נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותשלום רב, יש לי 50% נכות, אז למה אני לא זכאית לקצבה?

שלום רב, יש לי 50% נכות, אז למה אני לא זכאית לקצבה?

המדור "שאלו בנפשכם" מזמין מתמודדי נפש ובני משפחות לשאול שאלות הנוגעות לזכויותיהם בכל תחומי החיים. בפרק הראשון: רתם מאזור המרכז שואלת

????

רתם מאזור המרכז שואלת

היי אמיר, יש לי 50% נכות כללית (מורכבת מנכות פיזית + נפשית) ואני לא מצליחה להוציא תעודת נכה דרך האתר של ביטוח לאומי. עד כמה שידוע לי, מעל 40% נכות עם 25% לפחות בסעיף אחד (יש לי 30% באחד מהם) אני אמורה להיות זכאית לתעודת נכה, וגם לקצבה.

בנוסף, אני לא יודעת מה הקצבה שאני אמורה לקבל. היה כתוב במסמך מביטוח לאומי שאני לא זכאית לאובדן כושר עבודה, אבל מה לגבי קצבת נכות כללית? אני מבולבלת ולא מצליחה למצוא על זה מידע מהימן.

!!!!

אמיר עונה

היי רתם, שמח שפנית אלינו. קצבת נכות כללית נקבעת לפי אובדן כושר עבודה, או בשמו האחר “אי כושר השתכרות”. כדי לקבל קצבת נכות מביטוח לאומי צריך להיות, בין היתר, מוכרים כבעלי אי כושר עבודה בשיעורים של 60%, 65%, 74% או 100%. אם לא נקבע לך אי כושר עבודה אלא רק אחוזי נכות רפואית, למרבה הצער את לא זכאית לקצבה.

ישנם ארבעה קריטריונים לקבלת קצבת נכות: להיות תושבי ישראל לפני גיל פרישה, להרוויח פחות מ-60% מהשכר הממוצע במשק בזמן בקשת הקצבה (נכון לכרגע סכום זה עומד על 7,100 שקלים בחודש), להיות בעלי נכות רפואית בשיעור 60% לפחות, או בשיעור של 40% לפחות אם יש לך כמה ליקויים רפואיים ועל ליקוי מסוים נקבעה לך נכות רפואית בשיעור של 25% לפחות – כמו במקרה שלך.

אבל יש גם קריטריון נוסף, רביעי, שבמקרה הזה הוא היחידי שאת לא עומדת בו, וזה אי כושר השתכרות. כדי לקבל קצבת נכות צריך לפחות 65% אי כושר השתכרות, בנוסף לאחוזי הנכות הרפואית שנדרשים. למי שאין אי כושר השתכרות – אין זכאות לקצבה. מכיוון שהודיעו לך שאת לא זכאית לאובדן כושר עבודה, את לצערי גם לא זכאית לקצבת נכות.

אחד הנושאים שלא מספיק ברורים לציבור הוא ההבדל בין אחוזי נכות לבין אובדן כושר עבודה. אז הנה הסבר קצר: כדי לקבל קצבת נכות צריך אובדן כושר עבודה, וכדי לקבל אובדן כושר עבודה צריך אחוזי נכות רפואית. תחשבי על זה כמו על בניין ויסודות. היסוד של קצבת נכות זה אחוזי נכות, בלעדיהם אי אפשר להתחיל לבקש כלום. אבל אחרי שיש לנו יסודות, צריך להקים את הבניין עצמו. הבניין זה חוסר היכולת להשתכר. אם חלק אחד חסר, לא יהיה בניין. ננסה לפשט את זה דרך משל הבניין:

קומה ראשונה

>>> נכות רפואית של לפחות 60%. אם יש כמה ליקויים אפשר להסתפק ב-40%, כאשר חובה שאחד הליקויים יעלה על 25%.

קומה שנייה

>>> אי כושר עבודה (או אי כושר השתכרות, זה אותו דבר) של לפחות 60%.

קומה שלישית

>>> זכאות לקצבת נכות.

מתי נקבע החלק של אי כושר השתכרות? אחרי שעוברים ועדה רפואית יש מפגש עם עובדת שיקום. בדרך כלל מדובר בעובדת סוציאלית. פגישה כזו קורית בדרך כלל כמה שבועות אחרי הוועדה הרפואית. זה נקרא “ועדה של עובדת שיקום”. בשלב הזה, פעמים רבות, למגישי הבקשה כבר אין משאבים נפשיים להסביר את מצבם והם חושבים שהם כבר עברו את החלק הקריטי (הוועדה הרפואית). לכן, למפגש עם עובדת השיקום מומלץ להגיע עם פירוט של סוגי הפגיעה התפקודית ולהסביר איך הנכות הרפואית פוגעת ביכולת להשתכר.

ועכשיו, רתם, נחזור למקרה שלך. אחרי שהוחלט שאת לא זכאית לאובדן כושר עבודה, ולפיכך גם לא זכאית לקצבת נכות, יש לך אפשרות להגיש ערעור. שימי לב: ניתן לערער על ההחלטה של אי כושר עבודה עד 60 יום מהרגע שההחלטה ניתנה. אני מצטט פה מהאתר של הביטוח הלאומי: “מי שנקבע לגביו שלא איבד מכושרו להשתכר או שאיבד פחות מ-50% מכושרו להשתכר, וכן מי שנקבעה לו דרגת אי כושר שאינה עולה על 74% – רשאים לערער על דרגת אי הכושר בפני ועדה לעררים. את הערעור יש להגיש בכתב ובצירוף נימוקים לסניף הביטוח הלאומי שבאזור המגורים בתוך 60 ימים מתאריך קבלת ההודעה על דרגת אי הכושר. ניתן לשלוח את הערעור ישירות לסניף באמצעות האתר”.

אז רתם, אם את סבורה שיש לך פגיעה משמעותית ביכולת להשתכר, הייתי ממליץ להגיש את הערעור ולהתכונן היטב למפגש עם עובדת השיקום. להסביר היטב איך המחלה שהביטוח הלאומי כבר הכיר בה פוגעת ביכולת שלך לכלכל את עצמך. כולי תקווה שתצליחי לקבל את אי כושר העבודה ואת הקצבה שתוכל לעזור לך ביום יום.

לינק להגשת ערעורים >>> https://b2b.btl.gov.il/BTL.ILG.Payments/DocumentsInfo.aspx

ודבר אחרון: לגבי תעודת נכה, היא ניתנת בדרך כלל לאנשים שמקבלים קצבת נכות, או לאנשים שקיבלו 90% נכות רפואית ומעלה. לכן, נראה כי כרגע אינך זכאית גם לתעודת נכה. אם הערעור שלך יתקבל ותקבלי קצבת נכות, את תהיי זכאית גם לתעודת נכה.

שיהיה בהצלחה!

גם לכם יש שאלה חשובה? מוזמנים לפנות אלינו

“שאלו בנפשכם”, מדור חדש מבית אתר “שווים”, מזמין מתמודדי נפש ובני משפחות לשאול שאלות הנוגעות לזכויותיהם בכל תחומי החיים – קצבה, עבודה, דיור, השכלה ועוד. על השאלות יענה כתב “שווים” אמיר שטיין, שצבר ניסיון רב בנושא לאורך השנים. אנחנו נבחר שאלות מעניינות או כאלה שרלוונטית למספר גדול של אנשים, ונפרסם אותן עם התשובות כאן במדור. אנחנו מתחייבים שזהותכם האמיתית תישמר בסוד (השמות שיפורסמו יהיו בדויים).

אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בשאלות שלכם, ועליכם לקחת זאת בחשבון כאשר אתם פונים אלינו. שוב, שמותיכם האמיתיים לא יופיעו בפרסומים. כמו כן, חשוב להדגיש כי התשובות במדור אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים, מערכת “שווים” או אמיר שטיין, אחראים לתוצאות השימוש בהן.

מייל לשליחת שאלות >>> [email protected]

אנחנו באתר “שווים” עושים מאמצים גדולים להביא לאנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם את כל החדשות והמידע החיוניים להם. כדי להמשיך בעבודה הזו אנחנו זקוקים לעזרתכם. אתם מוזמנים לעגל את האגורות בכרטיס האשראי שלכם לטובת עמותת שווים – וגם אתם חלק מהפרויקט החשוב שלנו. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. כדי לעגל לשווים הקליקו >>> עיגול לטובת שווים – למען אנשים עם מוגבלויות – האגורות שלך יכולות לשנות חיים! (igul.org.il)

אמיר שטיין, יליד 1996, הוא כותב ומרצה, בעל ערוץ יוטיוב חינוכי, מתמודד נפש, יוצא החברה החרדית, טרנסג'נדר א-בינארי וסטודנט לספרות ופילוסופיה יהודית.

כתבות אחרונות