נושאים קשורים

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג



ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי
ראשיאנשים עם מוגבלויותאיזו עזרה יש למתמודדי נפש במסגרת לימודים אקדמיים?

איזו עזרה יש למתמודדי נפש במסגרת לימודים אקדמיים?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתב "שווים" אמיר שטיין יענה. והפעם: כלים שיסייעו בלימודים גבוהים

צילום: ביגסטוק

???

רינה, 24, מאזור המרכז שואלת

היי, אני מתמודדת נפש (עם 40% נכות) והתקבלתי ללימודים באוניברסיטת תל אביב. אני חוששת מאוד כי אין לי תמיכה כלכלית או נפשית בכלל מהמשפחה והמצב הנפשי שלי לא טוב. מפחיד אותי שאני מהר מאוד אנשור מהלימודים ולא אחזיק מעמד. אילו מענים יש עבור מישהי במצב שלי?

!!!

אמיר עונה

שלום רינה, קודם כל מזל טוב! איזה כיף שהתקבלת לאוניברסיטה מצוינת לשנת הלימודים הבאה. חשוב לי להגיד את זה כי לפעמים מהלחץ והחרדה לקראת העתיד שוכחים לחגוג גם את הניצחונות.

ולעצם השאלה: יש מספר דברים שיכולים לעזור לך עם ההתמודדות שאת מתארת. קודם כל, כמתמודדת נפש עם 40% נכות את יכולה לבדוק את הזכאות שלך לשיקום מקצועי בביטוח הלאומי. דרך השיקום המקצועי את יכולה לקבל מימון ללימודים שלך וגם למכשירי כתיבה ונסיעות ועוד דברים.

לפרטי הזכאות באתר “כל זכות” הקליקו כאן

הדברים המרכזיים ששיקום מקצועי מאפשר הם:

• השתתפות בשכר לימוד (עד לסכום שנקבע על ידי המוסד לביטוח לאומי).

• שירותי תמיכה והנגשה בהתאם לצורך, כגון: תרגום לשפת סימנים, תמלול והקראות, חונך ומלווה (ראי פרטים נוספים בחוזר המוסד לביטוח לאומי).

בנוסף, עשוי להינתן מימון עבור:

• עלויות לימודים נוספות: ציוד לימודי, מכשירי לימוד ושיעורי עזר.

• קורס פסיכומטרי: ניתן לקבל החזר על קורס שהחל עד שנה לפני מועד הגשת התביעה לשיקום.

• הוצאות נסיעה: לחסרי רכב ישולמו דמי הנסיעה ללימודים על פי הוצאות הנסיעה בפועל ובהתאם לתעריפים בתחבורה הציבורית.

• שכר דירה: אם המרחק בין מקום המגורים למקום הלימודים עולה על 40 ק”מ, ייתכן שתהיה זכאות לסיוע בשכר דירה, בהתאם לסכומים שנקבעו ובאישור מוקדם של פקיד השיקום.

כמו כן, באוניברסיטת תל אביב (ובעוד מוסדות אקדמיים) יש חונכות אקדמית למקבלי סל שיקום. החונכות כוללת 4 מפגשים בשבוע עם חונכת שעוזרת עם ההתארגנות סביב הלימודים.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

אני בעצמי משתמש בשירותי חונכות אקדמית למקבלי סל שיקום, ואני יכול להעיד שהשירות הזה עוזר המון לסטודנטים כמונו. אם את חוששת מנשירה בגלל חוסר יכולת להתמודד עם העומס ועם הביורוקרטיה של הלימודים, השירות הזה מאוד עוזר עם זה. השירות גם מספק תמיכה שהמשפחה לא נותנת; מישהו שפשוט מתעניין בשלומנו על בסיס קבוע, נותן לנו טיפים וכלים להתמודד עם האקדמיה, ועוזר לנו עם מה שצריך שקשור ללימודים.

אני לא בטוח על איזה רקע את לא בקשר עם המשפחה, אבל גם בדקנאט להצלחת הסטודנטים יש תוכניות ליווי לסוגים שונים של סטודנטים. למשל, תוכנית לבוגרי החינוך החרדי, תוכנית לאנשים מהעדה האתיופית וכו’, אז כדאי שתבררי אם יש תוכנית שמתאימה לך.

בדקנאט יש גם את השירות הפסיכולוגי שמציע טיפול נפשי במחיר מסובסד. אם אין לך טיפול נפשי, כדאי להתחיל דרכם – כך שיהיה לך ליווי מתאים שיעזור גם לשמור עלייך. מהשירות הפסיכולוגי (בכל מוסד אקדמי) ניתן לבקש גם התאמות לימודיות ספציפיות על רקע נפשי, באמצעות הגשת בקשה מסודרת (סביר שניתן לבצע דרך אתר המוסד האקדמי).

כמובן שאפשר גם להגיש בקשה למעונות או לסיוע בדיור דרך הדקנאט, כדי שיהיה לך מקום בטוח לגור בו בזמן הלימודים.

טיפ נוסף שאני יכול לתת לך זה ליצור קשר בתחילת השנה עם היועץ האקדמי בחוג, לספר על ההתמודדות שלך ולבקש את עזרתו. מהניסיון שלי, כשהפקולטות מודעות לקשיים שלנו, הן מגלות גמישות ואכפתיות.

הכי חשוב זה לא להישאר לבד, ליידע את האוניברסיטה ולהשתמש בכל התמיכה שאת יכולה לקבל. השכלה גבוהה זה משהו שיכול ממש לשפר את תנאי החיים שלנו, ולכן כדאי לשתף בהתמודדות כדי לא לנשור מהלימודים ולהצליח. מניסיוני, ההבדל בין לשתף ולקבל עזרה לבין לא זה מה שעושה את רוב ההבדל. בהצלחה!!!

גם לכם יש שאלה חשובה? מוזמנים לפנות אלינו

“שאלו בנפשכם”, מדור חדש מבית אתר “שווים”, מזמין מתמודדי נפש ובני משפחות לשאול שאלות הנוגעות לזכויותיהם בכל תחומי החיים – קצבה, עבודה, דיור, השכלה ועוד. על השאלות יענה כתב “שווים” אמיר שטיין, שצבר ניסיון רב בנושא לאורך השנים. אנחנו נבחר שאלות מעניינות או כאלה שרלוונטיות למספר גדול של אנשים, ונפרסם אותן עם התשובות כאן במדור. אנחנו מתחייבים שזהותכם האמיתית תישמר בסוד (השמות שיפורסמו יהיו בדויים).

אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בשאלות שלכם, ועליכם לקחת זאת בחשבון כאשר אתם פונים אלינו. שוב, שמותיכם האמיתיים לא יופיעו בפרסומים. כמו כן, חשוב להדגיש כי התשובות במדור אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים, מערכת “שווים” או אמיר שטיין, אחראים לתוצאות השימוש בהן.

מייל לשליחת שאלות >>>  [email protected]

למדור הקודם:

שלום רב, יש לי 50% נכות, אז למה אני לא זכאית לקצבה?

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

אמיר שטיין, יליד 1996, הוא כותב ומרצה, בעל ערוץ יוטיוב חינוכי, מתמודד נפש, יוצא החברה החרדית, טרנסג'נדר א-בינארי וסטודנט לספרות ופילוסופיה יהודית.

כתבות אחרונות