הדרום והצפון מופקרים – גם בחינוך המיוחד

חברת הכנסת לשעבר שירלי פינטו במאמר ראשון לאתר "שווים": "משרד החינוך לא יכול להמשיך להסתתר מאחורי התירוץ של מצוקת כוח אדם. די, מספיק"

אבישי כבר חודש בבית: “אסרו עלינו לדבר עם המחנכת שלו”

בן ה-10, על הרצף האוטיסטי, עבר למסגרת חדשה וחווה התפרצות רגשית – שלטענת הוריו הובילה להתנכלות מצד צוות ההוראה: "נאסר עלינו לפנות ישירות למורה, ליועצת או למשלב". תגובת משרד החינוך: "עובדים על פתרון נכון עבור התלמיד"

אישום: הורחק מבתו עם המוגבלות – ותקף אותה מינית שוב

פרקליטות מחוז דרום הגישה לבית משפט השלום באשקלון כתב אישום נגד תושב הדרום, בן 50, בגין ביצוע עבירות של מעשים מגונים במשפחה נגד בתו עם צרכים מיוחדים

הנער על הרצף האוטיסטי שמפיח חיים בבלוטים

נדב שמעוני, בן 17 מכפר ביל"ו, מצא תחביב מיוחד שהפך לעסק כלכלי – הוא מייצר דמויות מיוחדות בהתאמה אישית על בלוטים. אמו מספרת: "יש לנו אלפי בקשות מאנשים"

במצוקה בגלל המלחמה? איפה תוכלו לקבל טיפול ללא תשלום

משרד הבריאות מפרסם את מספרי הטלפון של מרכזי החוסן ומרכזי החירום והתמיכה הרגשית של קופות החולים, המספקים טיפולים נפשיים ללא עלות
ראשיחדשותחוקרים מישראל הצליחו להאריך חיים לעכברים עם ALS

חוקרים מישראל הצליחו להאריך חיים לעכברים עם ALS

השיטה: הזרקת חלבון מסוים המונע הצטברות של חלבון פגום בתא. מוביל המחקר: "התוצאות מדגישות את הפוטנציאל הטיפולי שיש כאן לחולי ALS"

מימין: תאים שהוזרק להם החלבון “המתקן” משמאל: התאים ללא התיקון. צילום: המעבדה של פרופ’ ישראלסון וומאס גשוונדטברגר, מתוך כתב העת Cell Reports Medicine

ALS היא בין המחלות הקשות בעולם. המחלה מאופיינת באובדן מתקדם של נוירונים מוטוריים, המוביל לחולשת שרירים, שיתוק ובסופו של דבר אי ספיקת נשימה.

הגורמים למחלה אינם ידועים עד הסוף, אך תת-קבוצה של כ-10% מהחולים מיוחסים לגורמים גנטיים. לרוב, המחלה מתפרצת בגילאי 40 עד 60, והתחזית הרפואית שלה קשה, עם הישרדות של שנתיים עד חמש שנים לאחר האבחון.

כ-20% ממקרי ה-ALS הגנטיים נובעים ממוטציות בגן הנקרא סופראוקסיד דיסמוטאז (1SOD).  מחקר בעבר הראה כי מוטציות אלו, שלהן יותר מ-180 גרסאות שונות, גורמות לניוון של הנוירונים המוטוריים על ידי יצירה של רעילות. עם זאת, המנגנונים המניעים את הרעילות הזו נותרו בלתי פתורים.

לפני מספר שנים, פרופ’ אדריאן ישראלסון מהמחלקה לפיזיולוגיה וביולוגיה של התא באוניברסיטת בן גוריון בנגב, יחד עם עמיתים מאוניברסיטת קליפורניה בסאן דייגו, גילו שחלבון בשם  Macrophage migration inhibitory factor (MIF) מונע הצטברות של חלבון SOD1 הפגום בתא. עלייה ברמת MIF  מעלה את החיות של תאי עצב שונים, כולל תאי עצב מוטורים אשר מבטאים מוטציות שונות הקשורות ל-ALS.

******************
משיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

******************

לאחרונה, ד”ר לינור אלפחל מהמעבדה של פרופ’ ישראלסון בבן גוריון ביקשה לבחון את המודל הזה הלכה למעשה. יחד עם צוות של פרופ’ סוזן פטרי מבית הספר לרפואה בהאנובר, גרמניה, ושותפים בינלאומיים נוספים, הדגימה אלפחל את היעילות של חלבון MIF בתרבית תאים ובמודל עכברי המדמה ALS. העכברים מבטאים באופן גנטי את הגן ההומני הפגום SOD1 , ולכן מציגים סימפטומים דומים לסימפטומים של חולי ALS.  חלבון ה-MIF ניתן לעכברים באמצעות הזרקת וירוס המבטא את החלבון.

ההתערבות עיכבה את המחלה

לפי החוקרים, התערבות זו בעכברים הצליחה לעכב את הירידה בתפקוד המוטורי שלהם, המתבטא ברעד ומידרדר לכדי שיתוק, לווסת מסלולים ביולוגיים קריטיים הנפגעים במחלה  ולהאריך את תוחלת החיים שלהם. יתרה מכך, המחקר זיהה רמות חלבון MIF מופחתות בנוירונים המוטוריים שמקורם בחולי ALS עם רקע גנטי, גם מרקעים גנטיים שונים.

“במודל שהשתמשנו בו שמנו לב לסימפטומים מוטוריים שבאו לידי ביטוי ברעד ברגליים שהתפתח עם הזמן לשיתוק”, הסביר פרופ’ ישראלסון. “הטיפול הצליח להאט את ההידרדרות המוטורית הזו. בבדיקת ביטוי החלבונים בנוזל חוט השדרה של העכברים וביטוי הגנים בחוט השדרה מצאנו שחלק מהמסלולים הביולוגים שנפגעו כתוצאה מהמחלה תוקנו.”

עוד נמצא במחקר שרמות החלבון MIF המופחתות נמצאו גם באזור הקורטקס המוטורי ובחוט השדרה של חולי ALS ספורדיים – מה שמצביע על השלכות רחבות יותר מעבר לפתולוגיה המקושרת ל-1SOD.

“הנתונים שהתקבלו מדגישים את הפוטנציאל של MIF כמועמד טיפולי ל-ALS”, המשיך פרופ’ ישראלסון. “כמובן שיש צורך להמשיך לחקור ולהבין באופן מלא את מנגנוני היעילות ואת השלכות התרגום היישומי שלו”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.