נושאים קשורים

“אין צוות חינוכי בשעות אחה”צ, הבן שלי חווה רגרסיה”

גן התקשורת "אייל" ברעננה נמצא בחוסר יציבות כבר שנה. הסיבה: ארבע נשות צוות יצאו לחופשת לידה, ללא תחליף הולם. האימהות פנו לעירייה: מפסידות שעות עבודה, והילדים סובלים

המדינה לא מאשרת הסעה – ופעוט מונשם נוסע למעון באוטובוס ציבורי

בחצי השנה האחרונה אימו של שחר (שם בדוי) בן השנתיים מנהלת מאבק מול הרשויות לקבלת הסעה שמותאמת למצבו הסיעודי. במקום לספק פתרונות - הן מגלגלות אחריות

אפקט המלחמה: יותר מחצי מיליון ישראלים יזדקקו לטיפול נפשי

גורמי המקצוע בתחום בריאות הנפש הזהירו בוועדת הבריאות של הכנסת: "רופאים צעירים בורחים מהמערכת הציבורית בגלל תנאי העבודה הקשים"

הכנסת דנה בהגדלת הקצבה לחטופים ששבו מהשבי

לפי ההצעה שנדונה בוועדת הרווחה, הקצבה תוכפל ל-2,600 שקלים ופדויי השבי יקבלו אוטומטית הכרה של 50% בשל הפרעת פוסט טראומה
הסתדרות 480-100

ג’ון מקפאל רוצה להיות הפארא-אסטרונאוט הראשון בעולם

ספורטאי העבר קטוע הרגל יצא למסע אל הלא נודע – בדרך להיות האיש הראשון עם מוגבלות שטס לחלל. "אני רוצה להיות אסטרונאוט, ובמקרה יש לי גם מוגבלות פיזית. זה המסר שאני מנסה להעביר"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותהקלה באבחוני הילדים? הממשלה תקדם צמצום בסחבת

הקלה באבחוני הילדים? הממשלה תקדם צמצום בסחבת

שר האוצר מעוניין בהקמת ועדה שתקטין את הביורוקרטיה בין משרדי הממשלה השונים בדרך לקבלת אבחון והכרה לילדים ונוער עם מוגבלות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ’. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

פרסום ראשון: אחד מסעיפי חוק ההסדרים שמגובש בימים אלו, הוחלט על הקמתה של ועדה בין-משרדית לבחינת הליכי אבחון והכרה לילדים ונוער עם מוגבלות. בימים אלו עובדים במשרד האוצר על החוק, תוך שיתוף פעולה עם משרדי הממשלה השונים. טיוטת החוק נכתבה לאחר עבודת מטה שנעשתה בהובלת אגף החשב הכללי במשרד האוצר, שבחנה היבטים שונים הנוגעים לריבוי התהליכים המקבילים להכרה בילדים עם מוגבלויות בישראל.

המטרה: הורדת העומס והביורוקרטיה

נכון לשנת 2022, על פי הלמ”ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), חיים במדינת ישראל כ-120,000 ילדים ובני נוער עם מוגבלויות. ממצאי עבודת המטה העלו כי תהליכי האבחון וההכרה המבוצעים כיום מאופיינים בהיעדר אחידות בסטנדרטים, במונחים ובאופן ההתנהלות מול האזרח במשרדים השונים. לטענת אנשי המטה, עודף המשרדים יוצר ביורוקרטיה רבה, שגורמת לפערים בתקשורת עם מבקשי האבחון וההכרה.

בהתאם, ולאור העובדה שמדובר בתהליכים באחריותם של משרדים שונים, הוועדה הבין-משרדית שתוקם תפעל לגיבוש תפיסת עבודה מתואמת. הוועדה שתוקם תכלול את משרדי האוצר, הבריאות, החינוך, הרווחה והביטחון החברתי, וכן את המוסד לביטוח לאומי ואת מערך הדיגיטל הלאומי.

כמו כן, הוועדה תייצר המלצה בדבר שינויי החקיקה הנדרשים ליישום דרכי הפעולה שלה, תבחן פיתוח מענים דיגיטליים הנדרשים לניהול וסנכרון תהליכי האבחון וההכרה, ותיצור תהליך עבודה מתואם עם ממשקים דומים ואחידים למשרדי הממשלה השונים.

בטיוטת החוק נכתב כי “אין בעבודת הוועדה להמליץ על שינוי זכאויות ביחס למצב הקיים היום, אלא בהסדרת תהליכי האבחון והכרה לשירותים הקיימים”. בטיוטה הבהירו שאין בסמכות הוועדה לחייב את הממשלה בהוצאה תקציבית או בהפחתת הכנסה כלשהי, ועמדת היועץ המשפטי של משרד האוצר תתווסף לחוות הדעת לממשלה לתוכנית הכלכלית 2023-2024.

איך זה יעבוד?

לפי הפרק בטיוטת חוק ההסדרים, הוועדה תפעל על בסיס נתונים מעבודות קודמות שנעשו במשרדי הממשלה בנושא אבחון והכרה בילדים עם מוגבלות, ותתבסס על בסיס סקירת האבחונים והשירותים השונים הניתנים להם ולמשפחתם, לצד התהליך אותו הם נדרשים לעבור כדי לקבל זכאות לשירותים והקלות מהמדינה. הסקירה נערכה בשיתוף פעולה עם ג’וינט ישראל בשנה שעברה. בהמשך תיבחן גם אפשרות לעריכת בחינה גם בנוגע למבוגרים עם מוגבלויות.

סעיף החוק שמאסדר את פעילות הוועדה צפוי לעבור בכנסת במאי הקרוב לקראת תאריך אישור תקציב המדינה. במידה ותוקם, הוועדה תגיש את מסקנותיה בסוף השנה. בימים אלו אגף התקציבים במשרד האוצר, רשות המיסים ואגפים נוספים במשרד האוצר, שוקדים על הנוסח הסופי של חוק ההסדרים.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות