נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםרב בית כנסת על ילד אוטיסט: "לא רוצה אותו, שיתפלל בבית"

רב בית כנסת על ילד אוטיסט: “לא רוצה אותו, שיתפלל בבית”

מקרה קשה שתועד במצלמה נסתרת מראה כיצד בן 10 על הרצף ואביו מודרים בשיטתיות מתפילות ומשיעורי תורה בבית כנסת בדרום ת"א: "יכולים להתפלל בבית"

הרב שלמה תמייב בבית הכנסת. צילום ממצלמה נסתרת
הרב שלמה תמייב בבית הכנסת. צילום ממצלמה נסתרת

מקרה קשה בבית כנסת בתל אביב: יוני (שם בדוי), אבא של שי (שם בדוי) בן ה-10, על הרצף האוטיסטי, גר בשכנות לבית הכנסת חפיזוב בדרום תל אביב. מזה שנה האב ובנו מסורבים להגיע להתפלל באותו בית כנסת, בשל העובדה ששי משמיע קולות ומפריע ליתר המתפללים והלומדים, לדבריו של רב בית הכנסת, שלמה תמייב.

הרב תמייב הדגיש בפני אביו של שי כי “ילד כזה לא מתפלל בבית כנסת”, וכי מדובר בבית כנסת פרטי, לדבריו, ולא מקום ציבורי, וביכולתו להחליט על כך. באחת מההזדמנויות הגיע אביו של שי לתעד את הרב, כשהוא ממשיך לטעון שילדו אינו רצוי באחד משיעורי התורה, ובין השניים התגלע עימות קולני.

“אתה לא יכול להגיד לי אל תבוא לפה”, הפציר האבא ברב, שהשיב לו “אתה יכול להתפלל בבית. עם ילד כזה לא מתפללים בבית כנסת”. צפו בתיעוד השיחה ביניהם מהמצלמה הנסתרת:

עבירה על חוק ההפליה

בתגובה לדבריו הקשים, עמותת אלו”ט שלחה מכתב לרב שלמה תמייב ולגבאי בית הכנסת, אבנר חפיזוב, באמצעות עורכת הדין של העמותה, אורטל סיוון. במכתב הוא התבקש לאפשר ליוני ולבנו להתפלל בבית הכנסת ובשיעורי התורה, והזהירו אותו שבמניעתו את תפילתם הוא למעשה עובר על חוק ההפליה מחמת מוגבלות. עוד הוסבר לו במכתב כי בית הכנסת הוא מקום ציבורי, ועל כן חלות עליו ההגבלות הנקובות בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

עוד הדגישו במכתב כי ההפליה מקימה עילה לתביעה אזרחית, שבגינה יכול בית המשפט לפסוק פיצויים בסך אלפי שקל לטובת יוני ושי, גם בלי הוכחת נזק. עד לשעת פרסום הכתבה לא נענו הרב תמייב וחפיזוב למכתב.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


אביו של שי פנה לרב גם באמצעות מכתבי המלצה מרבנים, שאפשרו לבנו להתפלל בבתי כנסת אחרים בעבר. גם מכתב המלצה מבית ספרו של שי בבני ברק, המותאם לילדים עם אוטיזם, קבע כי הילד “לומד בבית ספרנו שיעורי תורה, ומתפלל בכל יום את התפילה המותאמת לרמתו, תפקודו ויכולותיו”. עוד צוין במכתב כי שי לא מבין את הבעייתיות שבתפילה בקול, והתרגל לכך ממסגרת לימודיו. עוד הדגישו במכתב מבית הספר כי לשי יש “נשמה גבוהה ורצון גדול להתקרב לבורא”.

מכתב נוסף שקיבל האב מבית מדרש “באר מים חיים” מבית הרב עובדיה יוסף ציין כי שי “יכול להשתתף בשיעורי תפילה ובבית הכנסת. קשה מאוד לא לתת לנער להיכנס לשיעורי תורה. הוא גדל בבית חרדי, והוריו מעוניינים שתהיה לו יכולת לימודים ותפילות”. עם זאת, כל הניסיונות השונים לשכנע את הרב תמייב עלו בתוהו.

“אני לא מטפלת”

כתב “שווים” הגיע לבית הכנסת בשכונת תל כביר בתל אביב חמוש במכשיר הקלטה ומצלמה נסתרת. יוני ושי הגיעו גם הם באותו הזמן לבית הכנסת, לאחד משיעורי התורה לפני תפילות המנחה והערבית. משהבחין הרב תמייב בכניסתם לבית הכנסת, הוויכוח הקולני לא איחר לבוא. שי החל להשמיע קולות ולהתהלך בבית הכנסת, ובתגובה הפסיק הרב את השיעור, וטען באוזני האב ומול ילדי בית הכנסת כי הוא לא רוצה ששי יהיה נוכח בשיעור, וביקש מהם לצאת. הם סירבו.

יוני הטיח ברב: “מה אתה אומר להם (לילדים) שהוא עושה רעש, נכון? למה אתה עושה את זה? איפה הלב שלך?”. בתגובה ענה לו הרב: “אני רע, מה אכפת לך?”. “מה מפריע לך?”, שאל יוני, והרב תמייב השיב: “הוא מדבר, הוא צועק. אני לא חייב, אני לא מטפלת”. יוני לא ויתר: “אתה מזלזל בו, תכבד אותו, אתה לא נותן לו צ’אנס”, ולכך השיב תמייב: “אני לא יכול לתת צ’אנס לילד שהוא לא רגיל”.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


אחרי הוויכוח הקולני השניים נשארו, כאמור, בבית הכנסת, והחלו להתפלל תפילת מנחה וערבית. נציין כי למתפללים עצמם לא היה נראה שנוכחותו של הילד והאב מפריעה יתר על המידה. מספר מתפללים אף בירכו את האב ואמרו לו: “טוב שהגעת”. בקריאת הקדיש התחוללה סערה נוספת, כשהרב תמייב התפרץ על יוני ודרש שיוציא את בנו החוצה. האב ובנו סירבו לצאת, ונשארו עד לסיום תפילת הערבית.

הרב תמייב קטע את התפילה כדי לצעוק על אביו של שי “תצא איתו החוצה”. בתגובה ענה לו: “מה אתה רוצה? הוא כמו כולם, תכבד, זו התפילה שלו”. “אבל הוא מפריע לכולם”, ענה הרב. “תכבד אותו”, דרש יוני, “זה שאתה רב זה לא אומר כלום, תכבד אותו ותתבייש לך”. עד פרסום הכתבה יוני ושי מודרים מבית הכנסת.

תגובות

אחרי התקריות הקשות, ניסינו להשיג תגובה מהרב שלמה תמייב והגבאי הרב אבנר חפיזוב, אך אלו סירבו להגיב.

מהמועצה הדתית בתל אביב יפו נמסר כי: “שוחחנו עם הרב תמייב והוסכם שידבר עם האב, ויגיעו להסכם בנושא. הסברנו את החשיבות שצריך לתת מקום לכולם, ולהכיל. אנחנו מקווים שזה יסתדר”. 

עוד בנושא:

פנייה אישית לאבא של הילד האוטיסט שגורש מבית הכנסת

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות