נושאים קשורים

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר



שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"
ראשיחדשות5 קנסות לא מוצדקים: מיטב מפחדת לעלות לאוטובוס

5 קנסות לא מוצדקים: מיטב מפחדת לעלות לאוטובוס

תושבת חיפה, שמתמודדת עם מוגבלות, לא מספיקה לתקף את כרטיס האוטובוס בזמן – וחוטפת קנס אחרי קנס. "במקום לעזור לה לתקף, הפקחים פשוט נותנים דוח"

אוטובוס. צילום אילוסטרציה - BigStock
ממשרד התחבורה לא התקבלה תגובה (צילום אילוסטרציה: ביגסטוק)

מיטב בת ה-49 (שמה המלא שמור במערכת) היא אישה עם מוגבלות שעובדת בבית אבות בחיפה. בחודש האחרון היא נאלצה להישאר בבית, כי היא חוששת לפגוש את פקחי האוטובוס בקו 136 אגד. לטענתה, בכל פעם שהיא פוגשת אותם – היא מקבלת דוח.

מיטב ואביה רון מספרים, שבשל מוגבלותה היא סובלת מחוסר יציבות – מה שמקשה עליה לתקף את כרטיס האוטובוס שלה בזמן הדרוש, ובשל כך היא מקבלת הרבה דוחות על ידי פקחים. לדבריהם, היא קיבלה כבר שלושה דוחות בחודש האחרון, ובכל פעם בטענה כי לא תיקפה את הכרטיס.

בשיחה עם “יהיה בסדר” בגל”צ, עם אביב לביא ונעמי רביע, התברר כי נוסף על אלה יש עוד שני דוחות נוספים, שמיטב לא העבירה לידיעתו של אביה רון והיא תיאלץ לשלם עליהם גם ריבית. כך יוצא שקיבלה כבר 5 דוחות/קנסות.

“מיטב משלמת בחופשי-חודשי, ולפעמים היא לא מספיקה לתקף את הרב-קו למרות שהיא שילמה חודש מראש באפליקציה”, מסביר רון את הסיטואציה. “בפעם האחרונה שהיא ניסתה לתקף במכונה, הנהג התחיל לנסוע והיא נפלה באוטובוס. פינו אותה לבית החולים רמב”ם ומאז היא מסרבת לעלות לאוטובוס ולחזור לעבודה”.

למה, בעצם?

“כי נכנס בה פחד מהפקחים, בכל פעם שהם עולים לאוטובוס. המקומות של הנכים לצערי הרב תפוסים מרבית הנסיעה, ולכן לפעמים היא רחוקה מעמדת התיקוף. במקום לעזור לה בשל המוגבלות שלה, הפקחים מתעלמים ונותנים לה דוחות. מאז שהיא סיפרה לי את זה, אני מנסה לדבר עם האנשים באגד ובמשרד התחבורה, אבל שולחים אותי לנציב תלונות הציבור באינטרנט, שרק מי שפרופסור יכול להגיש שם. התגברתי על כך, הגשתי את התלונה שלי וקיבלתי תשובה לקונית שלא ייסע אדם באוטובוס בקו השירות אלא כן שילם מראש את נסיעתו. ניסיתי להסביר שזה לא שהיא לא שילמה, אלא בשל המוגבלות שלה יותר קשה לה להגיע ולתקף את הכרטיס. התקשרתי למשרד התחבורה ואחת הנציגות אמרו לי שתיסע במונית. בסוף היא קיבלה מכתב מעורך דין, לפיו הקנסות עלו, כאשר האחרון עומד על 360 שקלים”.

לטענתו של רון, לאחר שסיפר את הסיפור למשרד עורכי הדין, הם ביטלו את הריביות והוא שילם רק את הקנסות המקוריים, בסכום כולל של 300 שקלים. “אני מודה מאוד למשרד עורכי הדין, אבל זה לא פותר לי את הבעיה והחשש מהדוח הבא. בתי לא תמיד יכולה לבקש שמישהו יעזור לה לתקף, ולפעמים היא גם לא זוכה ליותר מדי עזרה”, הדגיש רון.

לדברי עו”ד דרור כהנוביץ’, מומחה לדיני תעבורה, “במידה שפקח רואה כי הנוסע לא שילם או שהרב-קו לא תקף, הוא רשאי לתת לו קנס. מדובר בקנס מנהלי, זה לא קנס פלילי ולכן המחוקק לא נתן את ההגנות שהוא נותן לגבי קנסות לאנשים עם צרכים מיוחדים. עם זאת, הייתי מצפה מפקחים, ברגע שהם רואים אישה נכה או שהיא מזדהה כאישה נכה – שיידעו להתמודד איתה טוב יותר. צריך להפעיל שיקול דעת. לא ייתכן שאישה עם צרכים מיוחדים מפחדת לעלות לאוטובוס בגלל טראומה”.

דובר אגד, רון רטנר, אמר בתגובה למקרה: “הסיפור של מיטב גורם לי להרגיש חוסר נוחות ומבוכה.  חייבים לעצור את התופעה הזו. אני שוחחתי עם מר דוד יוסף, ראש מערך הבקרה והתפעול במשרד התחבורה, שהוא הגורם שיש בסמכותו לקבוע בנושא זה. כשהוא שמע ממני את הסיפור, הוא הזדעק, והבטיח להתייחס לעניין ולבדוק אותו. יש לי תחושה שכל הדוחות האלה יבוטלו”.

למה פקחים לא מגלים גמישות?

“לפי משרד התחבורה, הפקחים צריכים לתת מרחב תמרון של עד שלוש דקות עד לתיקוף הכרטיס. זה לא כתוב, אבל זה מה שנהוג. התופעה של מיטב זה דבר שלדעתי הוא מקיף אלפי אנשים ברחבי הארץ, של אנשים עם מוגבלות שלא תמיד נראית לעין. אני חושב שצריכה לצאת הנחייה רוחבית של משרד התחבורה, שכל אדם שאוחז בתעודה של אדם עם מוגבלות, במידה ולא תיקף – הפקח יתקף לו את הכרטיס. זה עניין של תקנות, וזה בסמכות השרה מירי רגב להסדיר זאת”.

ממשרד התחבורה לא התקבלה תגובה רשמית.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות