נושאים קשורים

“אין צוות חינוכי בשעות אחה”צ, הבן שלי חווה רגרסיה”

גן התקשורת "אייל" ברעננה נמצא בחוסר יציבות כבר שנה. הסיבה: ארבע נשות צוות יצאו לחופשת לידה, ללא תחליף הולם. האימהות פנו לעירייה: מפסידות שעות עבודה, והילדים סובלים

המדינה לא מאשרת הסעה – ופעוט מונשם נוסע למעון באוטובוס ציבורי

בחצי השנה האחרונה אימו של שחר (שם בדוי) בן השנתיים מנהלת מאבק מול הרשויות לקבלת הסעה שמותאמת למצבו הסיעודי. במקום לספק פתרונות - הן מגלגלות אחריות

אפקט המלחמה: יותר מחצי מיליון ישראלים יזדקקו לטיפול נפשי

גורמי המקצוע בתחום בריאות הנפש הזהירו בוועדת הבריאות של הכנסת: "רופאים צעירים בורחים מהמערכת הציבורית בגלל תנאי העבודה הקשים"

הכנסת דנה בהגדלת הקצבה לחטופים ששבו מהשבי

לפי ההצעה שנדונה בוועדת הרווחה, הקצבה תוכפל ל-2,600 שקלים ופדויי השבי יקבלו אוטומטית הכרה של 50% בשל הפרעת פוסט טראומה



ג’ון מקפאל רוצה להיות הפארא-אסטרונאוט הראשון בעולם

ספורטאי העבר קטוע הרגל יצא למסע אל הלא נודע – בדרך להיות האיש הראשון עם מוגבלות שטס לחלל. "אני רוצה להיות אסטרונאוט, ובמקרה יש לי גם מוגבלות פיזית. זה המסר שאני מנסה להעביר"
ראשיחדשותהחינוך המיוחד: מי לומד בחנוכה ומי לא

החינוך המיוחד: מי לומד בחנוכה ומי לא

זו המתכונת של משרד החינוך ללימודים בחינוך המיוחד בימי החג המתקרבים. אז מי יגיע למסגרות ומי לא? ועד איזו שעה ילמדו הילדים? כל הפרטים

צילום אילוסטרציה

רגע לפני חנוכה, אתר “שווים” עושה לכם סדר – מי לומד בחינוך המיוחד במהלך החג ומי לא. הכוונה היא לימים ראשון הבא עד שישי, 10.12.23 עד 15.12.23. בכל מקרה, עקב המצב הביטחוני מומלץ להורים לבדוק מהן הנחיות פיקוד העורף ומשרד החינוך לפני תחילת השבוע הבא.

באופן כללי, תלמידי החינוך המיוחד מהמגזר היהודי ילמדו בחנוכה בהתאם לחוזר “תוכניות החופשה” של משרד החינוך לשנת תשפ”ד שפורסם לפני תחילת שנת הלימודים. בגנים ובבתי ספר של החינוך המיוחד ילמדו כיתות של ילדים עם מוגבלות שכלית עמוקה, בינונית וקלה, ילדים סיעודיים, ילדים עם שיתוק מוחין ונכויות פיזיות קשות, ילדים עם אוטיזם, ילדים עם הפרעות נפשיות קשות, ילדים חירשים וכבדי שמיעה וילדים עיוורים ולקויי ראייה.

מנגד, לא ילמדו כיתות של ילדים חולים בבתי חולים רגילים, ילדים עם הפרעות התנהגות קשות, ילדים עם לקויות למידה, ילדים עם משכל גבולי, ילדים עם עיכוב התפתחותי וילדים עם עיכוב שפתי.

בכיתות קטנות בבתי ספר רגילים ילמדו ילדים עם מוגבלות שכלית עמוקה, בינונית וקלה, ילדים סיעודיים, ילדים עם שיתוק מוחין ונכויות פיזיות קשות, ילדים עם אוטיזם, ילדים חירשים וכבדי שמיעה וילדים עיוורים ולקויי ראייה.

כמה דגמי לימוד אפשריים

על פי החוזר, בית ספר או גן ילדים רשאים להחליט, בהתחשב בצורכי התלמידים ובתיאום עם הרשות המקומית, על אחד מדגמי הלימודים הבאים לשבוע הלימודים בחנוכה:
דגם א’ – 6 ימי פעילות בשבוע: בימים א’-ה’ מ-8:00 עד 12:45 וביום ו’ עד 11:50.
דגם ב’ – 5 ימי פעילות בשבוע: בימים א’-ה’ ארבעה ימים מ-8:00 עד 13:35 ויום אחד מ-8:00 עד 12:45.
דגם ג’ – 5 ימי פעילות בשבוע: בימים א’-ה’ מ-8:00 עד 12:45. בדגם זה אפשר לנצל את 4 השעות המתפנות מיום ו’ לתגבור פעולות העשרה (“שעות רוחב”).

בכיתות של תלמידים אוטיסטים ישנם שני דגמי לימוד אפשריים:
דגם א’ – 6 ימי פעילות בשבוע: בימים א’-ה’ מ-8:00 עד 13:35 וביום ו’ עד 12:45.
דגם ב’ – 5 ימי פעילות בשבוע: בימים א’-ה’ מ-8:00 עד 14:30.

למרות זאת, באלו”ט, שמפעילה בעצמה מסגרות תקשורת רבות, מציינים כי במהלך חופשות החגים והקיץ, כולל חנוכה, תלמידים על רצף האוטיזם הלומדים במסגרות תקשורת זכאים לימי לימודים ארוכים כמו בשגרה, כולל ימי שישי: ימים א’-ה’ עד 16:45 ויום שישי עד 12:45.

בעמותה מסבירים כי שעות הלימודים כפי שמופיעות בחוזר משרד החינוך מתייחסות רק לשעות וימי ההפעלה מטעם משרד החינוך, אולם הרשויות המקומיות מפעילות את המסגרות לאחר מכן באופן משלים עד 16:45, ועד 12:45 ביום שישי. “מדובר בהסדר ארוך שנים של משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי, שקיבל תוקף של פסק דין בעקבות עתירת אלו”ט”, נמסר מהעמותה.

לכן, מומלץ לכל ההורים לבדוק עם המסגרת של הילד או עם הרשות המקומית בדיוק מהן שעות הלימוד שמצפות לו במהלך שבוע החנוכה.

הסדרי הסעות כרגיל

חלק מהכיתות זכאיות גם להקצאת שעות לטיפולים פרא רפואיים במסגרת “תוכניות החופשה”. מדובר בכיתות של תלמידים עם מוגבלות שכלית בינונית ועמוקה, תלמידים עם אוטיזם, תלמידים עם הפרעות נפשיות קשות וילדים עם שיתוק מוחין ונכויות פיזיות קשות. לכל כיתה כזו תוקצה תוספת של 10 שעות בשבוע החנוכה לטיפולים פרא רפואיים. התוספת מותנית בכך שהטיפולים ניתנים לתלמידים במהלך שנת הלימודים הרגילה ובאישור מפקח משרד החינוך שהובטחה עבודתם של המטפלים הפרא רפואיים בחופשה.

הסדרי ההסעה של תלמידים המשתתפים ב”תוכנית החופשה” של חנוכה, ובכלל זה הסדרי המימון של ההסעות, יהיו על פי ההסדרים והנהלים הקיימים במהלך שנת הלימודים הרגילה.


רוב התלמידים המשולבים לא לומדים

תוכנית נוספת שמפעיל משרד החינוך בחופשת חנוכה נקראת “בית ספר של החגים”. במסגרת זו לומדים בכל רחבי הארץ ילדי הגנים וכיתות א’ עד ג’. כמו שקורה בשגרה, ילדי חינוך מיוחד המשולבים בגנים ובכיתות א’ עד ג’ ילמדו בחנוכה יחד עם חבריהם למסגרות.

מי שלא לומדים בימי החג הם תלמידי שכבות ד’ עד י”ב, ובהתאם לא ילמדו גם הילדים המשולבים שלומדים יחד איתם בשיגרה.

היום הודיע משרד החינוך כי בנוסף ל”בית ספר של החגים” ו”תוכניות החופשה” של החינוך המיוחד, השנה, באופן מיוחד, הוא יפעיל במהלך החג מסגרות לימודים לתלמידי גן עד י”ב שמשפחותיהם פונו מבתיהן בעקבות המלחמה. על ניהול וביצוע הפרויקט מופקדת החברה למתנ”סים.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. לתרומה הקליקו https://bit.ly/Shavvim-igul-letova


יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות