נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזםבג"ץ ביטל את ההחלטה לקצר את יום הלימודים בכיתות התקשורת

בג”ץ ביטל את ההחלטה לקצר את יום הלימודים בכיתות התקשורת

השופטים: יום הלימודים במסגרות התקשורת בשנה"ל הקרובה יסתיים בשעה המקורית - 16:45. בג"ץ אינו שולל מקרים נקודתיים שבהם מחוסר ברירה המסגרת תיסגר ב-16:00

שופט ביהמ”ש העליון יצחק עמית. צילום: דוברות הנהלת בתי משפט

בית המשפט העליון, בהרכב של שלושה שופטים – יצחק עמית, דפנה ברק-ארז ועופר גרוסקופף – קיבל את העתירות נגד החלטת משרד החינוך לקצר את יום הלימודים בכיתות התקשורת בחינוך המיוחד בשנת הלימודים הקרובה.

לפני כחודשיים הודיע משרד החינוך, יחד עם מרכז השלטון המקומי והנהגת ההורים הארצית, כי בשל מצוקת כוח האדם במערכת, יקוצר יום הלימודים מהשעה 16:45 לשעה 16:00. ההחלטה התקבלה בכעס רב מצד הורים, שטענו כי היא פוגעת הן בילדיהם והן ביכולתם לצאת לעבודה ולפרנס את משפחותיהם.

העתירות הוגשו על ידי עמותת אלו”ט והורים לילדים על הרצף האוטיסטי. השופטים קבעו כי יום הלימודים במסגרות התקשורת בשנה שתיפתח ב-1 בספטמבר יסתיים בשעה המקורית – 16:45. עם זאת, קבע בג”ץ כי הוא אינו שולל מקרים נקודתיים שבהם מחוסר ברירה המסגרת תיסגר בשעה 16:00 ולא ב-16:45.

“הקיצוץ של 45 דקות ‘בלבד’ ביום הלימודים של הילד על הרצף האוטיסטי הוא הרבה יותר מ’רק’ 45 דקות ביום”, נימקו השופטים בפסק הדין. “הקיצוץ משפיע על סדר היום המשפחתי, על האחים והאחיות, על יכולת ההשתכרות של ההורים או מי מהם, וכמובן על הילד עצמו”.

השופטים מדגישים כי “הצרכים המיוחדים של תלמידי החינוך המיוחד אכן עומדים לנגד עיני משרד החינוך, והקיצוץ נעשה בלב כבד ולנוכח המחסור בצוותי הוראה. התרשמנו כי ההחלטה לא התקבלה כלאחר יד, והושפעה מהגידול העצום הצפוי בשנה הקרובה במספר הילדים ובמספר כיתות התקשורת. למרות זאת, הגענו למסקנה כי יש לקבל את העתירות בשל הצטברות של מספר נימוקים”.

כאן מפרטים השופטים כמה סיבות שהובילו להחלטה לבטל את קיצוץ יום הלימודים:

  • נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים לא שותפה בהחלטה.
  • תקופת המעבר וההתארגנות למשפחות לילדים על הרצף האוטיסטי לא הייתה מספקת (בסביבות חודשיים).
  • פגיעה בלתי מידתית – “גם לי, גם לך לא יהיה”: השופטים קבעו כי אין מקום להחלטה גורפת, ויש לאפשר לכל רשות מקומית להתמודד עם המחסור בכוח אדם באותן כיתות תקשורת שלא ניתן יהיה להפעיל במתכונת הרגילה.
  • הגורם המוסמך להורות על קיצור יום הלימודים: לטענת השופטים, ישנה בעיה בכך ששר החינוך וגם שר האוצר לא היו המחליטים על קיצור יום הלימודים, אלא מנכ”ל משרד החינוך לשעבר.

לסיכום, ביקשו שופטי בג”ץ לומר כמה מילים. “קצב הגידול השנתי של תלמידים על רצף האוטיזם עומד על כ-14%-19% בשבע השנים האחרונות, ובמצטבר במהלך 12 השנים האחרונות 465% (על פי נתוני הוועדה הציבורית בראשותו של מר עמוס שפירא), כאשר בשנה הקרובה הגידול עומד על 21%”, פירטו.

“משרד החינוך מקדיש משאבים ניכרים לחינוך המיוחד, וטוב שכך, אך הצרכים ההולכים וגדלים מצריכים פתרונות ‘מחוץ לקופסה’. כך לדוגמה, העותרים הצביעו על הנתונים לפיהם במגזר הערבי יש ‘עודף’ של כ-1,000 עובדי הוראה בחינוך המיוחד. בדיון התבשרנו על שיתוף פעולה בין עיריית ראש העין לעיריית כפר קאסם בתחום זה.

“אולי ניתן לערוך מבצע הסברה בקרב מתנדבות השירות הלאומי על מנת להעלות את מספר המתנדבות בכיתות התקשורת, אשר יכולות לשמש ככוח עזר נוסף על מנת להקל על צוות ההוראה והסייעות. העלאת השכר לעובדי החינוך המיוחד מכוח הסכם השכר אף היא ראויה לציון, ואולי ניתן לתגמל באופן מיוחד את השעה האחרונה ביום הלימודים הארוך.

“אולי במקומות בהם קיים חוסר בצוות הוראה, ניתן להסתפק בשעה האחרונה רק בסייעות (ההורים הביעו הסכמתם לפתרון זה כ’רע במיעוטו’). לא לבית המשפט הפתרונות, וחזקה על העוסקים במלאכה כי ימשיכו להקדיש את עתותיהם ומרצם, כפי שעשו עד עתה, לטובת ילדי החינוך המיוחד”.

לפיכך, החליט הרכב השופטים לקבל את העתירה והורה על ביטול החלטת משרד החינוך על קיצור יום הלימודים, כך שאורכו יישאר על כנו – דהיינו עד 16:45. עם זאת, כאמור, במקרים של אין ברירה, יוכלו רשויות מקומיות לקצר את השעה האחרונה במסגרות תקשורת שבהן לא נמצא עדיין מענה לכך, כפי שנעשה גם בעבר.

שר החינוך כינס ישיבה דחופה

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: “המשרד קיבל את החלטת בג״ץ בנוגע לקיצור יום הלימודים במסגרות החינוך המיוחד. שר החינוך הורה על כינוס ישיבה דחופה לבחינת משמעויות ודרכי פעולה אפשריות בנושא”.

בהמשך לפסק הדין נמסר מאלו”ט: “אנו מברכים על החלטת הבג”ץ שביטלה את החלטת משרד החינוך ושמחים שיום הלימודים יישאר כסדרו עד השעה 16:45. זהו פסק דין חשוב בתחום זכויות תלמידים על רצף האוטיזם ותלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים בכלל. נימוקי השופטים לפסק הדין מסתכלים על תלמידים על רצף האוטיזם באופן שיוויוני ביחס לכל שאר תלמידי ישראל, וכפי שכתבה השופטת דפנה ברק ארז – הפתרון של “גם לי גם לך לא יהיה” לא היה רצוי עוד במשפט שלמה, והוא אינו רצוי אף במקרה שבפנינו. עוד התייחסו השופטים לטענה שמדובר בהחלטה זמנית וציינו כי החלטות זמניות טיבן להפוך לקבועות. אנו בטוחים כי יחד עם משרד החינוך נצליח למצוא את הדרך ואת המודלים המיטביים עבור תלמידים על רצף האוטיזם״.

מקבוצת “מצילים את מסגרות התקשורת”, שיוצגה בבג”ץ על ידי עורכי הדין אורי קידר, עידן שחם ונדב בנאסייאג ממשרד עו”ד נבו קידר, נמסר בתגובה: “אנחנו מברכים על פסק הדין המקבל את עתירתם של כ-640 הורים לילדים על הרצף האוטיסטי מכל רחבי הארץ. בית המשפט קיבל את טענותינו לכך שהחלטת משרד החינוך לקיצור יום הלימודים במסגרות התקשורת ניתנה בחוסר סמכות ופגעה באופן בלתי-מידתי בתלמידים ובמשפחותיהם. פסק הדין המבטל את ההחלטה עושה צדק עם אלפי משפחות בישראל, שיכולות לנשום כעת לרווחה ולפתוח כסדרה את שנת הלימודים הבאה עלינו לטובה. נאחל בהצלחה לכל התלמידים ולבני משפחותיהם”.

עוד בנושא:

השופטת: “התלמידים האוטיסטים – היחידים שקופחו באופן גורף”

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות