נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיבריאות"התקשרתי לתאם טיפול שיניים ליהונתן. קיבלתי תור ב-2025"

“התקשרתי לתאם טיפול שיניים ליהונתן. קיבלתי תור ב-2025”

ילדים עם מוגבלויות שזקוקים לטיפולים בבתי חולים נאלצים להמתין לתור חודשים ואף שנים. בדיון מיוחד בכנסת הטיחו המשתתפים את האחריות זה על זה, אך הבטיחו לפעול לשיפור המצב

יונתן וערן אינדק בדיון בכנסת, לצד ח”כ אושר שקלים (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

הוועדה לפניות הציבור של הכנסת קיימה אתמול דיון מיוחד בנושא טיפולי שיניים לילדים עם מוגבלות. זאת על רקע זמני ההמתנה הבלתי נתפסים לתורים, שנמשכים חודשים ארוכים ולעיתים אפילו מעל שנה. בדיון בוועדה, בראשונת ח”כ יצחק פינדרוס (ש”ס), השתתפו נציגי בתי חולים, מרפאות, קופות החולים ומשרד הבריאות. במהלך הדיון זרקו הגופים השונים זה על זה את האחריות על המצב.

רק בחודש שעבר פרסמנו כאן ב”שווים” את סיפורה של יעל שהם, אמה של אמונה (21) המתמודדת עם תסמונת רט (תסמונת גנטית המשפיעה על ההתפתחות). טיפול שיניים של אמונה בבית החולים “שיבא” בתל השומר נדחה בשנה שלמה – ליוני 2024 – ורק בזכות התערבותו של מנכ”ל עלה בבני ברק, שלומי מרמורשטיין, הוקדם הטיפול והוא מבוצע בימים אלה במרפאה של אקים.

ערן אינדק, אב ליהונתן בן ה-7 שחי עם ניוון שרירים וזקוק בדחיפות לטיפול שיניים, ריגש את הנוכחים בוועדה כשסיפר על מסע הייסורים שעבר בדרך לקביעת תור לבנו לטיפול שיניים. תור אחד נקבע לחודש יולי 2024 (שיבא), והשני ל-2025 (איכילוב).

אינדק פנה בבכי לוועדה וזעק לעזרה בהקדמת התורים. “לצערי בשנה האחרונה חשתי על בשרי כמה טיפול שיניים סטנדרטי לילד שסובל מניוון שרירים אינו דבר פשוט כלל וכלל. יהונתן חבר מכבי דנט, אבל בשל מורכבות מצבו הוא יכול לבצע את הטיפולים רק בבתי החולים. רופאת הריאות הצמודה ליהונתן הפנתה אותנו לבית החולים איכילוב או שיבא שהם הטובים ביותר תחת טיפולים אלו בהרדמה מלאה ובטיפול נמרץ. בביקורת נמסר שיתאמו איתנו תור לניתוח לאיכילוב. במשך חודשיים התקשרתי כדי לברר מתי יש תורים פנויים, עד שנמסר לי כי פשוט אין כאלה עד שנת 2025. בינתיים, יהונתן ששיניו צומחות, סובל מריור מוגבר, קושי בדיבור וכאבים ונזקים שנגרמים עקב אי טיפול. עכשיו נצטרך לחכות שנתיים לטיפול שיניים, במקום להיות במטופל כמו כל הילדים במדינה”.

אינדק המשיך: “פניתי למשרד הבריאות ומשם הפנו אותנו לבית החולים שיבא, שם מסרו לנו כי התור הכי פנוי לניתוח יהיה ביולי 2024. פנינו לפרופ’ נועם ירום כדי שיתערב והוא אמר שאין לו איך לסייע. מאז משרד הבריאות מתעלם מפניותיי”.

ח”כ פינדרוס, יו”ר הוועדה, אמר בתגובה לדברים: “התפקיד של הוועדה הזאת הוא לדעת לגשר על הפערים בדיוק במקרים מהסוג הזה, שבהם המערכות השונות לא מצליחות להעניק פתרונות לאזרחים. משרד הבריאות הוא הרגולטור של בתי החולים והוא צריך לעשות יותר כדי לקדם את התורים לאותם ילדים עם רקע בריאותי מורכב”.

ח”כ פינדרוס הוסיף כי בתוך שבועיים יתקיים דיון נוסף בנושא ביחד עם מנכ”ל משרד הבריאות, משה בר סימנטוב. “אני רוצה לדעת שהנושא של קיצור התורים הולך להשתנות”, הצהיר.

ח”כ אושר שקלים (הליכוד) אמר בוועדה: “צריך להתייחס למקרה הזה כאילו הוא הילד של כל אחד מאיתנו ולדאוג לזה שלא יהיו מקרים דומים ברחבי ישראל. ילדים עם מוגבלויות לא יכולים לחכות חודשים רבים ואפילו מספר שנים לטיפולי שיניים בסיסיים. אנחנו בוועדה לפניות הציבור צריכים לטפל בבעיה הזאת מהשורש. כמו המקרה הזה שהגיע אלינו יש עוד עשרות מקרים נוספים, וצריך לדעת לספק לילדים האלה את הפתרונות הנכונים”.

תור באוגוסט הקרוב

פרופ’ ארנון אפק, משנה למנכ”ל שיבא, ענה לביקורת שהופנתה ואמר: “התורים במערכת הבריאות הציבורית נקבעים על ידי האמצעים או ליתר דיוק היעדר האמצעים שעומדים לרשותנו. החלטנו לעשות מבצע לקיצור תורים ואנחנו מבקשים ממשרד הבריאות לתמוך בנו בכך”.

נציגת “מכבי שירותי בריאות”, טלי צינמון, אמרה כי לאחר בדיקה היא שמחה לבשר שהתפנה תור בבית החולים רמב”ם בחיפה לילד, והוא יקבל טיפול כבר בחודש אוגוסט הקרוב. “אנחנו מודעים למצוקת התורים שקיימת בבתי החולים במיוחד במקרים רפואיים חריגים. יש לנו בעיה לאומית בקביעת תורים רפואיים”, השיבה צינמון לביקורת של היו”ר.

ד”ר אלנה נטפוב, מנהלת האגף לבריאות השן ממשרד הבריאות, אמרה כי “המתנה לתור ליחידה דנטלית בבית חולים יכול להגיע עד לשנה שלמה. יש מעט מאוד מומחים ברפואת שיניים שיכולים להעניק את הטיפול המתאים במקרים המיוחדים. ישנם בתי חולים שמבקשים לפתוח מחלקות לרופאת הפה והשן אך הן מסורבות בגלל קשיים בירוקרטיים”.

ח”כ פינדרוס סיכם: “משרד הבריאות צריך לעשות יותר כדי לקדם תורים לילדים עם רקע בריאותי מורכב. אנחנו לא מיצינו את הדיון הנוכחי. אני מבקש שמנכ”ל משרד הבריאות ישתתף בדיון הבא יחד עם נציגים מכלל בתי החולים וכלל קופות החולים. אנחנו צריכים לדעת לפתור את הבעיה מהשורש ולא לטפל רק בסימפטומים שלה”.

ח”כ יצחק פינדרוס, יו”ר הוועדה. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות