נושאים קשורים

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"
הסתדרות 480-100

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
ראשיאנשים עם מוגבלויותהקדיש חייו לילדים מיוחדים: נפרדים מחיים טופול ז"ל

הקדיש חייו לילדים מיוחדים: נפרדים מחיים טופול ז”ל

השחקן האגדי, שגילם את סאלח שבתי וטוביה החולב ב"כנר על הגג", נפטר אמש. מנהיגי המדינה ספדו לו, והזכירו לטובה את פעילותו הרבה בתחום הנוער עם מוגבלות

חיים טופול ז"ל בכפר נהר הירדן. צילום: כפר נהר הירדן
חיים טופול ז”ל בכפר נהר הירדן. צילום: כפר נהר הירדן

נפרדים מאגדה: הבוקר (חמישי) התפרסמה הידיעה המצערת על פטירתו של השחקן והיוצר האגדי חיים טופול ז”ל, והוא בן 87. טופול היה אחד מאבני היסוד של עולם המשחק, הטלוויזיה והקולנוע הישראלי, ועיצב את חלק מדמויות המפתח של האתוס התרבותי הישראלי עם גילומו את סאלח שבתי וטוביה החולב ב”כנר על הגג”. על התפקידים הרבים שגילם זכה לתואר חתן פרס ישראל ובפרס כינור דוד, קיבל את “גלובוס הזהב” בארה”ב, ואפילו הועמד לזכייה בפרס האוסקר.

טופול היה בין המייסדים של ארגון “וראייטי”, וכיהן כשגריר בינלאומי ונשיא של כבוד מטעם הארגון. הוא הקדיש את חייו לילדים וילדות עם מוגבלות, כשהיה, בין היתר, מבין מקימי כפר הנופש הייחודי לילדים עם מוגבלות “נהר הירדן” בגבעת אבני, וכיהן כנשיא העמותה ויו”ר מועצת המנהלים של הכפר עד שנת 2020. על תרומתו ופועלו הרב בנושא זכה בשנה שעברה בפרס יו”ר הכנסת, ובשנת 2014 באות הנשיא למתנדב.

“הדבר הכי חשוב בחיי”

“במהלך שנות פעילותו בעמותה, היווה טופול השראה בעשייתו המסורה”, אמרו בכפר נהר הירדן בתגובה לפרסום הידיעה על הסתלקותו. “טופול דאג לבקר בכפר באופן קבוע, לפגוש את הילדים והילדות, לעודד אותם וללוותם במהלך שהותם. כאחד המדריכים, היה פוגש טופול את הילדים בקיר הטיפוס, מופיע איתם בהצגות, רוקד איתם בהרקדות ומבלה איתם בפעילויות השונות”.

רעיון הקמת הכפר המיוחד הגיע לטופול דרך חברו, השחקן פול ניומן ז”ל, שהקים את רשת הכפרים בארה”ב ובמקומות אחרים בעולם. אחד מ-16 הסניפים של הרשת הפך לכפר נהר הירדן בישראל, בעזרתו הרבה של טופול, ושל אנשי העסקים והתורמים הקהילתיים מורי ומרילין גרנט ז”ל שעלו מארה”ב והתאהבו בפרויקט הקמת הכפר. בכך, לצד טופול הם הגשימו לילדים רבים עם מוגבלויות ומשפחותיהם את החלום לצאת וליהנות בחופשות ובמחנות קיץ.

חיים טופול באחת מהפעילויות בכפר נהר הירדן". צילום: כפר נהר הירדן
חיים טופול באחת מהפעילויות בכפר נהר הירדן”. צילום: כפר נהר הירדן

“כפר נהר הירדן זה הדבר הכי חשוב שאני קשור בו בחיי”, אמר טופול על הכפר באחד מראיונותיו האחרונים. “בכל יום שאני בכפר ועוסק בכך, אני בוכה הרבה. אנחנו משתדלים לעשות לילדים האלו טוב, ואני מקווה שאנחנו מצליחים. כאן הם באים כדי לחגוג את החיים. זה הדבר הכי קרוב למשפחה בשבילם, ואין מחיר שלא שווה את החיוך שלהם”, הוסיף.

מנכ”ל כפר נהר הירדן, שלום אשכנזי, ספד לזכרו: “כמו כל ישראלי, הכרתי את טופול כשחקן נערץ ואהוב. זו זכות גדולה לקחת חלק במפעל חייו, המבטא את אישיותו המופלאה. מורשתו המרגשת תמשיך לעורר השראה בקרב באי כפר נהר הירדן. בזכות התמדתו והשקעתו, הפך כפר נהר הירדן למפעל האדיר והמשמעותי שהוא היום עבור אלפי ילדות וילדים ובני משפחותיהם, שזוכים לאורך כל השנה להגיע לכאן ולחגוג את החיים. טופול יישאר לנצח חלק בלתי נפרד מעמוד השדרה של הכפר, ומורשתו תמשיך איתנו דורות קדימה. יהי זכרו ברוך”.

“פועלו יישאר בזכרונותינו”

“מ’כנר על הגג’ ועד לגג העולם, חיים טופול שהלך מאיתנו אמש היה מאמני הבמה הישראליים הבולטים, שחקן מחונן שכבש במות רבות בארץ ומעבר לים, מילא בנוכחותו את מסכי הקולנוע ובעיקר נכנס עמוק לליבנו”, ספד נשיא המדינה, יצחק הרצוג, לטופול, והוסיף: “במהלך עשרות שנות הקריירה המפוארת שלו, ייצג אותנו טופול בכבוד רב. הוא עוטר בפרסים רבים על כישרונו ויצירתו, אך בפרס החשוב מכל זכינו אנחנו, שצחקנו ודמענו איתו בעשרות הדמויות שגילם. עדות חיה למעורבותו החברתית ולרגישותו, מהווה המיזם שהוביל, כפר נהר הירדן למען ילדים חולים ומוגבלים ובני משפחותיהם. זכיתי להכירו מקרוב בעת הקמת הכפר הייחודי, ולהיחשף לעשייתו גם מחוץ לאור הזרקורים. טופול היה מענקי התרבות הישראלית, והוא יחסר לנו מאוד. תנחומים למשפחתו היקרה וכל אוהביו. יהי זכרו ברוך”.

חיים טופול ז"ל בפעילות בכפר נהר הירדן. צילום: כפר נהר הירדן
חיים טופול ז”ל בפעילות בכפר נהר הירדן. צילום: כפר נהר הירדן

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ספד גם הוא לטופול. “רעייתי שרה ואני, ככל אזרחי ישראל, נפרדים היום בכאב עמוק מיקירנו חיים טופול – אהוב הקהל, שהיה מגדולי אמניה של מדינת ישראל. הוא היה מגדולי אוהביה של ארץ ישראל, ועם ישראל החזיר לו אהבה. טופול היה אמן רבגוני, בעל כריזמה ואנרגיות כבירות. הוא ייצג בגאון את ישראל בעולם, וזכה להכרה בינלאומית שמעטים זכו לה. כל מחזה או סרט קולנוע בהשתתפותו סיפק חוויה יוצאת דופן. החיוך הרחב שלו, קולו החם וחוש ההומור הייחודי שלו, הפכו אותו לדמות עממית שכבשה את לב העם”.

“לטופול היה לב ענק”, הוסיף נתניהו. “הוא תמך תמיכה נלהבת בצדקת דרכה של ישראל, והאמין בלהט בחזון הציוני. את דעותיו אלו ביטא בריש גלי, בכל רחבי העולם. בד בבד טופול סייע לילדים חולים ולבעלי צרכים מיוחדים, מתוך רצון עז לתרום לחוסנה של החברה הישראלית. הייתה לי הזכות להעניק לטופול את פרס ישראל לפני שמונה שנים, ואמרתי לו עד כמה כולנו גאים בו. בין אם שיחק את סאלח שבתי, טוביה החולב או מילוס קולומבו לצידו של ג’יימס בונד – טופול נותר צנוע ואוהב אדם. אני יודע בביטחון מלא שתרומתו לתרבות הישראלית תוסיף להתקיים לדורות”, סיכם.

חיים טופול ז"ל בפעילות בכפר נהר הירדן. צילום: כפר נהר הירדן
חיים טופול ז”ל בפעילות בכפר נהר הירדן. צילום: כפר נהר הירדן

יו”ר האופוזיציה, יאיר לפיד, ספד גם הוא לזכרו: “חיים טופול, חתן פרס ישראל, איש רוח ותרבות, טוביה מ’כנר על הגג’ ו’סאלח שבתי’ האגדי, שלימד אותנו אהבת תרבות ואהבת הארץ, הלך לעולמו. דמותו וחיוכו ימשיכו ללוות את התרבות הישראלית, מורשתו עשירת השפה והמוזיקה תישאר לנצח חלק מנכסי הישראליות. שולח ניחומים לגליה ולכל המשפחה. יהי זכרו ברוך”.

שר התרבות והספורט, מיקי זוהר, הביע גם הוא השתתפות בצער המשפחה: “הצטערתי לשמוע על פטירתו של חיים טופול, חתן פרס ישראל על מפעל חיים, מענקי עולם התרבות שלנו. טופול ז”ל היטיב לשחק, ודמויות שגילם נכנסו ללבבות של כולנו. החיים שהפיח בדמויות שגילם מבטאים את דברי ימיו של העם שלנו לאורך הדורות, ויחקקו לנצח בזיכרונותינו”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות