נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיסיפורי השראהמורה מיוחד לילדים עם צרכים מיוחדים

מורה מיוחד לילדים עם צרכים מיוחדים

כריס אולמר, מורה לחינוך מיוחד לשעבר, עשה מהפכה קטנה בדרך שבה החברה האמריקאית תופסת ילדים עם מוגבלות

מערכת שווים

מי שהגה את המשפט “מורה טוב – מורה לחיים” בוודאי חשב על אנשים דוגמת כריס אולמר. עבודתו של המחנך האמריקאי מפלורידה היא יותר מהוראה. מדובר בשליחות של ממש, שמטרתה להציג לעולם את פניהם האמיתיים של ילדים עם צרכים מיוחדים ואת עולמם הפנימי העשיר.

“אף פעם אל תוותר”. כריס אולמר ותלמידים. צילום מעמוד הפייסבוק Special Books by Special Kids

המוגבלויות איתן מתמודדים תלמידי כיתתו של אולמר הן רבות ומגוונות. הילד אוון, למשל, סובל מבעיית שרירים מולדת בשם ארתרוגריפוזיס, המונעת ממנו את היכולת להזיז את ידיו ורגליו. “לא משנה מה – אתה תמיד יכול לעשות הכל. אף פעם אל תוותר”, מדרבן אותו אולמר. להיידן, ילד בן 5 הסובל משיתוק הנובע מדימום מוחי ושבץ שעבר, מבטיח המורה שתהיה לו השפעה מהותית על העולם. “אתה תפיץ יותר אהבה ושמחה ממה שכל רופא שבודק אותך חושב. העולם יהיה מקום טוב יותר בגלל שאתה חלק ממנו”.

הדיאלוג המקסים של כריס ומדי

את כל החיזוקים החיוביים הללו אולמר נותן לא רק במסגרת הלימודים בכיתה, אלא בפומבי. מאוד בפומבי. בפייסבוק, למעשה, שם הוא מנהל עמוד בשם Special Books by Special Kids. העמוד נולד לאחר שאולמר ניסה להוציא לאור ספר העוסק בילדים אותם הוא מחנך, אך לא הצליח למצוא הוצאת ספרים שתרים את הכפפה (“יש לי כחמישים מכתבי דחייה”, הוא מספר בראיונות). נחוש לספר את סיפורי תלמידיו בדרך זו או אחרת, החליט אולמר לקחת את הרעיון הזה לרשת החברתית, שם לא צריך אישור כדי ליצור תוכן. חודש לאחר מכן אחד הסרטונים שהעלה הפך לוויראלי. קצת יותר משנה אחר כך הגיע העמוד לנקודת ציון של מיליון חברים. אלו עוקבים אחר הסרטונים המרגשים והנוגעים ללב העולים לעמוד בעקביות, לפחות שלוש פעמים בשבוע.

לב של זהב

  • “אני יכול לעשות מה שילדים אחרים לא יכולים”
  • מה למשל?
  • “לרוץ ממש מהר”.
  • אז קדימה. דע שכשפגשתי אותך חשבתי שאתה הבן אדם הכי קול בסביבה.

(כריס אולמר משוחח עם ליאם, ילד שנולד עם מומים בגפיים. הסרטון זכה ליותר מ-430,000 צפיות)

“אני רואה את התפקיד שלי כנירמול של הגיוון במצב האנושי”, הסביר אולמר בראיון ל-BBC. “המוח של כל אדם הוא שונה, מגוון, וכאשר מקבלים את הרעיון הזה – גם מתחילים להיווכח בכך. כששומעים את הילדים מתקשרים – זה פשוט כל כך כן וטהור. הם רואים רק את העובדות, לא את כל שאר הדברים שאנחנו מעמיסים על המצב שלהם”.

ההיענות החיובית לפעילות גרמה לפרויקט להפוך לארגון של ממש, המשמש כפלטפורמה התנדבותית לאולמר ולזוגתו, העושים את כל שביכולתם כדי לקדם ילדים עם מוגבלויות. המחנך מודה שלא תמיד הכל פשוט. “כל ילד מתקשר ברמה אחרת. אם מדובר בילד שאינו ורבאלי ואני מתקשר איתו במילים – זה עלול לתסכל אותו מכיוון שהוא לא יכול לתת את חלקו בשיחה. פעם ראיינתי ילד שלא הפסיק לנקוש בכיסא שלו בזמן שדיברתי. אז הפסקתי לדבר וגם התחלתי לנקוש בכיסא. הוא תפס את ידי, הסתובב וחייך – כי תקשרתי איתו באותה הרמה”.

אולמר מסביר שמטרתו להציג לאנשים את מה שהוא מגדיר “הצד שנזנח בחברה שלנו, אותו אנחנו יכולים לשרת טוב יותר”, ולגרום להורים להסביר לילדיהם שגם אם הם נתקלים בילדים “אחרים” – אין זה אומר שצריך לחשוש מהם. מדובר פשוט בילדים שונים שעדיין יש להם הרבה מה להציע ומגיע להם לקבל כבוד ולהיות חלק מהחברה.

אם לשפוט לפי עמוד הפייסבוק – הוא בהחלט מצליח במשימה. מיליוני צפיות, מאות אלפי לייקים ותגובות המעידות שהסרטונים ריגשו את צופיהם עד דמעות. “יש לך לב זהב”, כתב מגיב אחד. אחר ציין ש”דרך הסרטונים פתחת לרווחה עולם של תקווה, חברות ושיתוף פעולה לילדים מיוחדים ומשפחותיהם”.

“אני מקווה שהארגון יגרום לאנשים לחשוב פעמיים לפני שהם שופטים מישהו”, אמר אולמר בראיון. “שיכירו את הבן אדם, את צורת המחשבה שלו. שיבינו למה הוא מתנהג בצורה בה הוא מתנהג”.

קראו עוד בשווים

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות