נושאים קשורים

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?
הסתדרות 480-100

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
ראשיחדשותשביתה: מי לומד בחינוך המיוחד ומה עם ההסעות?

שביתה: מי לומד בחינוך המיוחד ומה עם ההסעות?

לקראת השביתה בגנים ובבתי הספר, הורים רבים מבולבלים לגבי פעילות המסגרות החינוכיות המיוחדות. "שווים" מנסה לעשות לכם סדר: מי לומד ומי לא?

שביתה (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק
שביתה (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק

הורים לילדים בחינוך המיוחד ומבולבלים לקראת השביתה הצפויה מחר (חמישי) במערכת החינוך? גם אנחנו, ובכל זאת ננסה לעשות סדר בדברים.

שלשום הודיע השלטון המקומי על השבתה במשק ביום חמישי (23.2) עקב מה שהוא מכנה “התעלמות האוצר מדרישותינו”. בשלטון המקומי דורשים בין השאר מהממשלה לחתום הסכם שכר עם סייעות גני הילדים, להשלים את המחסור בכיתות לימוד ולבטל את קרן הארנונה במסגרת חוק ההסדרים החדש. המשמעות: גני הילדים ברוב הרשויות לא יפעלו מחר, מלבד גני החינוך המיוחד שיפעלו כרגיל. גם ההסעות של תלמידי החינוך המיוחד אמורות להתקיים כבשגרה.

מה לגבי ילדים עם צרכים מיוחדים שמשולבים בגנים רגילים עם סייעת אישית? מהשלטון המקומי נמסר ל”שווים” כי ילדים אלה יוכלו להגיע מחר יחד עם הסייעת הצמודה לגן, שם יהיו הגננות שצפויות לעבוד למרות ששאר הילדים לא יהיו. הערב הורים פנו ל”שווים” וסיפרו שלמרות זאת ברשות אמרו להם שהילד והמשלבת לא יוכלו להגיע מחר לגן.

לשלטון המקומי הצטרף ארגון המורים העל יסודיים, שהודיע שלשום מאוחר יותר כי גם הוא ישבית את הלימודים בתיכונים. המשמעות: מחר שביתה בתיכונים, מלבד החינוך המיוחד שיפעל כרגיל. זה כולל את התיכונים של החינוך המיוחד וגם כיתות קטנות. גם כאן ההסעות אמורות לפעול כרגיל. מי שבכל זאת לא ילמדו מחר הם הילדים המשולבים בבתי הספר הרגילים, שייאלצו להישאר בבית.

היום אחר הצהריים הפתיע משרד החינוך כאשר הודיע שגם בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים ישבתו ביישובים שבהם מתקיימת מחר שביתה במערכת החינוך. בתי הספר של החינוך המיוחד (יסודיים וחטיבות ביניים) יפעלו כרגיל – כך הודיע משרד החינוך – אולם כיתות החינוך המיוחד (כיתות קטנות) ביסודיים ובחטיבות הביניים כן ישבתו. לגבי התלמידים המשולבים, הנושא עדיין לא ברור.

במשרד החינוך מדגישים שישנן רשויות שהחליטו לא להשבית מחר את מערכת החינוך בכלל הגילאים. למשל, בירושלים מתקיימים מחר לימודים כרגיל.

אז בעצם מי לא לומד?

בשורה התחתונה, מקרב כל תלמידי החינוך המיוחד, מי ששובת מחר הם תלמידי התיכון המשולבים וילדי הכיתות הקטנות בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים. כאמור, לא ידוע עדיין מה יהיה מחר עם הילדים המשולבים ביסודיים ובחטיבות הביניים. הסעות, למי שלומד, אמורות להתקיים כרגיל. בכל מקרה, מומלץ שכל הורה יבדוק ברשות שלו האם מתקיימים מחר לימודים או לא.

“שכר תומכות החינוך מביש”

בתוך כך, גם הסתדרות המורים מצטרפת למאבק של השלטון המקומי. גם תומכות החינוך, הסייעות והמשלבות בגנים ובבתי הספר הרגילים והחינוך המיוחד יוצאות למחאה, ויפגינו ביום ראשון הקרוב מול משרד האוצר בירושלים. “זה הזמן להתעורר, ילדכם שווים יותר”, קוראים בהסתדרות המורים לקראת ההפגנה הצפויה. על פי הנתונים שיש בידי ההסתדרות, קיים מחסור חמור של כ-3,000 תומכות חינוך במערכת. הגנים נסגרים, וילדים משולבים או עם בעיות רפואיות נשארים שבועות שלמים בבית.

בהסתדרות טוענים כי במקום להשקיע בקידום מעמדן, בהעלאת שכרן ובשיפור תנאי עבודתן של תומכות החינוך, מקבלי ההחלטות מעדיפים להביא למערכת עובדים ללא שום הכשרה, בשכר זעום. “כבר שנים ששכר תומכות החינוך מביש ולא הולם את עבודתן הקשה” אמרו בארגון. “העבודה השוחקת, השכר הזעום, שעות העבודה והחופשים שאינם בהלימה עם הצוות החינוכי, גורמים לנטישה מאסיבית של מאות תומכות חינוך איכותיות”. כיום השכר השעתי עומד על פחות מ-30 שקלים, וזה, לצד התנאים המחפירים, גורם לאנשים להתרחק מהמקצוע.

יו”ר השלטון בחיים ביבס. צילום מוויקיפדיה

מה רוצים בשלטון המקומי

האישור לקיום ההשבתה של המרכז לשלטון מקומי ניתן באספת חירום שהתקיימה השבוע בהשתתפות 80 ראשי רשויות, ובהובלת יו”ר השלטון המקומי, חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין. “השלטון המקומי מאוחד ונחוש”, מסר ביבס בתום האספה. “אחרי חודשים של סחבת וחוסר מוכנות להקשיב, אי אפשר לעבור על הנושאים האלו לסדר היום”.

בשלטון המקומי דורשים מהממשלה לבצע כמה צעדים חיוניים, בהם: תחימת הסכם שכר ותנאי העסקה לסייעות בגני הילדים, השלמת המחסור בכיתות לימוד וביטול קרן הארנונה במסגרת חוק ההסדרים החדש. כמו כן, טוענים בשלטון המקומי כי משרד האוצר מתעלם מדרישותיהם לעדכון תקציב מענקי האיזון לרשויות שנמצאות בקושי כלכלי, לעדכון מענקי הפיתוח ולחיזוק מבנים והתחדשות עירונית.

נקודה נוספת הקשורה לילדי החינוך המיוחד נוגעת להסעות לגנים ולבתי הספר. בשלטון המקומי אומרים כי תעריפי הסעות התלמידים והסעות החינוך המיוחד זינקו בכ-30% בשנים האחרונות בשל ההתייקרויות במשק. לטענתם, מזה למעלה מעשור שתושבי מדינת ישראל משלמים, דרך הארנונה, על התייקרויות אלו בהסעות התלמידים ובעלויות המלווים. “אנחנו דורשים שיפוי של המדינה עבור ההתייקרויות – על פי הערכה מנתוני משרד החינוך, מדובר בכ-1.2 מיליארד שקלים”, נמסר מהשלטון המקומי.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות