15% מהמסגרות לילדים אוטיסטים בכלל הארץ וקרוב ל-30% באזור תל אביב והמרכז קיבלו אישור ממשרד החינוך לקצר את יום הלימודים בעקבות משבר כוח האדם במערכת – כך מפרסם אתר “וואלה”. הנתונים הועברו על ידי משרד החינוך בתגובה לבקשת חופש מידע משותפת ל”וואלה” ולעמותת “הצלחה”.
בפתיחת שנת הלימודים בלם בג”ץ את הקיצור הגורף שתיכנן משרד החינוך בכל המסגרות. תחת זאת, התיר למשרד לאשר בקשות במקרים חריגים בלבד. בפועל, זה לא נראה חריג בכלל: 648 מסגרות קיבלו אישור לקצר את יום הלימודים ב-45 דקות לשעה 16:00. מסגרות אלה כוללות 4,178 כיתות וגני תקשורת, בכולם הילדים מסיימים בחודשים האחרונים מוקדם מהרגיל. ההערכות הן שמספר המסגרות שצימצמו שעות גבוה אף יותר.
על פי הנתונים שנאספו על ידי משרד החינוך, באזור המרכז כ-28% מהמסגרות קיצרו את יום הלימודים, בתל אביב כ-27%, במחוז ירושלים 17%, במחוז החרדי כ-15% ובמחוז דרום 12%. במחוז צפון אושרו 7 בקשות בלבד, בחיפה ובחינוך ההתיישבותי 2 כל אחד, ובעיר ירושלים עצמה אפס.
גורמי מקצוע ששוחחו עם “וואלה” הסבירו כי הפער נובע מהיצע נמוך של אנשי הוראה ביישובי המרכז בהשוואה לשיעור גבוה של ילדים המאובחנים עם אוטיזם. “הצוותים רואים את היצע המשרות הרחב באזור, מסתכלים שוב על תנאי העבודה והשכר הנמוך בחינוך המיוחד ולוטשים עיניים לעבר עבודות מתגמלות יותר”, אמר אחד הגורמים. מנגד, אומרים אותם גורמים, באזור חיפה והצפון המקומות הפנויים מאוישים במהירות, בין השאר בעקבות מספר גבוה של אנשי חינוך בחברה הערבית.
“זה פשוט לעבור על החוק”
ק’, אמא לילד על הרצף בכיתה ג’, המתגוררת באזור המרכז, מתחה ביקורת על התנהלות משרד החינוך בנושא. “המפקחת אמרה שהיא מבינה שככה בג”ץ החליט, אבל טענה שכרגע יש בעיה של כוח אדם”, סיפרה האם. “אמרו רק במקרים חריגים, אבל אצלנו נשאר אותו צוות ועדיין קיצרו. אין לזה תירוץ. יש מחסור של כוח אדם? תמצאו פתרון. תשלמו יותר, תפעילו צהרון, אל תשאירו את ההורים במצב של אין מה לעשות. בג”ץ קבע משהו, זה פשוט לעבור על החוק. אף אחד לא משגיח יותר מדי, אף אחד לא מתקומם, אז מרשים לעצמם”.
לדבריה, היא עצמה עובדת במשרה מלאה וצריכה לצאת מוקדם יותר מהעבודה לאסוף את הבן. “כרגע המנהלים מקבלים את זה, אבל אני לא יודעת מה יהיה בהמשך”, היא אומרת. “זה לא ילד רגיל, הוא לא יילך פתאום לבד הביתה. זה לא יעבור”.
אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת “הצלחה”, מסר כי “לפרסום אופן היישום של החלטות קיצור יום הלימודים חשיבות רבה במישור הבקרה והמעקב ובחינת המדיניות שנקבעה על ידי משרד החינוך. ראוי שנתונים בעלי חשיבות רבה כזו יפורסמו על ידי המשרד באופן יזום ולא רק בתשובה לבקשות המוגשות לו”.
***************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letovaקישור חיצוני.קישור חיצוני.
***************