נושאים קשורים

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"



משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותניידתי קרן פנסיה וזכויות בתי נפגעו קשות. יש מה לעשות?

ניידתי קרן פנסיה וזכויות בתי נפגעו קשות. יש מה לעשות?

מומחי עמותת "קשר" עונים לשאלות אנשים עם מוגבלות ומשפחות בנוגע לזכויותיהם. והפעם: המחדל שנחשף ב"שווים" ומסעיר את הקהילה

צילום: ביגסטוק

?????

עידו מאזור הצפון שואל  

אני אבא לנורית, ילדה מקסימה בת 6, מוכרת בביטוח הלאומי עם חירשות.  לפני כשנתיים הגיע למקום העבודה שלי סוכן ביטוח והציג בפני כלל העובדים את האפשרות לנייד את קרן הפנסיה. הוא הבהיר כי הדבר מאפשר שיפור תנאים – הגדלת סכומי חיסכון ודמי ניהול מוזלים, באופן שיחסוך לנו סכום משמעותי של מאות שקלים בשנה. התרשמתי שהוא מקצועי מאוד. כמו רוב העובדים, גם אני השתכנעתי מדבריו כי אוכל רק להרוויח מהעניין וניידתי את קרן הפנסיה. התשלום השנתי אמנם הופחת, אך לתדהמתי גיליתי לאחרונה כי הדבר עלה במחיר כבד לבתי. קצבת שארים נשללה ממנה מגיל 21! אף אחד לא יידע אותנו. ברור שאם היינו יודעים לא היינו מניידים. ברור שהייתי מעדיף לקבל תנאים קצת פחות טובים ולא להפסיד הטבה כה משמעותית עבור בתי היקרה. אשמח להבין יותר בנושא ולקבל כל סיוע שניתן.

!!!!!!

אנחנו עונים

שלום עידו. כידוע, קרן פנסיה היא אחד הדברים החיוניים ביותר עבור כל אדם. קרן הפנסיה מבטיחה, בין השאר, כי קצבת שארים תינתן לילדים עד גיל 21, ובמקרה של ילד עם מוגבלות, עולה זכאות ל”קצבת שארים מיוחדת”, באופן שתינתן לו במשך כל ימי חייו, בשיעור של 40% משכרו של ההורה החוסך. יש בכך משום דאגה כלכלית לילד, לאחר שהורה ילך לעולמו.

ישנם מספר תנאים מצטברים לקבלת קצבת שארים מיוחדת עבור ילד עם מוגבלות:

1. הכרה של הילד בביטוח הלאומי

2. זכאות לקצבת נכות

3. ההורה הצטרף לקרן הפנסיה טרם הוכר הילד עם מוגבלות

4. ההכרה במוגבלות התקבלה לפני גיל 21

ניוד קרן הפנסיה הוא בעצם מעבר בין קרנות פנסיה, במהלכו החוסך מורה על העברת כספים לקרן פנסיה אחרת, חדשה. כפועל יוצא, תנאי מספר 3 (הקרן נפתחה לפני שהילד הוכר) אינו חל, ובהתאם הילד אינו זכאי יותר לקצבת שארים מיוחדת. לאור ההשלכות המהותיות של הליך הניוד, חשוב כי הורים לילדים עם מוגבלות יכירו את הזכויות שלהם ויידעו להימנע מניוד קרן הפנסיה במקרה בו הניוד עולה במחיר פגיעה בזכויות ילד עם מוגבלות. 

עידו, במקרה שאתה מתאר ניידת את קרן הפנסיה ללא כל מודעות לפגיעה בכם ההורים ובבתכם. מפניות שמגיעות אלינו לעמותת “קשר” ניכר כי ישנם מקרים רבים בהם הורים לא ידעו ולא יידעו אותם. אמנם “אי ידיעת החוק” אינה מתרצת, וייתכן שעל זה בונות קרנות הפנסיה. יחד עם זאת, סוכן ביטוח פועל תוך חובת אמון בתחום הכולל ידע רחב עם פרטים רבים שהאזרח הקטן בדרך כלל אינו בקיא בהם. מצופה היה כי הסוכן יבחן יחד איתך את החלופות השונות ויספק המלצות באשר להתאמה הטובה ביותר עבורך. ניכר כי הדבר לא נעשה, וכי סוכן הביטוח לא יידע אותך בדבר הפגיעה בילדתך (וחמור מכך, נראה שהסוכן לא ידע בעצמו) – הדבר עולה לכדי הטעיה והפרת אמון.  

הסוגייה המתוארת מקוממת מאוד ונבחנת בימים אלו על ידי הצוות המשפטי בעמותת “קשר”. אנו נערכים לפנות למפקח על הביטוח במשרד האוצר, המוסמך לברר תלונות ציבור בענייני ביטוח, גמל ופנסיה, בדרישה שיבחן את ההתנהלות בנושא של חברות ביטוח, חברות מנהלות של קופות גמל וקרנות פנסיה, סוכני ביטוח ויועצים פנסיוניים.

עמית גל, מ”מ הממונה על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר. צילום: מארק ניימן, לע”מ

בכוונתנו לדרוש הבהרה שאכן כך פני הדברים, שקצבת שארים מיוחדת נשללה מילדים עם מוגבלות,  והאם בכוונת המפקח על הביטוח להתערב נוכח פגיעה כה קשה במבוטחים. נדרוש לקבל התייחסותו לגבי אותם מקרים של הורים שניידו את קרן הפנסיה ללא כל מודעות להשלכות הקשות. נדרוש מהמפקח על הביטוח הליך בחינה מקצועי והפעלת סמכותו להתנהלות הוגנת, תוך מתן הוראה דחופה לתיקון המעוות. מטרתנו לסייע במיצוי זכויות של ילדים עם מוגבלות ושינוי ההנחיות לנוכח איתור ליקוי מערכתי כה חמור.   

בכל בעיה אתה מוזמן לפנות אל מרכז הסיוע ומיצוי הזכויות של עמותת “קשר” – הבית של המשפחות המיוחדות. נשמח לסייע במייל [email protected]  או בטלפון 1-700-501-601.

גם לכם יש שאלה חשובה? מוזמנים לפנות אלינו

במסגרת המדור “טוב ששאלתם”, אתם, הקוראים, מוזמנים לשלוח שאלות הנוגעות לזכויותיכם כאנשים עם מוגבלות או כבני משפחה של ילדים/בוגרים עם מוגבלות, והמומחים של “קשר” ישמחו לענות לכם.

השאלות יכולות לעסוק בכל תחומי החיים: קצבאות נכות, הנחות והטבות כספיות ואחרות המגיעות לכם, זכויות במערכות החינוך, הבריאות והרווחה, תעסוקה, נגישות ועוד. את השאלות אתם מוזמנים לשלוח ללינק הבא.

אנחנו נבחר שאלות מעניינות או כאלה שרלוונטית למספר גדול של אנשים, ונפרסם אותן עם התשובה כאן במדור. אנחנו מתחייבים שזהותכם האמיתית תישמר בסוד (השמות שיפורסמו יהיו בדויים).

שימו לב! אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בשאלות שלכם, ועליכם לקחת זאת בחשבון כאשר אתם פונים אלינו. שוב, שמותיכם האמיתיים לא יופיעו בפרסומים. כמו כן, חשוב להדגיש כי התשובות במדור אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים, “קשר” או מערכת “שווים”, אחראים לתוצאות השימוש בהן.

עוד בנושא:

מחדל: כך הפסידו ילדים עם מוגבלות תמיכה כלכלית לכל חייהם

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות