נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזם"שלושתנו" מנכיח את הקשר האמיץ שבין אוטיסט להוריו

“שלושתנו” מנכיח את הקשר האמיץ שבין אוטיסט להוריו

סרטה התיעודי של הניה ברודבקר, העוקב אחרי סיפור השתלבותו במערכת החינוך של בנה בן ה-6, ארי, לא בכדי זכה בשבחים: הוא מספק הצצה סוחפת למורכבות בתוך משפחה מיוחדת

מתוך הסרט "שלושתנו". צילום: אהרון ברודבקר
מתוך הסרט “שלושתנו”. צילום: אהרון ברודבקר

אם לא הייתי יודע שהסרט “שלושתנו” של כאן 11 הוא סרט תיעודי, הייתי מחפש את התסריטאי הגאון שכתב אותו. מסתבר שהתסריטאי הוא החיים עצמם. עלילת החיים האלה נדמית לעלילת החיים של משפחות רבות לילדים אוטיסטים: דלת השילוב בכיתה א’ בחינוך רגיל נטרקת בפני ההורים וילדם שוב ושוב בנימוק של “תפקוד” ו”הכבדה על המערכת”, ומערכת החינוך בוחרת בפתרון הקל והלא נכון לילד – הסללה לחינוך מיוחד ברמה ירודה.

העלילה הזו פוגשת שני גיבורים אמיתיים: הזוג החרדי הצעיר מבני ברק, הניה (במאית הסרט) ואהר’לה ברודבקר, ובנם המקסים בן השש – ארי. לנוכח הקשיים העצומים והאכזבות שבני הזוג חווים, נפרמת כל מערכת הערכים של עולמם. “השם יעזור לכם”, ממלמל מנהל כלשהו לאחר סירובו לקבל את ארי לתלמוד התורה שלו. הם תוהים אם קיימת בכלל תוכנית אלוהית שאמורה לנווט את חייהם לטובה.

משפחותיהם מבולבלות אף יותר מהם. הוריו של אהר’לה כואבים את העובדה שהוא בחר להקדיש את זמנו לילד ולא ללימודים לרבנות. הצרחות של ארי נשמעות כפסקול של ההתכנסויות המשפחתיות בחגי ישראל ומועדיו. איש לא מבין מדוע הם מתעקשים על שילוב והכלה, כש”פעם בכלל לא היו שולחים ילדים כאלה לבית ספר”.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


כל אורח חייהם עד לאותו רגע נדמה כאומר: “לֶךְ לְךָ!”. הם מבינים שלארי אין עתיד בחברה בה הם חיים, לא בלימודים, לא בזכות להתפלל, בטח שלא בשילוב חברתי או בזוגיות. לפני שהרגל צעדה צעד אחד קדימה, כבר החלה ההגירה שבלב, שמהותה התובנה ש”ארי זה גם אנחנו”. כלומר, מקום שאינו מתאים לארי – לא מתאים גם להם. גורלם כרוך בגורל הילד. הוא ילך לאן שיסכימו לשלב אותו, והם ילכו איתו.

התברר שהמקום הזה בו קיימת תקווה לעתידו של ארי נמצא מחוץ לגבולות עולמם, למעשה בכלל לא בחברה החרדית והקהילה בה גדלו. זו הייתה קפיצה של אמונה למקום בו הזרות שלהם כפולה: החל מהמראה השונה שלהם כחרדים וכלה בהתנהגותו של ארי. אין בכלל מילים לתאר את גודל הפחד שלהם ואת החשש העצום של משפחתם, שהם ישתנו, יאבדו את צביונם הדתי, ינתקו קשר.

שמתם לב, שההיפך מ”ארי” הוא “ירא”? ההורים של ארי למדו בזכותו לא לפחד. זה “הספוילר” היחיד שאני רשאי לכתוב כאן. אתם ודאי רוצים מאוד לדעת מה קרה, כשהמשפחה עברה מבני ברק למקום אחר. מקווים מאוד שיש “סוף טוב” לסיפור הזה. אל תוותרו על הצפייה בסרט במלואו, גם אם פירושו של דבר שצריך להכין ממחטה בהישג יד. לא לחינם הסרט “שלושתנו” זכה בפרסי הסרט התיעודי הטוב ביותר, הבימוי והעריכה בפסטיבל הקולנוע בירושלים. זה סיפור סוחף, מדהים, שהניה ברודבקר היטיבה מאוד לספר.

הסרט ישודר ב- 30.9.23 (מוצ”ש) ב-21:15 בכאן 11 וב-כאן BOX.

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות