נושאים קשורים

הדרום והצפון מופקרים – גם בחינוך המיוחד

חברת הכנסת לשעבר שירלי פינטו במאמר ראשון לאתר "שווים": "משרד החינוך לא יכול להמשיך להסתתר מאחורי התירוץ של מצוקת כוח אדם. די, מספיק"

אבישי כבר חודש בבית: “אסרו עלינו לדבר עם המחנכת שלו”

בן ה-10, על הרצף האוטיסטי, עבר למסגרת חדשה וחווה התפרצות רגשית – שלטענת הוריו הובילה להתנכלות מצד צוות ההוראה: "נאסר עלינו לפנות ישירות למורה, ליועצת או למשלב". תגובת משרד החינוך: "עובדים על פתרון נכון עבור התלמיד"

אישום: הורחק מבתו עם המוגבלות – ותקף אותה מינית שוב

פרקליטות מחוז דרום הגישה לבית משפט השלום באשקלון כתב אישום נגד תושב הדרום, בן 50, בגין ביצוע עבירות של מעשים מגונים במשפחה נגד בתו עם צרכים מיוחדים

הנער על הרצף האוטיסטי שמפיח חיים בבלוטים

נדב שמעוני, בן 17 מכפר ביל"ו, מצא תחביב מיוחד שהפך לעסק כלכלי – הוא מייצר דמויות מיוחדות בהתאמה אישית על בלוטים. אמו מספרת: "יש לנו אלפי בקשות מאנשים"
הסתדרות 480-100

במצוקה בגלל המלחמה? איפה תוכלו לקבל טיפול ללא תשלום

משרד הבריאות מפרסם את מספרי הטלפון של מרכזי החוסן ומרכזי החירום והתמיכה הרגשית של קופות החולים, המספקים טיפולים נפשיים ללא עלות
ראשיאוטיזם"אין צוות חינוכי בשעות אחה"צ, הבן שלי חווה רגרסיה"

“אין צוות חינוכי בשעות אחה”צ, הבן שלי חווה רגרסיה”

גן התקשורת "אייל" ברעננה נמצא בחוסר יציבות כבר שנה. הסיבה: ארבע נשות צוות יצאו לחופשת לידה, ללא תחליף הולם. האימהות פנו לעירייה: מפסידות שעות עבודה, והילדים סובלים

גן ילדים (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק
גן ילדים (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק

בשבועות האחרונים הוחלט לקצץ באורך יום הלימודים של תלמידי גן אייל, גן תקשורת ברעננה, ולסיים את יום הלימודים פעמיים בשבוע בשעה 15:00 במקום ב-16:45. הסיבה: לא נמצא צוות חינוכי שיוכל לתת מענה בשעות אחר הצוהריים.

המכה הזו להורים, שמתקשים להגיע ולאסוף את הילדים בשעות האלה, מצטרפת לשנה שלמה של חוסר יציבות בגן התקשורת. בשל ליקויים שהתגלו במבנה הגן, נאלצו לעבור לבניין אחר, ושבו אליו אחרי תיקון הליקויים בחלוף שבועיים. כשחזרו למבנה המקורי, ארבע נשות צוות יצאו לחופשת לידה. מאז, התחלף הצוות החינוכי בגן, והסייעות החדשות מתחלפות בשעות הצוהריים באופן קבוע.

“צריכה לשכנע את הילד ללכת לגן”

כידוע, שינויים רבים ותכופים במיקום הגן ובצוות החינוכי מקשה מאוד על התקדמותם של ילדים על הרצף האוטיסטי וילדים עם מוגבלויות קוגניטיביות אחרות. “הבן שלי לא מכיר את הצוות ובגלל זה גם לא רוצה ללכת לגן”, מסבירה נעמה (שם בדוי), אמא לאחד הילדים בגן. “הבן שלי כבר לא יודע לאן הוא הולך בכל בוקר”.

בעקבות החוסר בסייעות בשעות הצוהריים, החליטו במתי”א רעננה, מרכז התמיכה האזורי, לאחד בין הגנים הסמוכים, כדי שהילדים לא יסיימו את היום מוקדם מהרגיל. “הבן שלי לא מכיר את הסייעות שנמצאות איתו”, נעמה מוסיפה, “כל פעם אני צריכה לשכנע אותו מחדש שילך לגן”.

נעמה, לצד הורים נוספים בגן, זועמת על ההחלטה לקצר את יום הלימודים בחלק מימי השבוע, בגלל המחסור בצוות חינוכי. “בימים ראשון ורביעי הודיעו לנו שהם יסיימו ב-15:00 במקום ב-16:45. אני לא יכולה כל פעם לצאת מהעבודה לקחת את הילד”.

יעל (שם בדוי), גם היא אמא לילד בגן, מעידה שכל השנה היא חווה קשיים בעקבות ההתנהלות הלקויה של הגן. “מאז שנשות הצוות יצאו לחופשת לידה, מנהלות את הגן גננות ללא רקע בחינוך מיוחד. הבן שלי הוא זה שצריך להתמודד עם זה”.

עוד מספרת יעל שכעת, בעקבות ההודעה על קיצור ימי הלימודים פעמיים בשבוע, היא מפסידה שעות עבודה, ותיאלץ להפסיד עוד בהמשך. “לפעמים סבתא שלו לוקחת אותו, אבל היא לא יכולה כל הזמן. יצא כבר כמה פעמים שיצאתי בשתיים וחצי מהעבודה במקום בארבע ורבע, ואם זה לא ישתנה, אני אצטרך לעשות את זה עד סוף השנה”.

אמא נוספת לילד בגן, איילת (שם בדוי), מספרת שבנה חווה רגרסיה בעקבות השינויים הרבים בצוות החינוכי. “הבן שלי בוכה כל פעם שאני רוצה לקחת אותו לגן”, היא משתפת בצער. “הוא כולו מבולבל, כי הוא לא יודע את מי הוא יפגוש היום”.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו >> https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


“בעירייה לא עושים כלום”

כדי לנסות לקדם פתרון לבעיה, פנתה נעמה לראש העיר, חיים ברוידא, ולגורמים נוספים בעירייה, אך היא מעידה שלא קיבלה מענה ראוי. “הוא נותן לי תשובות לקוניות של ‘אני בודק’, ‘זה בבדיקה’, ושום דבר לא קורה. למה אנחנו משלמים מיסים אם ככה מתייחסים אלינו?”, היא אומרת. איילת מספרת שגם היא פנתה לעירייה, אך גם לה לא ניתן מענה ראוי. “הם אומרים כל הזמן אומרים שיטפלו בזה, אבל לא עושים כלום. בזמן הזה, גם הילדים שלנו וגם אנחנו סובלים מזה”.

מעיריית רעננה וממרכז המתי”א נמסר בתגובה: “גן אייל הוא גן תקשורת חדש במבנה חדש, שנפתח בשנת הלימודים הנוכחית. כחלק מתפיסתנו המקצועית, צוות המתי”א ועיריית רעננה עובדים בשיתופי פעולה הדוקים, ועושים כל שביכולתם כדי לתת מענה מיטבי, בטוח ומקצועי עבור ילדי הגנים. אנו רואים חשיבות רבה בתקשורת עם ההורים, ומאמינים במדיניות הדלת הפתוחה. המענים להורים ולאנשי החינוך מידיים”.

“קיצור יום הלימודים המדובר נעשה בלב כבד, אך מחוסר ברירה, היות שלא נמצא איש צוות שיכול לתת מענה הולם ובטוח עבור הילדים. גם במקרה זה, פנינו להורים בכתב, שיקפנו את המצב, ואף שוחחנו עם נציגות ההורים ביוזמתנו והגענו להבנות. בשום שלב לא התעלמנו או המעטנו מהמורכבות שבהחלטה”.

“חלופת כוח האדם נבעה בעקבות חופשות לידה של נשות הצוות. לכל אשת צוות נמצאה ממלאת מקום ראויה ומקצועית שעברה הכשרה בתחומה. לאורך כל השנה נעשו מירב המאמצים לתת מענה מיטבי, להשאיר את המסגרת פתוחה בימים שאין מובילה ולמצוא חלופות ראויות. אנו נמשיך לעשות כל שאפשר כדי לתת לילדים מענה איכותי, בטוח ומקצועי ולשמור על תקשורת פתוחה עם ההורים”.

ממשרד החינוך נמסר כי בשיתוף עם הרשות המקומית מושקעים מאמצים רבים על מנת לאתר מחליפות לצוות, כדי להעניק לילדים את המענה לו הם זקוקים.

בשל המחסור בכוח אדם והקושי באיתור מחליפות לצוות הקבוע, המשרד נאלץ בשלב זה לקצר את יום הלימודים בגן. המשרד ימשיך להשקיע מאמצים רבים למציאת מחליפה קבועה. ככל שתמצא מחליפה – הגן ימשיך לפעול כסדרו.

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות