נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזםהבן שאביו חשוד ברציחתו סבל מ"תסמונת האלכוהול העוברית"

הבן שאביו חשוד ברציחתו סבל מ”תסמונת האלכוהול העוברית”

כך אמר סניגורו של האבא, שי בלום, בביהמ"ש. השופט: "טענת ההגנה העצמית שלו לא עולה בקנה אחד עם חומר החקירה". האריך את מעצרו עד 27 ביולי

עומרי בלום ז”ל. צילום באדיבות דוברות המשטרה

עומרי בלום ז”ל (23), הצעיר האוטיסט שנרצח על פי החשד על ידי אביו המאמץ שי בלום (52), סבל מתסמונת האלכוהול העוברית. כך עולה מדברי סניגורו של האב, עו”ד עופר ברטל, בדיון הארכת מעצר בתיק שנערך ביום חמישי האחרון. בתום הדיון החליט בית המשפט להאריך בשנית את מעצרו של האב, הפעם עד ל-27 ביולי.

“קראתי הרבה על תסמונת האלכוהול העוברית”, פירט ברטל בפני בית המשפט. “מדובר בפגיעה קשה, שאחד המאפיינים שלה הוא אלימות אצל הילדים האלה והסתבכות בפלילים. 60% מהם מסתבכים בפלילים ו-40% יושבים בכלא. הם סובלים מהתפרצויות זעם והתנהגות מינית בלתי מבוקרת, ללא עכבות, ומתקשים לעמוד בכללים. רובם מסתבכים עד להרשעות וכלא ומתנהגים באלימות וונדליזם”.

עומרי ז”ל אומץ על ידי הוריו, שי וגליה – הוא איש עסקים, היא פרופ’ ידועה לחקר הסרטן – כאשר היה בן 14 חודשים. המשמעות של תסמונת האלכוהול העוברית היא שאימו הביולוגית, כך נראה, צרכה במהלך ההריון רמות גבוהות של אלכוהול – מה שגרם לפגיעה ניכרת בעובר. התינוקות החולים בתסמונת סובלים במהלך חייהם מאוסף של פגמים פיזיים ונפשיים קשים.

מה זה תסמונת האלכוהול העוברית

הביטוי הבולט של תסמונת אלכוהול עוברית הוא נזק בלתי הפיך למערכת העצבים המרכזית, בעיקר נזק מוחי. חשיפה לאלכוהול בשלבי ההתפתחות העוברית עלולה לגרום להתפתחות פגומה של תאי המוח – עובדה המוצאת ביטוי בקשת רחבה של נכויות קוגניטיביות ותפקודיות (כולל בעיות בזיכרון, בעיות קשב וריכוז, התנהגות אימפולסיבית ומהלך חשיבה לקוי), כמו גם נכויות משניות (לדוגמה, סיכון גבוה יותר למחלות נפש ולהתמכרויות). חשיפה עוברית לאלכוהול היא גם הגורם המוביל היום למוגבלות שכלית התפתחותית בעולם המערבי.

בדיון הארכת המעצר הקודם טען עו”ד ברטל כי עומרי, בחור גבוה וחזק ששלט באמנויות לחימה, נהג באלימות כלפי אחרים וגם התקשה לשלוט בדחפיו המיניים. “בגיל 18 הוא עבר למוסד של בגירים, והיו הרבה אירועים של אלימות מצידו כלפי צוות, חברים ורכוש”, אמר עו”ד ברטל. “הוא היה מקבל טיפול מיוחד וגם תרופות שיורידו את הדחף המיני”. דברים אלה מסתדרים עם הטענה כי התמודד עם התסמונת הקשה.

החשד לרצח בחורשה

ביום שישי לפני כשבוע, לאחר שנמלט שוב מההוסטל שבו התגורר במבשרת ציון, נמצא עומרי על ידי המשטרה, וזו הביאה אותו לבית ההורים המאמצים במודיעין-מכבים-רעות. כאשר הגיע הביתה הציע לו אביו ללכת ולשוחח איתו בחורשה הסמוכה. היה להם הרבה על מה. ההורים עמדו לצאת לשנת שבתון בחו”ל עם ילדיהם האחרים ולהשאיר את עומרי בארץ. אלא שבהוסטל כבר התקשו לשאת את התנהגותו והבהירו שאם לא יציית לממונים עליו, הוא לא יוכל להמשיך להתגורר במקום. ההורים שקלו להוציא לו צו פסיכיאטרי לאשפוז בכפייה מכיוון שלטענתם לא לקח את התרופות שלו ונטה לדחפים מיניים מסוכנים לסביבתו, ובנוסף שקלו לבטל את האפוטרופוסות עליו.

כל אלה הפכו את המפגש בין האב לבן לנקודת רתיחה. “האבא ביקש מעומרי לקחת תרופות כדי שלא יזיק לעצמו ונתן לו 400 שקלים שיוכל להסתדר אם לא ירצה להיות בבית”, סיפר הסניגור בדיון הראשון. “בשלב הזה הבן אמר שהוא לא רוצה יותר שיחות ויעשה מה שהוא רוצה, ואז שלף סכין, פתח אותה והתקרב לאב. האב טוען שלא יכול היה לברוח מהבן, שהיה חזק מאוד, וכשפתח את הסכין הוא נאלץ לירות בו. הבן המשיך להתקרב אליו עם הסכין שלופה עד שנפל ומת”.

כאן הדברים מסתבכים. לטענת המשטרה, הממצאים בזירה סותרים את טענת ההגנה של האב, בין השאר כי הסכין נמצאה כשהיא נעוצה בחזה של הבן. המשטרה חושדת כי לאחר שירה בבנו מספר רב של כדורים, עוד נעץ האב את הסכין בחזהו. גם בית המשפט הטיל ספק בגרסת “ההגנה העצמית” של האב, ולכן האריך גם את מעצרו.

“הידרדרות במצב האב”

בדיון ביום חמישי האחרון הציג עו”ד ברטל לבית המשפט מסמכים שמעידים כי האב סובל מדמנציה וקלאסטרופוביה, וכי יש הידרדרות בתפקוד שלו מאז שנעצר. כמו כן הציג לשופט את הבקשה לביטול מינוי צו אפוטרופוס, תלונה שהגיש נגד הבן במשטרה שבוע לפני האירוע, מייל שכתב לאחראית במעון וסיכום פגישה בנוגע לעומרי באגף לשירותים חברתיים.

“לסיכום כבודו”, אמר עו”ד ברטל, “מדובר במשפחה שבמשך 22 שנים טיפלה בילד בצורה מאוד מאוד מסורה. זה מופיע בהתייחסות גורמי הרווחה. אחרי ילדות קשה שעברו איתו, בשבועות האחרונים ההתנגשות מולו הגיעה לשיא. שתי בריחות מההוסטל שבו היה. בראשונה היה ללא תרופות ובשנייה היה ללא תרופות. שבוע לפני האירוע האב נקרא למשטרת מבשרת ציון, שם עומרי איים עליו לאחר שהגיש נגדו תלונה. המשטרה לא עשתה דבר עם התלונה. ביום שישי המשטרה מצאה אותו, ובאמצע המאניה, הטירוף בשבועות האחרונים, מביאים להם אותו בחזרה הביתה.

“ואז שי הלך איתו ליער, שהוא החצר האחורית, שם קרה מה שקרה. אם לא די בהידרדרות, שי וגליה היו אמורים לטוס לשנת שבתון בארה”ב. עומרי ידע. הם ביקשו לבטל אפוטרופוסות וביקשו הסתכלות בכפייה, והוא ידע שהם עוזבים בית לשנה. כל הלחץ הזה התפוצץ ביום האירוע”.

לטענת עורך הדין, “אין צורך במעצר בתיק. אין לאב יכולת לשבש או מסוכנות לציבור. שי לא מסכן את הציבור, הוא מסר למשטרה גירסה מלאה. זה לא תיק שצריך להגיש במהירות כתב אישום. זה תיק שיש לשקול בכבוד ראש. צריך זמן להתנהל מול הפרקליטות בשל הייחודיות של התיק. אין תועלת במעצר”.

מנגד, המשטרה ביקשה להאריך את מעצר האב ב-13 ימים בטענה למסוכנות וחשש משיבוש חקירה.

“ההגנה העצמית לא עולה בקנה אחד עם חומר החקירה”

“מאז הארכת המעצר הראשונה ביצעה היחידה החוקרת פעולות חקירה. החשוד ביקש להשתתף בלוויית המנוח, אך המשטרה החליטה לא להתיר לו”, סיכם בית המשפט את הדיון. “סימנתי מסמכים שהוגשו לעיוני. עולה מהם כי טענת החשוד להגנה עצמית אינה עולה בקנה אחד עם חומר החקירה.

“שמעתי בקשב את עו”ד ברטל שהגיש מסמכים רבים בנוגע למצבו הרפואי של החשוד, הסובל משלל בעיות רפואיות”, המשיך בית המשפט. “אינני מתעלם מהדברים, אולם בשלב זה קיימת עילת מעצר של מסוכנות וחשש לשיבוש החקירה. קיימת עילת מעצר מובהקת מחשש להימלטות מאימת הדין לאור חומרת המעשים והעונש הצפוי לו במידה ויורשע. זאת, אף בהתחשב בטיעוני הסניגור לכוונת המשפחה לעבור להתגורר בחו”ל.

“מצאתי לקבל את בקשת המשטרה, אך באופן חלקי”, סיכם בית המשפט. “יובהר כי אלמלא הנסיבות החריגות עליהן הצביע הסניגור המלומד, הייתי מורה על מעצרו לכל התקופה”. בשורה התחתונה, כאמור, האריך בית המשפט את מעצר האב עד ל-27 ביולי.

***************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
***************

עוד בנושא:

מה גרם לשופט להטיל ספק בטענת האב שירה בבנו ל”הגנה עצמית”

רון קופמן בטור על הבן המאומץ שחולה ב”תסמונת אלכוהול עוברית”

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות