נושאים קשורים

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד
הסתדרות 480-100

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"
ראשיאנשים עם מוגבלויותביטוח לאומי: תוספת גם לקצבת נכה שהוא אזרח ותיק

ביטוח לאומי: תוספת גם לקצבת נכה שהוא אזרח ותיק

נכים אחרי גיל פרישה פנו ל"שווים" בבקשה לברר האם גם הם ייהנו מההצמדה של 5.6% החל מינואר 2024. התשובה מהביטוח הלאומי חיובית, וההצמדה תחול על כל סכום הקצבה

צילום: ביגסטוק

בימים האחרונים הגיעו לאתר “שווים” פניות של נכים אזרחים ותיקים שביקשו לברר האם גם הם ייהנו מהתוספת של 5.6% לקצבה החודשית שלהם החל מינואר 2024, בדומה לנכים הכלליים האחרים.

פנינו לביטוח הלאומי בשאלה והם השיבו: “אם האדם מקבל השלמה לנכות בקצבת אזרח ותיק – אז כן, הוא זכאי להצמדה”. בתגובה שאלנו: “האם תהיה הצמדה על כל סכום הקצבה?” – והתשובה הייתה חיובית.

קצת רקע: מקבלי קצבת נכות כללית זכאים לקבל אותה עד גיל הפרישה – 67 אצל גברים ו-62 עד 65 אצל נשים (תלוי בתאריך הלידה). מגיל הפרישה יתחילו לקבל קצבת אזרח ותיק.

הכלל הוא שמי שקיבלו קצבת נכות עד גיל הפרישה, קצבת האזרח הוותיק שלהם לא תהיה נמוכה מסכום קצבת הנכות החודשית האחרונה ששולמה להם. במילים אחרות, אם קצבת האזרח הוותיק המגיעה להם (כולל תוספת עבור בן או בת זוג) נמוכה מקצבת הנכות שקיבלו – הם יהיו זכאים לתוספת השלמה לנכות לקצבת האזרח הוותיק.

לדוגמה, קצבת נכות כללית בשיעור 100% עמדה עד סוף 2023 על 4,063 שקלים בחודש. לעומת זאת, קצבת אזרח ותיק הייתה 1,736 שקלים (עד גיל 80), ואם האדם זכאי לתוספת בן או בת זוג – היא הגיעה ל-2,609 שקלים בחודש. מכיוון שבמקרה זה קצבת הנכות גבוהה מקצבת האזרח הוותיק, אותו אדם זכאי לגבוהה מביניהן, כלומר לקצבת הנכות. אם המצב הפוך וקצבת האזרח הוותיק גבוהה מקצבת הנכות – הוא יקבל את גובה קצבת האזרח הוותיק.

כזכור, החודש, ינואר 2024, עולות קצבאות הנכות הכללית, הילדים הנכים והשירותים המיוחדים ב-5.6%, וזאת בעקבות ההצמדה של קצבאות אלה לשכר הממוצע במשק. יחד איתן תעלה עכשיו באותו שיעור גם קצבת אזרח ותיק שמקבל השלמה לקצבת נכות, וזאת כאמור על מלוא סכום הקצבה. כך למשל, נכה בדרגה 100% שקיבל עד עתה 4,063 שקלים בחודש, יזכה מעכשיו לתוספת של 227 שקלים וקצבתו תסתכם ב-4,290 שקלים.

אם יש לאותו נכה 100% ותיק בת זוג והוא זכאי לתוספת בגינה (בתנאי שהיא לא מקבלת קצבה אחרת ושהכנסותיה הן עד 7,146 שקלים בחודש), הוא יקבל נוסף על ה-4,290 שקלים עוד 1,382 שקלים. יחד זה יסתכם ב-5,672 שקלים בחודש.

במספרים זה נראה כך:

נכה אזרח ותיק בדרגת נכות 100% (ליחיד): סכום הקצבה עד סוף 2023 – 4,063 שקלים בחודש; סכום הקצבה מינואר 2024 – כ-4,290 שקלים (עלייה של 227 שקלים).

נכה אזרח ותיק בדרגת נכות 74% (ליחיד): סכום הקצבה עד סוף 2023 – 2,769 שקלים בחודש; סכום הקצבה מינואר 2024 – כ-2,924 שקלים (עלייה של 155 שקלים).

נכה אזרח ותיק בדרגת נכות 65% (ליחיד): סכום הקצבה עד סוף 2023 – 2,496 שקלים; סכום הקצבה מינואר 2024 – כ-2,635 שקלים (עלייה של 139 שקלים).

נכה אזרח ותיק בדרגת נכות 60% (ליחיד): סכום הקצבה עד סוף 2023 – 2,344 שקלים; סכום הקצבה מינואר 2024 –2,476 שקלים (עלייה של 132 שקלים).

יש לציין כי קצבת אזרח ותיק רגילה, או בשמה האחר קצבת זקנה, צמודה משנת 2001 למדד המחירים לצרכן. מכיוון שלא הייתה כמעט אינפלציה במשק במשך שנים ארוכות, הקצבה נותרה כמעט ללא שינוי. בשנה החולפת נרשמה אינפלציה גבוהה יחסית – עליית מחירים של 3% במשק – ועל כן קצבאות אזרח ותיק עולות עתה גם הן ב-3%.

ומתי תיכנס הקצבה המעודכנת לחשבונות הזכאים? לפי לוח התשלומים של הביטוח הלאומי, החודש יתבצע התשלום כרגיל, ב-28 בינואר.

עוד בנושא:

ביטוח לאומי מאשר: בכמה עולה עכשיו הקצבה שלכם

ביטוח לאומי: תוספת גם לקצבת נכי עבודה ב-1 בינואר

**************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו https://bit.ly/Shavvim-igul-letovaקישור חיצוני.קישור נפתח בחלון חדש.קישור חיצוני.קישור נפתח בחלון חדש.
**************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות