נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן
הסתדרות 480-100

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיבריאותההסתדרות: "קיצוץ תקציב הבריאות מנותק מהמציאות"

ההסתדרות: “קיצוץ תקציב הבריאות מנותק מהמציאות”

ארנון בר-דוד שיגר מכתב לרה"מ ולשרי האוצר והבריאות שבו הוא מתריע מהשלכות הקיצוץ המתוכנן של מאות מיליונים בתקציב מערכת הבריאות

יו”ר ההסתדרות ארנון בר דוד. צילום: הסתדרות העובדים החדשה

יו”ר ההסתדרות ארנון בר-דוד שיגר הבוקר (א’) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר האוצר בצלאל סמוטריץ’ ולשר הבריאות אריאל בוסו שבו הוא מתריע מפני ההשלכות של הקיצוץ המתוכנן בתקציב מערכת הבריאות.

“ההישגים האדירים של עובדי מערכת הבריאות במסגרת הטיפול באזרחי ישראל ובמאבקם הנחוש על חייהם של כל חיילת וחייל במלחמת חרבות ברזל ברורים מאליהם לכולנו, אך לא ניתן להתעלם מהעובדה כי במקביל ובעל כורחם לוחמי הבריאות נאלצים להתמודד עם מחסור חמור ומתגבר בכוח אדם ובמשאבים”, כתב להם יו”ר ההסתדרות.

“כעת, כאשר צורכי הבריאות עלו לאין שיעור, ההצעה להקטין ולקצץ מאות מיליוני שקלים מתקציב מערכת הבריאות, תקציב חסר ממילא בימי שגרה, היא לא פחות ממנותקת המציאות, ותגרום בהכרח לפגיעה אנושה בחוסן הלאומי, בבריאות הציבור וביכולתם של עובדות ועובדי מערכת הבריאות להעניק טיפול הולם לתושבי הארץ ולכוחות הביטחון”, הוסיף בר-דוד.

לסיכום, כתב יו”ר ההסתדרות: “לפיכך, ההסתדרות דורשת מממשלת ישראל להימנע לאלתר מקיצוץ תקציב מערכת הבריאות, ולאור הצרכים המתגברים והולכים יש לשקול הגדלת התקציב ובוודאי להוסיף כוח אדם מקצועי, על מנת ליתן לעובדים המעולים של מערכת הבריאות את מיטב הכלים להעניק בריאות טובה וראויה לכולנו”.

לפי טיוטת התקציב המעודכנת ששלח משרד האוצר למשרד הבריאות, הקיצוץ במערכת הבריאות בתקציב 2024 אמור לגדול ל-350 מיליון שקל. במשרד הבריאות טוענים כי ישנו עוד קיצוץ של 67 מיליון שקלים בתקציבי הפיתוח של מערכת הבריאות. היום צפויה להתקיים ישיבה בין מנכ”ל משרד הבריאות משה בר סימנטוב לאנשי אגף התקציבים באוצר, שבה ידונו הצדדים בתקציב ובקיצוצים המתוכננים.

בימים האחרונים גם נודע כי האוצר בוחן הטלת דמי השתתפות מוגדלים על שימוש בשירותי התפתחות הילד ושירותים בתחום הנפש. מדובר בהגדלה של ההשתתפות העצמית לטיפול מ-35 עד 45 שקלים נכון להיום לסך של כ-70 שקלים (לפי ההסדר עם קופת החולים או עם טופס 17). דבר זה צפוי להקשות מאוד על מי שזקוקים לטיפולים אלה, ובהם ילדים עם מוגבלויות שונות ומתמודדי נפש, שמספרם זינק דרמטית בעקבות טבח ה-7 באוקטובר והמלחמה.

“הליברלים בליכוד”: להקפיא את הקצבאות

ובתוך כך, “הליברלים בליכוד”, קבוצת מתפקדים גדולה בתנועה, הוציאה היום קריאה להקפיא את קצבאות הביטוח הלאומי ב-2024. כזכור, קצבאות הנכים הבוגרים, הנכים הילדים והשירותים המיוחדים צפויות לעלות החודש ב-5.6%, בעקבות ההצמדה שלהן לשכר הממוצע במשק.

“היום הממשלה יושבת על התקציב”, נכתב בפוסט שפורסם הבוקר בעמוד הפייסבוק של הקבוצה. “בין שאר הסוגיות והקיצוצים הדרושים, יש צורך לטפל בנושא הקצבאות. לאור מצב המלחמה, אין מנוס מהקפאה של קצבאות הביטוח הלאומי. ברור שיש חוקים שמחייבים את הביטוח הלאומי לשלם עבור שורה של סיבות, אך יש צורך דחוף בקיצוצים משמעותיים שם.

“למה? קודם כל זה יקטין את הוצאות המדינה בכ-5 מיליארד שקלים בשנת 2024. צריך לקחת בחשבון שבשנים האחרונות תשלומי קצבאות הביטוח הלאומי זינקו. בשנה הבאה צפויות קצבאות הביטוח הלאומי, כולל התקציב התפעולי של הביטוח הלאומי, להסתכם במעל 140 מיליארד שקלים. כשהוצאות הביטחון של ישראל מזנקות וההכנסות בירידה, יש הכרח לקצץ בהוצאות העצומות של הקצבאות ולנקוט בקיצוצים נוספים שימנעו הורדת דירוג האשראי של ישראל.

“רוצים כמה דוגמאות לזינוק? עבור קצבת סיעוד שולמו בשנת 2018 כ-7 מיליארד שקלים, ובשנת 2023 המספר הזה הגיע קרוב ל-17 מיליארד – עלייה של כמעט 150% בחמש שנים! עבור קצבת נכות כללית + ילד נכה בשנת 2011 שולמו כ-10 מיליארד שקלים, אבל בשנת 2023 המספר הזה זינק לכ-28 מיליארד שקלים, ובשנה הבאה הצפי הוא, גם בגלל המלחמה, שנעבור את ה-35 מיליארד שקלים!

“אפשר להמשיך עוד ועוד, אבל הבנתם את הנקודה. ההתנפחות של תשלומי רווחה, חרף העובדה שהם נראים כולם מוצדקים, הומניים ונכונים, תוביל אותנו בסופו של דבר לכיוון פשיטת הרגל הלאומית.
לכן, אין מנוס אלא לקצץ. זה לא נעים, זה לא פופולרי, אבל זה מה שנדרש. וכן, נדרשים עוד ועוד קיצוצים בעוד ועוד סעיפים תקציביים, וכן, צריך לקצץ באגרסיביות בתקציבים הייעודים באופן כללי ובעיקר בתקציבים שמעודדים אי-יציאה לעבודה, כגון התקציבים לישיבות החרדיות והתקציבים למוסדות החינוך החרדיים שלא מלמדים ליבה. כל זה נכון אבל לא סותר: צריך לעשות גם וגם וגם”.

“הליברלים בליכוד” היא קבוצה פנים מפלגתית הפועלת במסגרת תנועת הליכוד בכנסת, בממשלה ובקרב הציבור לקידום מדיניות ליברלית, תוך דגש על התחום הכלכלי, וזאת בהתאם להגות הליברלית ותורתו של זאב ז’בוטינסקי, אבי תנועת הליכוד. הקבוצה מבקשת לקדם את ערכי חופש הפרט והשוק החופשי.

אלכס פרידמן, יוזם ומנהיג המאבק להעלאת קצבאות הנכות, חבר הליכוד, נגד מכתב הליברלים הקורא לקצץ בקצבאות הנכות

כחבר ליכוד אני מזועזע קשות מהמכתב של הליברלים לקצץ בקצבאות.
אולי הם לא יודעים, אבל בשנת 2003 הקצבאות הוקפאו בשל המצב הכלכלי, חלקן עדיין קפואות. על גב החלשים ביותר המדינה הרוויחה 75 מיליארד שקלים לרווחת כלכלת המדינה שצמחה, אבל השאירה את החלשים ביותר למות ברעב.
בזכות מאבק הנכים שהובלתי במשך שנים הצלחנו לעשות תיקון חלקי ביחס לקצבאות הנכות, העלנו את סכום הקצבה מ-2342₪ ל-4291₪ החל מסוף החודש הזה. זהו שיפור דרמטי, אבל בואו נודה באמת, אי אפשר לגמור את החודש גם עם הסכום הזה. על אחת כמה וכמה בימים אלו כאשר יוקר המחיה מרקיע שחקים.
קצבת אזרח ותיק, עדיין קפואה, ועומדת על 1600₪.
במצב חירום צריך לעזור לחלשים ביותר, לא לפגוע בהם.
גם מבחינה כלכלית גרידא, לא פוגעים בכוח משק של 20% מהאוכלוסייה.
אני קורא לחברי אמיר ויטמן לחזור בו מהמכתב באופן מידי.
ויותר מכך, אני קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו להודיע באופן חד וברור שציבור האנשים עם המוגבלות בישראל לא יפגע.

פרידמן: “מזועזע מהמכתב”

אלכס פרידמן, ממובילי המאבק להעלאת קצבאות הנכות, חבר הליכוד בעצמו, יצא נגד מכתב הליברלים הקורא לקצץ בקצבאות הנכות. “כחבר ליכוד אני מזועזע קשות מהמכתב של הליברלים לקצץ בקצבאות”, אומר פרידמן. “אולי הם לא יודעים, אבל בשנת 2003 הקצבאות הוקפאו בשל המצב הכלכלי; חלקן עדיין קפואות. על גב החלשים ביותר המדינה הרוויחה 75 מיליארד שקלים לרווחת כלכלת המדינה שצמחה, אבל השאירה את החלשים ביותר למות ברעב.
“בזכות מאבק הנכים שהובלתי במשך שנים הצלחנו לעשות תיקון חלקי ביחס לקצבאות הנכות והעלינו את סכום הקצבה מ-2,342 ל-4,291 שקלים החל מסוף חודש ינואר הנוכחי. זהו שיפור דרמטי, אבל בואו נודה באמת, אי אפשר לגמור את החודש גם עם הסכום הזה. על אחת כמה וכמה בימים אלו כאשר יוקר המחיה מרקיע שחקים. קצבת אזרח ותיק עדיין קפואה ועומדת על 1,600 שקלים בלבד. במצב חירום צריך לעזור לחלשים ביותר, לא לפגוע בהם. גם מבחינה כלכלית גרידא, לא פוגעים בכוח משק של 20% מהאוכלוסייה. אני קורא לחברי אמיר ויטמן מהליברלים בליכוד לחזור בו מהמכתב באופן מיידי. ויותר מכך, אני קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו להודיע באופן חד וברור שציבור האנשים עם המוגבלות בישראל לא ייפגע.

עוד בנושא:

יד אחת מקצצת, יד שנייה ממליצה לשפר תנאי המטפלים הפרא רפואיים

מעל 82 אלף איש ביקשו הכרה כנפגעי פעולות איבה; כך תגישו בקשה

ביטוח לאומי מעדכן רשמית: בכמה עולה עכשיו הקצבה שלכם


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letovaקישור חיצוני.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות