נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיחדשות"'כנפיים של קרמבו' צריכה לקבל תקציב של תנועת נוער"

“‘כנפיים של קרמבו’ צריכה לקבל תקציב של תנועת נוער”

שר הרווחה אמר בכנסת כי הוא משוכנע שמחנה הקיץ של התנועה יתקיים בסופו של דבר וקרא ל"פירוק המונופולים של תנועות הנוער"

שר הרווחה. ח"כ יעקב מרגי. צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת
שר הרווחה. ח”כ יעקב מרגי. צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת

האם מחנה הקיץ של עמותת “כנפיים של קרמבו” יתקיים בכל זאת? לפחות מבחינת שר הרווחה יעקב מרגי (ש”ס), התשובה היא כן. “אני לא יכול להיכנס לתמהיל התקציבי של העמותה, אבל אני יודע שמחנה הקיץ יתקיים”, אמר היום השר במליאת הכנסת בתשובה לשאילתה של חברי הכנסת סימון דוידסון (יש עתיד) וגלעד קריב (העבודה).

השאילתה הוגשה בעקבות פרסום מכתב של מנכ”לית “כנפיים של קרמבו” טליה בז’רנו שנשלח להורי החניכים, בו הודיעה על ביטול מחנה הקיץ השנתי של הארגון עקב מחסור בתקציבים. מעל במת הכנסת החמיא השר לעמותה על פעילותה החשובה, “שמהווה גאווה למדינת ישראל”, פירט את התמיכות הממשלתיות שמשרדו העניק לה במשך השנים והעביר את הביקורת אל משרד החינוך, שלטענתו צריך לפרק את המונופולים שנקראים “תנועות הנוער” המקבלים ממנו תמיכה גדולה.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


“אנחנו מכירים את ‘כנפיים של קרמבו’ כתנועת נוער, וכולנו מחאנו להם כפיים על פעילותם המשלבת ילדים עם ובלי מוגבלויות יחדיו”, אמר מרגי. “אנחנו מדינה מאוד מתקדמת ומתפתחת. הגענו להישגים רבים אבל אנחנו עדיין סובלים ממועדונים סגורים. ב-20.3.2018 הייתה החלטת ממשלה לפיה משרד הרווחה ייתן תקצוב לפי נוהל תמיכה לעמותות המספקות פנאי לאנשים עם וללא מוגבלויות יחדיו. כחלק מתמיכה זו ‘כנפיים של קרמבו’ זכתה לתמיכה תקציבית מהממשלה משנת 2019 ועד 2022 בסך 29 מילון שקלים. זה סכום שמהווה 49% מתקציב התמיכה של משרד הרווחה לנושא. לשנת 2023 תקציב התמיכה בעמותות יעמוד על 17.5 מיליון שקלים; אני לא יכול להתחייב כמה ‘כנפיים’ יקבלו”.

חניכים של “כנפיים של קרמבו”

השר פירט את התקציב לכל שנה בתקופה זו. ב-2019 התמיכה לכלל העמותות הייתה 13.5 מיליון שקל עבור 14 עמותות. “כנפיים של קרמבו” קיבלו 8.3 מיליון. ב-2020 התקציב היה זהה ו”כנפיים של קרמבו” קיבלה 6 מיליון שקלים. ב-2021 התקציב קפץ ל-19.5 מיליון שקלים ל-17 עמותות, מתוכו קיבלו ב”כנפיים” 9.9 מיליון.

מרגי: “התקציב ל’כנפיים’ קוצץ בממשלה הקודמת”

את הבמה ניצל מרגי גם כדי לעקוץ את יו”ר האופוזיציה יאיר לפיד, אב לילדה על הרצף האוטיסטי, לאחר שהאחרון האשים את הממשלה הנוכחית בקיצוץ: “הוא עושה המון למען האוטיסטים. הוא לא היה צריך לכתוב את הפוסט כי בממשלת השינוי שלו קוצץ התקציב של הארגון ל-4.5 מיליון שקלים ותקציב העמותות גדל ל-25 מיליון”.

השר חשף כי ראשי העמותה היו בקשר עימו לפני הוצאת המכתב: “הם הודיעו לי ביושר שהם מוציאים את המכתב, לא יכולתי למנוע את זה מהם. סכום התמיכה שייצא הוא ראוי, וראוי שיגדל גם כן. יש לי אמפתיה מאוד גדולה אליהם. אני מוריד את הכפפות, מפסיק להיות עדין, והגיע הזמן שבשנת ה-75 למדינה נפרק את המונופול של תנועות הנוער בישראל. כולם צריכים להיות תנועות נוער ולא ארגוני נוער. זה המענה שצריך להיות. ‘כנפיים של קרמבו’ צריכה לקבל תקציב ממשרד החינוך. שר החינוך יואב קיש צריך להיות אמיץ ולעשות עבודת מטה בנושא. תנועות הנוער הן קבוצה קטנה ופריביליגית, וזו הזעקה שלי אם רוצים להציל את ‘כנפיים של קרמבו’. ‘כנפיים’ חשובה, אבל גם  לטפל ב-300 סוגי מוגבלויות שאין להם יח”צנות ואין להם אבא ואמא זה חשוב. רוצים לטפל בארגון הנוער? תפרקו את המונופול”.

ח”כ קריב: “אלפי עיניים נשואות אליך”

בתגובה לדבריו אמר ח”כ קריב, מגיש השאילתה: “איפה הבשורה לאלפי החניכים של ‘כנפיים של קרמבו’? זה ארגון הנוער היחידי בישראל שמשלב ילדים עם מוגבלויות ובלי, וצריכים לפתור לשנה זו את הבעיה. התמונה ברורה. לפני שנה התמיכה צנחה מסיבות מוצדקות ולא מרוע לב, ומכאן ברור שהתנועה לא יכולה לקיים את פעולותיה. כולנו בבית מאוחדים סביב המטרה הזו. עיני אלפי ילדים והורים נשואות אליך. אנא אל תשאיר את הילדים ללא מחנה קיץ”.

ח”כ דוידסון הצטרף אל קריב: “‘קייטנות הקיץ של ‘כנפיים של קרמבו’ מאפשרות כמה רגעי שמחה לילדים ולהוריהם, והנושא שלהן הוא דרמטי בשביל אותו ילד עם מוגבלות שיוכל ליהנות. צריך לפתור את הנושא במהרה”.

מרגי: “יש תוספת של 6 מיליון לכלל העמותות”

השר מרגי ביקש להדגיש כי בתשובתו יש בשורה, והיא הגדלת התקציב מאשתקד ב-6 מיליון שקלים. “בעקבות הפגישה שהייתה לי עם ‘כנפיים של קרמבו’ הקפאתי את הליך הבקשה. ירדנו לעומק של כל עמותה ועמותה. פניתי לייעוץ המשפטי ואמרתי שאני רוצה לנסח מחדש את מבחן התמיכה, אבל הם לא מוכנים כי התמיכה צריכה להיות רחבה כמה שיותר. הפתרון האמיתי הוא החלטת ממשלה על תקצוב ‘כנפיים של קרמבו’. הממשלה בנדיבות לב תומכת ואני לא אתנגד להגדלה ככל שתהיה”.

כזכור, מנכ”לית התנועה טליה בז’רנו והסמנכ”לית סתיו ויץ שלחו לפני כמה ימים מכתב להורים וטענו כי אין כסף למחנה הקיץ – מה שיצר רעש תקשורתי גדול. בין היתר נכתב כי “קיצוץ בתקציבים הממשלתיים מביא את התנועה אל סף משבר תקציבי ותזרימי, המאלץ אותנו לקבל החלטות קשות ומורכבות כדי להבטיח את המשך קיום פעילות התנועה. מחנה הקיץ הוא מפעל השיא של ‘כנפיים של קרמבו’ כבר למעלה מעשור. אנו מודעות לחשיבותו עבור הפעילים ובני משפחותיהם. עם זאת, עלינו לנקוט באחריות שתבטיח את עתיד פעילות התנועה, עד אשר תוסדר תמיכה ציבורית רחבה התואמת את אופי הפעילות והיקפיה”.

למרות זאת, ציינו השתיים כי הן מאמינות שיימצא הפתרון לקיום מחנה הקיץ. היום נמסר מ”כנפיים של קרמבו”: “לצערנו, בניגוד לפרסומים, עדיין לא נמצא פתרון שיאפשר לנו לקיים את מחנה הקיץ, ולכן הוא לא יתקיים השנה. ‘כנפיים של קרמבו’ בקשר צמוד ושוטף עם משרד הרווחה והעומדים בראשו, אך עדיין לא הובטח תקציב מוגדר וברור למחנה הקיץ ולפעילות השוטפת של התנועה. ילדי ‘כנפיים של קרמבו’ ישמחו לכל הסדרה שתאפשר את קיום הפעילות שמהווה עבורם בית והזדמנות לחיי חברה”.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות