נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותהצעת חוק: ילדים קטועי גפה אחת או משותקים יזכו לקצבה

הצעת חוק: ילדים קטועי גפה אחת או משותקים יזכו לקצבה

בשורה אפשרית לעשרות ילדים שלא זכאים לקצבה על פי הביטוח הלאומי? חה"כ ינון אזולאי ועמותת "הצעד הבא" עובדים על תיקון לחוק שיעשה סדר בזכאות

חה"כ ינון אזולאי (ש"ס). צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
חה”כ ינון אזולאי (ש”ס). צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

פרסום ראשון: האם עשרות ילדים נכים קטועים או משותקים בגפה אחת יהיו זכאים לקצבת נכות? הצעת חוק חדשה של ח”כ ינון אזולאי (ש”ס), שנוסחה בשיתוף עמותת “הצעד הבא”, תנסה להגדיר מחדש את ההגדרה בביטוח הלאומי לילד נכה.

בלשכת חה”כ אזולאי הסבירו כי הצעת החוק נועדה לתקן עוול היסטורי מבחינתם: “פנו אלינו עשרות הורים לילדים עם מוגבלות קטועי גפה בודדת או משותקים, שטענו כי המצב הנוכחי לא יכול להימשך. נחשפנו לעיוות הזה, ואמרנו שנתקן אותו, לא משנה כמה זה יעלה. גם ילדים כאלה הם ילדים נכים, והם צריכים להיות זכאים לכלל הזכויות”.

מי זכאי כיום לקצבת ילד נכה?

נכון להיום, סעיף 221 בחוק הביטוח הלאומי קובע כי ילד נכה הוא רק מי שלוקה בחוסר תפקוד או שיתוק בשתי גפיו, זקוק למכשיר עזר (למשל כיסא גלגלים), ומתקשה בביצוע פעולות שונות כמו עמידה, הליכה, אחיזת חפצים, אכילה ועוד. לפי הצעת החוק החדשה, כל הזכאויות הניתנות לילדים משותקים או בחוסר תפקוד מלא מעתה, יינתנו גם לילדים קטועי גפה בודדת, או כאלו המשותקים ונעזרים באופן קבוע במכשירי עזר.

על פי אתר הביטוח הלאומי, כל הורה לילד עם CP (שיתוק מוחין) או עם בעיות בתפקוד הגפיים, עשוי להיות זכאי לקצבת ילד נכה, מגיל 91 יום ועד גיל 18 ושלושה חודשים, אם הוא עונה על הקריטריונים הבאים: הילד הוא צאצא של מבוטח תושב ישראל, הילד מתגורר בישראל ויש לו משפחה. רמת הזכאות נקבעת בהתאם לגיל הילד ורמת תפקודו, כשילד שנפגע תפקודו בשתי גפיו יקבל זכאות לקצבת נכות בשיעור של 50%, וילד הסובל מחוסר תפקוד מלא בשתי הגפיים יהיה זכאי לקצבת בשיעור של 100%.

נלחם למרות דחיית התביעה

כזכור, לפני שנה חשפנו ב”שווים” את סיפורו של עדיאל מור, קטוע רגל בן 25 מפתח תקווה, שהביטוח הלאומי החליט שהוא לא זכאי לקצבת נכות. בעקבות הפרסום באתר ומאבק עיקש של עורך דינו, מור תבע לקבלת זכאות לקצבה, וקיבל 100% נכות לצמיתות.

מור הוא נכה כמעט מלידה. כמה ימים לאחר שיצא לאוויר העולם נעצרה זרימת הדם ברגלו השמאלית, וכתוצאה מכך נוצר נמק קשה. בעקבות הנמק, נאלצו הרופאים לקטוע את רגלו השמאלית מעל הברך. כשגדל, החל מור להשתמש בפרוטזה. את התביעה לקצבת נכות כללית הגיש לפני כשנתיים, אך זו נדחתה. לאחר מכן, פנה מור לעורך הדין אריאל בשארי לייצוג משפטי בנושא.

"כשאני מספר שאין לי קצבה לא מאמינים לי". עדיאל מור. צילום: באדיבות המצולם
“כשאני מספר שאין לי קצבה לא מאמינים לי”. עדיאל מור. צילום: באדיבות המצולם

בתחילת ההליך המשפטי, הוועדה הרפואית העניקה לו אחוזי נכות רפואית גבוהים יותר ממה שקיבל בעבר (72%), אבל יחד עם זאת קבעה כי הוא אינו זכאי לקצבת נכות. הסיבה, נימקו בביטוח הלאומי, היא שמור לא איבד לפחות 50% מכושר העבודה, הרף המינימלי הנדרש לקבלת הקצבה. במילים אחרות, מבחינתם הנכות שלו לא מונעת ממנו לעבוד ברוב העבודות, ולכן אין כל סיבה לתת לו קצבה חודשית.

את האבסורד בדחיית התביעה הבין מור לעומק לאחר שפגש קבוצה של קטועי רגליים באירוע חברתי. “סיפרתי להם שאני לא מקבל קצבת נכות, והם היו בהלם מוחלט”, סיפר ל”שווים”. “אנשים ששומעים את זה ממש צוחקים עליי, זה ברמת הלא הגיוני. הם ניסו למנוע ממני את מה שמגיע לי. זה כאילו שאתה באמצע טיפוס על הר גבוה, רוצה להגיע למעלה, ואז מישהו דורך עליך”.

בסופו של דבר, קיבל מור את מלוא הזכויות שמגיעות לו. “בורא עולם עזר לי, וקיבלתי את שמגיע לי”, אמר. “חבל שגררו אותי לעורך דין ומשפטים, אבל אני מאושר עכשיו. אני אומר לכל מי שנתקל בבעיות מול הרשויות במדינה – מגיע לכם? הילחמו. אני מודה לכל מי שעזר לי, ואני פשוט שמח על כך כיום”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות