמיעה

“אין צוות חינוכי בשעות אחה”צ, הבן שלי חווה רגרסיה”

גן התקשורת "אייל" ברעננה נמצא בחוסר יציבות כבר שנה. הסיבה: ארבע נשות צוות יצאו לחופשת לידה, ללא תחליף הולם. האימהות פנו לעירייה: מפסידות שעות עבודה, והילדים סובלים

המדינה לא מאשרת הסעה – ופעוט מונשם נוסע למעון באוטובוס ציבורי

בחצי השנה האחרונה אימו של שחר (שם בדוי) בן השנתיים מנהלת מאבק מול הרשויות לקבלת הסעה שמותאמת למצבו הסיעודי. במקום לספק פתרונות - הן מגלגלות אחריות

אפקט המלחמה: יותר מחצי מיליון ישראלים יזדקקו לטיפול נפשי

גורמי המקצוע בתחום בריאות הנפש הזהירו בוועדת הבריאות של הכנסת: "רופאים צעירים בורחים מהמערכת הציבורית בגלל תנאי העבודה הקשים"
הסתדרות 480-100

הכנסת דנה בהגדלת הקצבה לחטופים ששבו מהשבי

לפי ההצעה שנדונה בוועדת הרווחה, הקצבה תוכפל ל-2,600 שקלים ופדויי השבי יקבלו אוטומטית הכרה של 50% בשל הפרעת פוסט טראומה
ראשיאוטיזםהאקדמיה למוסיקה וסתיו שפיר יקימו בית ספר לבוגרים על הרצף

האקדמיה למוסיקה וסתיו שפיר יקימו בית ספר לבוגרים על הרצף

שיתוף פעולה בין מרכז שיר"ה, שהוקם על ידי הח"כית לשעבר, לאקדמיה בירושלים יאפשר גם לאנשים עם מוגבלות שכלית ללמוד מוסיקה באופן מקצועי

סתיו שפיר עם האחות שיר

שיתוף פעולה יוצא דופן בין מרכז שיר”ה שהקימה חה”כ לשעבר, סתיו שפיר, לאקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים. בימים אלו מתגבש מיזם מעניין בו צעירים וצעירות על הרצף האוטיסטי עם מוגבלות שכלית, בעלי כישרון ואהבה למוסיקה, יוכלו ללמוד את התחום במקצועיות רבה.

לפני כשנה פתחה שפיר את מרכז שיר”ה, לאחר קמפיין מימון המונים שגייסה. שיר”ה הוא מרכז לימודי, תעסוקתי והתפתחותי לבוגרים אוטיסטים או לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מגילאי 21 ומעלה) שממוקם בתוך קמפוס המרכז האקדמי רופין. שפיר קראה למרכז בשמו על שם אחותה שיר, על הרצף האוטיסטי.

“רצינו לבנות מקום שנותן לבוגרים עם צרכים מיוחדים אפשרות להמשיך ללמוד ולעבוד באופן שמותאם להם אישית, בתוך מסגרת אקדמית רגילה לצד בני גילם”, אמרה שפיר ל”שווים”. “המטרה שלנו היא לעזור להם לפתח תחושת משמעות, ולתרום במה שהם יכולים לסביבה שהם לומדים בה. אנחנו רואים יום יום את השינוי החיובי שחל בחברי וחברות המרכז – שיפור קוגניטיבי, שיפור בריכוז, ביחסים החברתיים, במסוגלות היומיומית, ובעיקר – יותר שמחת חיים”.

עוזרים לכישרונות לפרוץ החוצה

שפיר מצביעה על האפשרויות המעטות שיש לצעירים עם מוגבלות המסיימים את בתי הספר של החינוך המיוחד עד גיל 21, ומחפשים את מקומם בעולם. “היום רוב האנשים על הספקטרום או עם מוגבלות שכלית מוצאים את עצמם ללא כל מסגרת חינוכית. חלקם הולכים להוסטלים ומרכזי תעסוקה שבהם לא ניתנת שום תכנית חינוכית, ובטח לא יחס אישי. אם אדם כזה הוא במקרה בעל כישרון מוסיקלי – הסיכוי שלו לקבל בתוך מקום כזה הכשרה שמתאימה לו קרוב לאפס. היחידים שיכולים זה מי שנשארים בטיפול ההורים ועל חשבונם”, היא אומרת.

“אם אותו אדם הוא עם כישרון גדול נגיד במוסיקה, אבל זקוק לסיוע בתחומים אחרים של ניהול היום יום, כמעט ולא יתאפשר לו ליהנות ממסגרת כזו. המדינה מתייחסת לצערי לצעירים האלו כנטל – שצריך לספק צרכים בסיסיים שלו כמו קורת גג, אבל לא מגיעה לו זכות הבחירה, או תחושת המשמעות, שרובנו שואפים אליה בעצמנו”, אמרה שפיר.  

איך נוצר המיזם?

“מאז שהתחלנו את פעילות שיר”ה, אנחנו מגלים שמוסיקה היא אחד הכלים הטיפוליים הכי טובים שיש”, הסבירה שפיר. “היא גם מסייעת לטיפול רגשי, וגם מייצרת דרך משמעותית ליצירת קשר בין אנשים מיוחדים והחברה הכללית. ראינו שהחברים במרכז מבקשים עוד ועוד מוסיקה והבנו שיש פה חלום חדש להגשים. במקביל, פנה אלי מיוזמתו האישית נשיא האקדמיה למוסיקה ומחול, מיכאל קלינגהופר, וכשנפגשנו הבנו שיש בסיס לשיתוף פעולה יוצא דופן. המיזם נמצא בראשיתו – כעת אנחנו מגייסים את המועמדים ומפתחים את התוכנית”.

מי שיתקבל לתוכנית הלימודים, ייהנה לצד הטיפולים האישיים שהוא צריך לעבור ביום יום, גם מתוכנית לימודים עשירה בשילוב האקדמיה למוסיקה ומחול ועבודה מותאמת בתחום במרחב האקדמי. “הכי חשוב לנו שהחברים במרכז ייהנו מתוכנית לימוד שתחזק את הכישורים והיכולות המוסיקליות שלהם, ישתתפו בתזמורות של האקדמיה ויצברו ניסיון בתחום שיכול לפתוח בפניהם עוד אפשרויות לעתיד”, הוסיפה שפיר. “יתר הסטודנטים באקדמיה יוכלו לפתח כך עוד כישורים בחינוך מוסיקלי ועבודה עם אנשים עם צרכים מיוחדים, שתתרום גם להתפתחות המקצועית שלהם”, הוסיפה.

מי יכול להירשם לתוכנית החדשה?

“אנחנו מכוונים למועמדים בתפקוד בינוני גבוה, שכבר יש להם הכשרה מוסיקלית מראש, ושמחפשים להמשיך את הלמידה, אך זקוקים במקביל גם למעטפת טיפולית וחינוכית – שאותה מרכז שיר”ה יבנה בשבילם”, אמרה שפיר. “יש חשיבות גדולה למיזם כזה – שייתן גם מעטפת טיפולית התפתחותית, וגם הכשרה מוסיקלית ברמה הכי גבוהה שיש בתוך מוסד יוקרתי כמו האקדמיה למוסיקה בירושלים. אני מאוד מתרגשת מהפוטנציאל שבתוכנית הזו”.

להרשמה ופרטים נוספים (התוכנית מיועדת לבוגרים מגיל 21):

שלחו מייל לכתובת מטה בצירוף הפרטים הבאים: שם מלא, גיל, מקום מגורים, שיוך למסגרת, תיאור יכולות ורקע מוסיקלי. ניתן לצרף וידאו או קטע קול מוסיקלי של המועמד.

[email protected]

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות