נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלותלראשונה: חברה של אילון מאסק השתילה שבב במוח אדם

לראשונה: חברה של אילון מאסק השתילה שבב במוח אדם

Neuralink ביצעה ניסוי ראשון בדרך לטכנולוגיה שתאפשר למשותקי גפיים להזיז אותם באמצעות המחשבה. מאסק: "תוצאות ראשוניות מראות זיהוי של אותות עצביים מבטיחים"

אור ירוק מה-FDA. אילון מאסק

לראשונה, חברת הטכנולוגיה Neuralink של אילון מאסק השתילה שבב במוחו של אדם – כך הודיע היזם והמיליארדר הלילה (ג’) בציוץ ברשת X (לשעבר טוויטר), גם היא חברה בבעלותו. המשתמשים הראשונים בטכנולוגיה החדשה צפויים להיות אנשים שאיבדו את היכולת להשתמש בגפיים שלהם.

“השבב הושתל ביום ראשון בניתוח במוחו של האדם והוא מתאושש בצורה טובה”, צייץ מאסק. “תוצאות ראשוניות מראות זיהוי של אותות עצביים מבטיחים”.

במאי 2023 דיווחה Neuralink כי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) נתן לה אור ירוק לניסוי קליני ראשון בבני אדם. מדובר היה באבן דרך קריטית לאחר מאבקים רבים קודמים לקבלת אישור. “זה צעד ראשון חשוב שיאפשר יום אחד לטכנולוגיה שלנו לעזור לאנשים רבים”, מסרה אז החברה.

מאסק, מהאנשים העשירים בעולם, אמר בעבר כי הוא צופה ש”שתלי מוח יוכלו לרפא מגוון רחב של מצבים, כולל השמנת יתר, אוטיזם, דיכאון וסכיזופרניה, כמו גם לאפשר גלישה באינטרנט בטלפתיה”. ואכן, “טלפתיה” הוא גם השם שנבחר למכשיר של החברה.

בסוף 2022 עורר מאסק הדים כאשר אמר שהוא כל כך משוכנע בבטיחות המכשירים של Neuralink, שהוא יהיה מוכן להשתיל אותם בילדיו.

שבב המוח המדובר, המורכב מאלף אלקטרודות, נועד לאפשר לאנשים לבצע באופן אלחוטי פעולות רק באמצעות חשיבה על מה שהם רוצים לעשות. בחודש שעבר הודיעה החברה שהיא מחפשת חולים מתחת לגיל 40 שמוכנים להשתתף בניסויים בבני אדם.

Neuralink תיארה את התהליך הצפוי למשתתפים בניסוי: מנתח יסיר חלק מהגולגולת של המטופל, ואז רובוט בגובה שבעה מטרים ישתיל 64 חוטים מרופדים באלקטרודות במוחו. האלקטרודות מתוכנתות לאסוף נתונים על המוח, כולל פעילות עצבית הקשורה לכוונות התנועה של האדם. האותות העצביים שייקלטו על ידי האלקטרודות יישלחו בחזרה למחשבי Neuralink לצורך פיענוח.

********************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova

********************

לדברי החברה, המטרה היא לבנות ממשק מוחי כללי ולהחזיר את העצמאות למי שמתמודד עם מצבים נוירולוגיים קשים וצרכים רפואיים שלא נענו עד היום. לפי הערכות, הניסוי יימשך שש שנים.

יש לציין כי ה-FDA הצביע בעבר בפני Neuralink על כמה דאגות שיש לטפל בהן. בעיות אלה כללו את סוללת הליתיום של המכשיר, האפשרות של נדידת חוטי השתל בתוך המוח, והאתגר של חילוץ בטוח של המכשיר מהמוח מבלי לפגוע ברקמות.

Neuralink, שנוסדה ב-2016, הייתה בשנים האחרונות תחת מספר בדיקות של רשויות החוק בארה”ב. בשנה שעברה קראו מחוקקים במדינה לרגולטורים לחקור האם הרכב הפאנל שמפקח על ניסויים בבעלי חיים בחברה תרם לניסויים פגומים ונמהרים. החברה נמצאת גם בחקירה של משרד המפקח הכללי של משרד החקלאות האמריקאי, בגין הפרות אפשריות של רווחת בעלי חיים.

עוד חשוב לציין כי ל-Neuralink יש לא מעט מתחרות בעולם, שעובדות על פיתוחים דומים לשלה.

עוד בנושא:

אילון מאסק מספר בגילוי לב על הילדות הקשה בצל האספרגר

אם ילדיו של אילון מאסק: “גם אני אוטיסטית”

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות