נושאים קשורים

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות
הסתדרות 480-100

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"
ראשיאוטיזםתלונה למשטרה נגד הרב שגירש ילד אוטיסט; וזו תגובתו

תלונה למשטרה נגד הרב שגירש ילד אוטיסט; וזו תגובתו

הרב שלמה תמייב מגיב לראשונה על הפרשה: "אני לא נגד אוטיסטים, אבל הילד מדבר בקול רם, רץ הלוך ושוב ומפריע לכולם. ילד אוטיסט אין לו כושר למידה כזה, אז למה בכוח?"

הרב שלמה תמייב בבית הכנסת. צילום ממצלמה נסתרת
הרב שלמה תמייב ולידו יניב. צילום ממצלמה נסתרת

סערת הרב שגירש ילד אוטיסט מבית הכנסת: לאתר “שווים” נודע כי אביו של הילד הגיש תלונה במשטרה נגד הרב שלמה תמייב, בטענה שהוא ממשיך לאסור על בנו להיכנס לבית הכנסת “חפיזוב” בדרום תל אביב ולהתפלל. במקביל, הוגשה תלונה לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, בטענה לאפליית הילד.

הסיפור, שנחשף ב”שווים”, עורר הדים בתקשורת וגרר תגובות רבות נגד התנהגותו של הרב. האב שי (שם בדוי) סיפר כי בעקבות הפרסום הוא קיבל מאות הודעות תמיכה מאנשים בציבור החילוני וגם בציבור הדתי והחרדי, שלדבריו גינו את היחס של הרב כלפי בנו יניב (שם בדוי).

למרות הביקורות החריפות, הרב תמייב ממשיך לדבוק בעמדתו ולא לאפשר לשי ויניב להיכנס לבית הכנסת, הנמצא בקרבת ביתם, מכיוון שלטענתו יניב מפריע למתפללים האחרים. לפני כמה ימים האב ניסה שוב להגיע עם הבן לבית הכנסת “חפיזוב” ושוב נתקל בהתנגדות מצד הרב. כשהרוחות התלהטו האב פנה למשטרה והגיש תלונה נגד תמייב. שוטרים ושוטרות שהגיעו לבית הכנסת הטיחו ברב מילים קשות על התנהלותו. “הדת שלנו מקבלת את כולם”, אמרה לו שוטרת אחת, “ואתם מתנהגים ככה”.

פנינו לרב תמייב בבקשה לתגובה על התלונה למשטרה, ולראשונה הוא דיבר על האירועים ועל הסערה שבעקבותיהם.

ההקלטה שנחשפה ב”שווים”

שלום הרב תמייב, מה תגובתך?

הוא מכניס את הילד, שיהיה בריא, יש לו ילד אוטיסט. אני לא נגד אוטיסטים. בבקשה, שייכנסו.  אבל מכיוון שהילד עושה בלגאן, מדבר בקול רם, מתחיל לרוץ הלוך ושוב,  זה מפריע במהלך השיעור, והאבא לא מוכן להוציא אותו”.

מה הכוונה להפריע?

“הוא צועק, רץ הלוך ושוב מול כל הילדים ומפריע להם לריכוז. זו כיתה שאני מלמד. זה כמו שיעור בבית ספר. אני צריך שהילדים יהיו בריכוז והקשבה, והוא מוציא אותם מהקשבה. לא ייתכן שבכיתה ילד יפריע. לא משנה אם הוא אוטיסט או בריא. בכל כיתה המורה נוקט צעדים. אני לא מורה ואין לי תעודת הוראה, אבל כמו כל מקום מכובד, השיעור צריך להיות מכובד”.

אבל זו דרך התפילה שלו. הוא לומד גם בבית ספר ומתפלל שם

“שים את עצמך במקום של מורה בכיתה כשילד מתחיל לצעוק או מדבר. הוא לא כל הזמן צועק, זה נכון, אבל יש לו תקופות שהוא צועק. הוא דורש מהאבא שיוציא אותו, והאבא בכוח משאיר אותו ללמוד. לא יודע מה יש לו נגדי או נגד בית הכנסת. בכל בית כנסת כשילד מפריע – הוא בחוץ”.

אתה מכיר את הסיפור על הבעל שם טוב, נכון? אדם עם מוגבלות שכלית נכנס לבית כנסת, מוציא חליל ומחלל בזמן התפילה. הנוכחים בהלם, והבעל שם טוב אומר להם שזוהי דרכו להתפלל, ובזכותו כל התפילות שלהם יתגשמו

“אבל לא כולם בדרגה כזאת. לא כולם בעל שם טוב. הסיפור הזה אומר שתלמדו להתאפק. לא יכול להיות שפעם אחת הוא יפריע ואני אוציא אותו, אבל כשזה בעקביות זה שונה”.

זוהי הדרך שלו

“לא כולם הבעל שם טוב. עובדה שההימצאות של הילד הפריעה לכולם”.

אנשים יוצאים או לא באים לבית הכנסת בגלל הילד?

“אלה קולות שלא נותנים להתרכז”.

חברי כנסת גינו את ההתנהגות שלך, וגם בקהילה הדתית יצאו נגד האמירות שלך וטענו שהדת צריכה לקבל את כולם

“חמוד, אנחנו פתחנו את בית הכנסת בשביל כולם. אבל אם אדם עם מוגבלות מתחיל להפריע לציבור כולו בתפילה… היית פעם בתפילה?”

בטח

“תאר לעצמך שילד צועק או מתחיל לרוץ באמצע תפילת 18. זה לא יפריע לך?”

לי אישית לא

“מה?”

לי אישית לא

“גם כשהוא צועק?”

כן

“תשמע, אתה בין היחידים, למה בתפילת 18 כולם צריכים להיות בשקט. הלוואי על כולם מידות שיש לך, אבל לא כולם מסוגלים. אני אם אין לי שקט, אני לא יכול להתפלל. אני דורש שקט. אם מישהו מגביה קול בתפילת 18 בלחש, זה מתחיל להפריע. כל הבית כנסת צעק עליו, לא רק אני לבד כאן. האבא גם הסריט אותנו בסתר, בגניבה, מבלי להגיד שהוא מסריט”.

אבל זה מקום ציבורי. ברגע שאוסרים על אדם להיכנס למקום ציבורי כמו בית כנסת, זו עבירה על החוק

“בסדר. אבל ברגע שבן אדם מפריע להתפלל לאחרים, האם ראוי שייצא או ראוי שיישאר?”

עוד פעם, זו המוגבלות שלו וככה הוא מבטא אותה. כמו אדם עם טורט. תוציא אותו בגלל שהוא עושה טיקים? יש מוגבלויות שאי אפשר לשלוט עליהן וכולנו הילדים של אלוהים

“מצוין, מצוין. אבל כשצועקים לך באוזן ומתחילים לקפוץ ואנשים לא מרוכזים? אתה בתור אבא צריך להבין. לילד יש סבלנות וגבול מסוים. הילד לא מבין, בינינו, למרות שהאבא טוען שהוא מבין, שהוא ילד נורמלי ויש תקשורת. בסדר, אין תקשורת. אני מעביר שיעורים יותר מ-20 שנים, וכל ילד שאני אומר לו תשב ותהיה בשקט, הוא יקשיב לי. אבל הילד הזה לא מבין ולא שומע. כשהוא יושב בשקט אין לי שום טענה, אבל אחרי שילד עושה בעיות, אתה בתור אבא צריך לצאת איתו”.

אז מה הפתרון?

“אמרתי לו שיבוא ויישב ושלא יצעק. בזמן שמתחילה המוגבלות שלו וכל הילדים מתחילים להסתכל עליו ולהגיד לי שהילד מפריע להם, אז צריך להוציא אותו בחוץ. שהוא מדבר בקול ילדים מתחילים לאבד את הריכוז. פה אני מדבר לתלמידים שגם ככה עייפים, ועוד קול נכנס להם לאוזן וזה מפריע… האבא מתעלל בילד. אין לו סבלנות לשבת, והאבא מחזיק אותו סתם. אני אבא וסבא לילדים בעצמי, ואני יודע מה זה רעש של ילדים. אבל בשיעור שלי יש יותר מעשרה ילדים שבאים אחרי יום לימודים ארוך לשמוע שיעורי תורה. זה אומר דרשני”.

והתלונה למשטרה?

“אני רחוק מכל התביעות והמשטרה. בחיים לא התעסקתי איתם. פשוט אמרתי לו שהוא לא נכנס לשיעור כי הילד שלו מפריע”.

זו עבירה על החוק. אתה מבין את זה?

“אני מבין את זה טוב מאוד”.

ואתה עדיין ממשיך לעשות את זה

“נכון, נכון. אבל כל בן אדם יכול להיכנס למקום ציבורי גם עם מוגבלויות. אבל גם אדם עם מוגבלויות לא יכול להפריע לציבור כי זה לא כבוד המקום ולא התקנון של המקום”.

מה אמרו לך השוטרים?

“אני לא מבין אותם. הם רק צעקו עליי שאני פושע ואני לא יכול שלא להכניס ילד אוטיסט לבית כנסת. אמרתי להם שזה לא בגלל שהוא אוטיסט. הוא מפריע. ילד אוטיסט אין לו כושר למידה כזה, אז למה בכוח? אני פשוט לא מבין. איך אתם לא מבינים את מה שאני אומר? אני רוצה להתלונן על השוטרים. הם לא היו מוכנים לשמוע, צעקו עליי. שמתי על האבא יד בתור חבר, והוא הזמין משטרה ואמר לי לא לגעת בו. כל השכונה התקשרו אליי ועודדו אותי. כל מי שמכיר אותי אמר לי ‘איך נכנסת לזה?’ אני בכלל לא שם. אולי זה התיקון שלי עם הבן אדם הזה”.

תיעוד של השוטרים בבית הכנסת

בסופו של דבר, הילד ייכנס לבית הכנסת?

“אני בעד שיביאו את הילד וכל ילד עם מוגבלות לשמוע שיעורי תורה. גם מבלי להבין זה נכנס לנשמה של הילדים. כל עוד הוא לא יפריע, ירוץ וידבר הוא יוכל להיות בבית הכנסת. ברגע שהוא יפריע, הוא ייצא החוצה. גם לילד זה לא טוב. למה להעניש את הילד?” 

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות