נושאים קשורים

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד
הסתדרות 480-100

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"
ראשיאנשים עם מוגבלויותביטוח לאומי: תוספת גם לקצבת נכי עבודה ב-1 בינואר

ביטוח לאומי: תוספת גם לקצבת נכי עבודה ב-1 בינואר

למרות התוספת הצפויה, יש לא מעט נכי עבודה מאוכזבים: "לא יכול להיות ששאר הנכים מוצמדים לשכר הממוצע ורק אנחנו נשארים מאחור"

המוסד לביטוח לאומי בחיפה צילום: משה מילנר, לע"מ
המוסד לביטוח לאומי בחיפה צילום: משה מילנר, לע”מ

לא רק נכים כלליים וילדים עם נכות ייהנו מתוספת הצמדה לקצבת הנכות ב-1 בינואר 2024, אלא גם נכי עבודה.

במשך שנים רבות הקצבה של נכי העבודה – מי שנפגעו במהלך עבודתם ונותרו עם נכות – כמעט לא התעדכנה, מאחר שהאינפלציה במשק הייתה אפסית והקצבה שלהם צמודה למדד המחירים לצרכן. בחודש הבא זה עומד להשתנות, כאשר נכי העבודה יקבלו תוספת של כ-3.3% לקצבת הנכות שלהם, בהתאם לשיעור העלייה במדד ב-12 החודשים האחרונים.

מכיוון שמדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר 2023 טרם פורסם, ייתכנו שינויים קלים בגובה ההצמדה הסופית. לעומת זאת, קצבאות הנכים והילדים – כך על פי ההערכות – צפויות לעלות בינואר בכ-5%, שהוא שיעור העלייה המוערכת בשכר הממוצע במשק בשנה האחרונה.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >>> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


עד שנת 2021 גם קצבת הנכות הכללית הייתה צמודה למדד המחירים לצרכן, אולם ארגוני הנכים הצליחו לנהל מאבק מוצלח, ובתום משא ומתן ממושך עם משרד האוצר השיבו את ההצמדה של הקצבה שלהם לשכר הממוצע במשק, שהייתה נהוגה עד תחילת שנות האלפיים. יש לציין כי לאורך שנים שיעורי העלייה בשכר הממוצע היו באופן די עקבי גבוהים לעומת עליית מדד המחירים לצרכן, ולכן ארגוני הנכים התעקשו על כך.

“אפליית נכים על רקע נכותם”

אלא שארגוני הנכים הכלליים לא כוללים את נכי העבודה, שכן לנכי העבודה ארגון יציג משלהם – “ארגון נכי תאונות עבודה ואלמנות נפגעי עבודה בישראל” – ועל כן המשא ומתן לא כלל אותם והם נותרו עם ההצמדה הקיימת למדד. על פי ההערכות, בישראל יש יותר מ-80 אלף נכי עבודה ואלמנות נפגעי עבודה, אולם המספרים הגבוהים האלה לא הצליחו להיתרגם במשך השנים לכוח עם השפעה ויכולת מיקוח משמעותית מול גופי המדינה הרשמיים.

בשנים האחרונות נכי עבודה רבים השמיעו בפני אתר “שווים” ביקורת על תפקוד הארגון היציג שלהם, שלדבריהם לא מצליח להביא הישגים לציבור שלו, בניגוד לארגוני הנכים הכלליים. למרות שבינואר, כאמור, תהיה תוספת הצמדה בשל עליית המדד, יש לא מעט נכי עבודה מאוכזבים.

אליקו שליין, נכה עבודה שייסד עמותה בשם “התארגנות נפגעי תאונות עבודה למיצוי זכויותיהם”, שלח בימים האחרונים מכתב לשרי הממשלה שבו הוא קורא להם לא להותיר את נכי העבודה מאחור. “למעט נכי העבודה, כולם מוצמדים לשכר הממוצע במשק”, כתב שליין לשרים. “מדובר באפליית נכים על רקע נכותם – דבר שאין לו מקום בחברה שלנו. אנו דורשים שהעוולה הזו תתוקן”.

עוד בנושא:

הערכות: בכמה יעלו הקצבאות ב-2024 אחרי ההצמדה

באוצר מבהירים: הצמדת הקצבאות תצא לפועל בינואר

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות