נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםטסים לחו"ל? 16 טיפים חשובים לנוסעים עם מוגבלות

טסים לחו”ל? 16 טיפים חשובים לנוסעים עם מוגבלות

זה לא פשוט לתכנן טיול נגיש, אבל עם הכנה מוקדמת טובה אפשר להגיע לכל מקום על הגלובוס וליהנות כמו כולם. כך תעשו את זה נכון

טסים לחו"ל עם מוגבלות (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק
צילום הדמיה: ביגסטוק

הכתבה בשיתוף מועדון עדיף

סגירת חופשה בחו”ל זה לא עניין של מה בכך, על אחת כמה וכמה עבור אנשים עם מוגבלויות. מעבר למציאת דילים משתלמים כמו כולם, צריך גם לוודא שהיעד, הטיסה, המלון, אמצעי התחבורה והאטרקציות השונות יהיו נגישים כדי שכולם יוכלו ליהנות. ריכזנו עבורכם 16 טיפים ועצות זהב שיעשו את הטיול הבא שלכם הרבה יותר קל ובשאיפה גם יותר מוצלח.

1. לאן מומלץ לטוס?

טוקיו, פריז, ניו יורק ואמסטרדם הן רק חלק מרשימה ארוכה של ערים גדולות שנחשבות לערים הנגישות בעולם, על פי מחקר שנערך בקרב 3,500 אנשים עם מוגבלויות (לרשימה המלאה). המשתתפים במחקר השיבו על שאלות לגבי שירותי תחבורה ושילוט, זמינות מידע, נגישות וקרבה של מקומות לינה לאטרקציות, חנויות ומסעדות, נגישות בדרכים, בתחבורה ובאטרקציות, והתוצאות יכולות לתת לכם כיוון טוב לאן כדאי להמריא.

2. תנו לגוגל לספר לכם

אם זה לא מספיק לכם, ישנם אתרים מיוחדים שבהם ניתן לקרוא על חוויות של מטיילים עם מוגבלויות במקומות שונים בעולם, ולכן מומלץ לבדוק שם ולהכין שיעורי בית לפני סגירת החופשה. אם אתם לא מכירים אתרים כאלו, כנסו לגוגל ותנו לו לעשות את העבודה בשבילכם. אתרים כאלו קיימים גם בעברית וגם באנגלית (קישור לאתר באנגלית וקישור לאתר בעברית).

3. ואם לא גוגל – אז צ’אט GPT

הטרנד הרותח של AI (אינטליגנציה מלאכותית) נהדר בשביל לתכנן טיולים בחו”ל, ובמיוחד טיולים עם דרישות ספציפיות. אפליקציית ChatGPT שקיימת חינם בחיפוש קליל באינטרנט, יכולה לענות לכם על כל שאלה שתשאלו אותה ולספק מידע נהדר במגוון נושאים. פשוט תגידו לצ’אט החכם מה הציפיות ומה דרישות הטיול שלכם – והוא כבר ינפק לכם מסלול נהדר פלוס טיפים מועילים. נסו ותיווכחו.

4. ויש גם מומחים שיכולים לעזור

אולי לא ידעתם, אבל יש חברות תיירות שמתמחות בתכנון טיולים לאנשים עם מוגבלות (חפשו בגוגל), והן יכולות למצוא עבורכם את כל מה שאתם צריכים ביעד אליו בחרתם לטוס. זה אמנם מייקר קצת את הסיפור, אבל למי שאין פנאי להיערכות מקדימה –  שווה להשקיע עוד קצת כסף ולצאת לחופשה נגישה בראש שקט (אתר חברת התיירות “חוצי גבולות”, שמתמחה בארגון טיולים מיוחדים לאנשים עם מוגבלות).

5. תעודת נכה בינלאומית

לצערנו, תעודת הנכה הישראלית לא מוכרת ברוב מדינות העולם והיא בכלל כתובה בעברית. עם זאת, מי שמצטרף למועדון הלקוחות של “עדיף” (מועדון צרכנות לאנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם) מקבל תעודת נכה בינלאומית שמסייעת באינספור סיטואציות ומעניקה הטבות שוות במיוחד: היא מעניקה הסדרי חניה בחניות מסומנות ברחבי העולם, מקצרת תורים בשדות תעופה ומעניקה תעריפים מיוחדים בתחבורה הציבורית ובכניסה לאטרקציות שונות ולמוזיאונים. עלות הנפקת התעודה לחברי המועדון היא 69 שקלים (במקום 139 שקלים ללקוחות אחרים), בכפוף להצגת תעודת נכות ממוסד ישראלי רשמי. המצטרפים בימים אלה מקבלים את תעודת הנכה הבינלאומית במתנה לשנה. רוצים לשמוע עוד? השאירו פרטים באתר מועדון “עדיף” ונציג יחזור אליכם.

6. דברו עם המלון עוד לפני שסגרתם הזמנה

באתרי חיפוש מלונות יש אפשרות לבדוק זמינות של חדרים נגישים. כדאי להזמין מראש כי מספר החדרים מצומצם. עוד לפני ביצוע ההזמנה כדאי לשלוח מייל למלון או אפילו להרים טלפון, כדי לוודא שיש בו את הסדרי הנגישות שאתם זקוקים להם. שאלו כל שאלה העולה על דעתכם ואל תסגרו את ההזמנה לפני שעונים לכם.

7. “פטור מתור” וליווי בנתב”ג

נמל התעופה בן גוריון מעניק קדימות בתור לאנשים עם מוגבלות בבידוק הביטחוני. ניתן להגיע עם כיסא גלגלים עד לפתח המטוס ולבקש מחברת התעופה ליווי של איש צוות מדלפק הצ’ק-אין ועד לעלייה למטוס, ולאחר הנחיתה עד למסוע המזוודות. מי שמתקשה להגיע מפתח המטוס ועד למושב שלו זכאי לקבל כיסא גלגלים צר ומיוחד שיעזור לו להגיע למקומו בנחת. חשוב לציין מראש בפני חברת התעופה או סוכנות הנסיעות אם אתם נזקקים לכל אחד מהדברים הללו.

8. לפני שטסים עם קלנועית

אם אתם נעזרים בקלנועית או בכיסא גלגלים ממונע, שלחו לחברת התעופה את המפרט הטכני מראש כדי לקבל ממנה אישור שאכן ניתן להטיס את האביזרים והסוללה.

טסים לחו"ל עם מוגבלות (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק
צילום הדמיה: ביגסטוק

9. בררו את מיקום איסוף הרכב

הגעתם ליעד? נהדר. עכשיו צריך לאסוף את הרכב שהזמנתם. כדאי לוודא מראש את מיקום דלפק ההשכרה בתוך הטרמינל ואיפה מקבלים את הרכב. אם קבלת הרכב מרוחקת מהטרמינל, חשוב לברר האם רכב ההסעה מהטרמינל לחניון קבלת הרכב נגיש עבורכם, או לחילופין לבקש לקבל את הרכב בפתח הטרמינל.

10. לנעזרים במנגנון יד בנהיגה

הזמינו מראש רכב שיתאים לצרכים שלכם. אם אתם משתמשים במנגנון יד לנהיגה, הזמינו אותו מראש ודאגו לוודא שהביטוח מכסה את זה. יש אפשרות גם לקחת את מנגנון הנהיגה שלכם מהארץ, במידה שהוא מתאים לרכב השכור. בארה”ב, למשל, תוכלו לרכוש מנגנון אישי נייד ולהרכיב אותו עם קבלת הרכב.

11. ומה עם ביטוח רכב?

בחלק מהמדינות קיימת אפשרות לשכור רכבי ואן ומיני ואן מסוגים שונים עם מעליות או רמפות. חברות ההשכרה האלה לא מציעות בדרך כלל ביטוח כחלק מהשכרת הרכב, והדרך היחידה לעשות ביטוח היא באמצעות אתרי אינטרנט לביטוח להשכרת רכב. בכל מקרה, חשוב לבחון את פרטי הפוליסה ורמת הכיסוי לביטוח חובה וצד ג’.

12. איך אומרים “תו נכה” ברחבי העולם?

המושג מתורגם באופנים שונים בארצות שונות וכדאי לדעת אותם:

בבריטניה – Blue Badge או: Orange Badge

באיחוד האירופי – Park Card 

בארה”ב ואוסטרליה – Parking Permit

13. אל תוותרו על אוטובוס התיירים

אם אתם בחופשה עירונית ולא שכרתם רכב, לא כדאי לפספס את אוטובוס התיירים. הוא עובר באטרקציות המרכזיות בעיר ואפשר לעלות ולרדת בכל תחנה. היתרון באוטובוסים האלה הוא שלרוב הם נגישים לנכים וכדאי להשתמש בהם.

14. מרבית האטרקציות הגדולות והמפורסמות – נגישות

אטרקציות מלהיבות במיוחד הן בדרך כלל נגישות: גלגל הענק “לונדון איי” בלונדון, ארמון ורסאי בצרפת, ארמון הדוג’ים בוונציה, לה סגרדה פמיליה בברצלונה, הר הסוכר בריו דה ז’נרו, הפארקים הלאומיים בארה”ב ועוד. שווה ביקור. בנוסף, אטרקציות רבות מציעות כניסה מוזלת או אפילו בחינם לנכים. בררו מראש באינטרנט או בקופות.

15. ותמיד אפשר להפליג

אם החלטתם שלטוס זה יותר מדי בשבילכם, שיט תענוגות (קרוז) הוא בחירה נהדרת. אוניות נופש רבות מציעות נגישות בתאי השינה ולחללים הציבוריים ויש בהן אטרקציות זמינות בלי סוף (וגם הרבה אוכל). בנוסף, האפשרות לעבור בין יעדים מבלי לצאת מהאונייה הופכת את השיט לאפשרות אטרקטיבית במיוחד.

16. איך משלמים?

בחרנו הכל: את היעד, את המלון, שכרנו רכב ואפילו סגרנו כמה אטרקציות – אבל מה לגבי התשלום? גם את זה ניתן לעשות דרך “עדיף”, מועדון צרכנות לאנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם. החברות במועדון מבוססת על כרטיס אשראי “עדיף” מסוג American Express Gold/Mastercard Gold. למועדון זכאי להצטרף כל אדם עם מגבלה (נכות, לקות או מחלה כרונית) שברשותו אישור המעיד על מצבו. למצטרפים בימים אלה ניתן פטור מדמי כרטיס למשך שלוש שנים.

מטרת הכרטיס היא לספק לאנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם (הורים, בני זוג ,ילדים) תנאי אשראי מובילים, הצעות והטבות רבות במחירים מיוחדים, ובכללן הנפקת תעודת נכה בינלאומית לשנה במתנה. התעודה, כאמור, תסייע לכם בחו”ל עם מקומות חניה מסומנים, קיצור תורים, הנחות בתחבורה ציבורית ועוד. 

להצטרפות למועדון הצרכנות “עדיף” לחצו כאן

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות