נושאים קשורים

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
הסתדרות 480-100

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
ראשיחדשותשמחון: "רוצה לעזור לנכים הקשים ביותר"

שמחון: “רוצה לעזור לנכים הקשים ביותר”

בראיון לגל"צ הגיב אבי שמחון על הביקורת נגד המלצתו להגדיל הקצבה רק לנכים עניים: "לא רוצים לפזר דק על כולם"

מערכת שווים

יו”ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ’ אבי שמחון, הודף את הטענות נגד ההמלצות המסתמנות של הוועדה לבחינת הסיוע לנכים, שבראשה הוא עומד. “קודם כל החלטנו לעזור במהירות לנכים שמקבלים את הקצבאות הנמוכות ביותר”, אמר שמחון הבוקר בראיון לתוכנית “בוקר טוב ישראל” בגל”צ. “אנחנו לא רוצים לפזר את זה דק על פני 250 אלף הנכים, אלא על פני מחציתם בערך – 100 אלף נכים – שנמצאים במצב הקשה ביותר”.

“ההוצאה הממוצעת על נכה בישראל הרבה יותר גבוהה משכר המינימום”. פרופ’ אבי שמחון

אתמול היו אמורות להתפרסם מסקנות הוועדה, שמונתה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי לבחון בין השאר את העלאת קצבאות הנכים. הוועדה הוקמה בסמוך להגשת ההמלצות בנושא על ידי הוועדה הקודמת, בראשותו של פרופ’ ירון זליכה. זליכה המליץ להעלות את קצבת הנכות המירבית (עמודת כיום, כולל קצבת חיים נוספת, על כ-2,800 שקל) בכמה פעימות החל מ-2018 עד לסכום של 4,000 שקל. לצורך כך הקציבה ועדת זליכה תקציב של 4 מיליארד שקל.

כעת מדברים בוועדת שמחון על תקציב כללי דומה, אולם בנושא הקצבאות כוונת הוועדה היא להעלות את קצבת הנכות רק לנכים הנמצאים מתחת לקו העוני, וזאת במאות שקלים בלבד.

בנוסף, הוועדה צפויה להמליץ להעלות את רף ההכנסה מעבודה, שממנו לא תנוכה קצבת הנכות, לסך של 4,200 שקל בחודש.

שר העבודה והרווחה, חיים כץ, יצא אתמול נגד המלצות ועדת שמחון. בשיחה שקיים עם אתר “שווים” אמר השר. “אני אלחם בהמלצות האלה גם בתוך הוועדה וגם בממשלה. שמחון רק מנסה להרוויח זמן”.

גם הנכים, שהפגינו אתמול בתל אביב, לא מוכנים להשלים עם ההמלצות. בארגוני הנכים מזהירים שהם ימשיכו לצאת לרחובות עד שקצבת הנכות תושווה לשכר המינימום ויתאפשרו להם חיים בכבוד.

“ההמלצות טרם הוגשו מכיוון שעדיין לא סיימנו את העבודה”, אמר הבוקר שמחון לעיתונאי אפי טריגר בגל”צ. “לכן ראש הממשלה גם לא ראה אותן, כי אנחנו לא רוצים להגיש לו משהו חצי אפוי.

“להגיד שאנחנו מקצצים בהעלאת הקצבאות זה פשוט לא נכון”, הוסיף שמחון. “הוועדה שהייתה לפנינו קבעה שהקצבאות יעלו לאורך ארבע שנים. כשמדובר ב-2018 ההצעה המסתמנת שלנו היא להעלות את הקצבה יותר ממה שהציעה ועדת זליכה”.

טריגר: ועדת זליכה דיברה על העלאה של 1,000-1,200 שקל בקצבת הנכות.

שמחון: “על פני ארבע שנים. אז אני עכשיו מדבר על בכמה אנחנו ממליצים להעלות את הקצבה בשנה הבאה. אנחנו רוצים לעשות את זה בגלל שאנחנו מודעים למצוקת הנכים. יש שני עקרונות שהוועדה שמה לנגד עיניה. הראשון הוא קודם כל לעזור במהירות ובמידת האפשר לנכים שמקבלים את הקצבאות הנמוכות ביותר. הדבר השני הוא שאנחנו רוצים להשקיע הרבה מאוד משאבים בשילוב הנכים בחברה ובכוח העבודה. אני רוצה לשלב אותם בעבודה כי זה נורא חשוב לתת לנכים את ההזדמנות לצאת מהבית, לעבוד ולהיות יצרניים.

טריגר: אבל הנכים מדברים על מצוקה שדורשת העלאה בחשבון הבנק. שיראו את השיפור במצב החשבון כי הם במצוקה קשה. השאלה אם ההמלצות המקוריות של ועדת זליכה לא היו עדיפות במקרה הזה?

שמחון: “תראה, אנחנו מציעים בשנה הקרובה, 2018, להעלות את הקצבאות יותר ממה שהמליצה ועדת זליכה. מדינת ישראל מוציאה היום כ-25 מיליארד שקל על קצבאות ושירותים לנכים. זה יותר ממה שאנחנו מוציאים על כבישים ומשטרה ביחד”.

טריגר: אבל הקצבה היא פחות מחצי משכר המינימום.

שמחון: “זה לא נכון. ההוצאה הממוצעת על נכה בישראל הרבה יותר גבוהה משכר המינימום. יש כל מיני סוגים של קצבאות, יש כל מיני שירותים. את הקצבה הבסיסית אנחנו אכן ממליצים להגדיל, אבל אני רוצה להתמקד בנכים שמקבלים הכי פחות, כי הם הכי נזקקים. אחד הדברים שמטרידים את הנכים זה שברגע שהם יוצאים לעבוד ומתחילים להרוויח, מקצצים להם את הקצבה. אז אנחנו מתכוונים לעשות מהלך מאוד גדול וחשוב בעניין. צריך לראות את הדברים בצורה רחבה. אנחנו, למשל, ממליצים להעלות את העזרה בדיור מ-770 שקלים בחודש ל-1,000 שקלים בחודש”.

טריגר: אז למה כל כך הרבה נכים יצאו להפגנות אתמול? הם לא מרוצים מההמלצות.

שמחון: “זה נובע דבר ראשון מזה שהם קיבלו מידע מוטעה. ודבר שני, זה גם טבעי שאנשים רוצים לקבל יותר. זה לא מפתיע. יחד עם זאת, אנחנו רוצים לתת עוד לקשישים, ניצולי שואה, נכים, אבל מישהו צריך לתת את הכסף הזה. וכמו שאמרתי לך, אנחנו מתכוונים להעלות את קצבאות הנכים בסכום העצום של 4 מיליארד שקלים על פני חמש שנים. זה המתווה ששר האוצר התחייב אליו, ואנחנו מאמצים אותו. מה שמדובר זה איך אנחנו הולכים לעשות את זה. קודם כל לעזור לנכים במצב הקשה ביותר, ובמקביל לסבסד יציאה של נכים לתעסוקה. אני חושב שאחרי שההמלצות יתקבלו, מצבם של הנכים יהיה הרבה יותר טוב ממה שהוא עכשיו”.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

קראו עוד בשווים

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות