נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיבריאותהרפורמה בהתפתחות הילד: אנחנו שאלנו, משרד הבריאות עונה

הרפורמה בהתפתחות הילד: אנחנו שאלנו, משרד הבריאות עונה

מי יקבל החזרים אחרי 1 בספטמבר, מה יקרה אם התורים לא יתקצרו, ומה עם היחידות להתפתחות הילד? שאלות ותשובות

ב-1 בספטמבר תצא לדרך הרפורמה בתחום התפתחות הילד. לרפורמה השלכות רבות וגדולות על ילדים עם מוגבלויות ולקויות שונות, וגם על משפחותיהם. בימים האחרונים גיבשנו רשימת שאלות שמעסיקות הורים רבים והעברנו אותן למשרד הבריאות, שהחזיר לנו תשובות מפורטות. מאחורי התשובות עומד ליאור ברק, סגן מנהל האגף לפיקוח ובקרה על קופות חולים ושב”ן במשרד הבריאות, והיום הממונה על ביצוע הרפורמה בהתפתחות הילד.

למה בכלל צריך את הרפורמה?

“התפתחות הילד זה תחום מאוד חשוב עבור משרד הבריאות. המשרד ראה לפני 10 שנים שיש בעיה בזמני ההמתנה לטיפולים ולאבחונים, והודיע לקופות החולים שאם הן לא ייתנו טיפולים בטווח זמן של 3 חודשים, הן יחויבו להוציא כספים מהכיס ולהחזיר להורים שיופנו לקבל טיפולים בשוק הפרטי.

“המהלך הזה היה אמור לתת לקופות החולים תמריץ לשפר את המצב, אך בפועל קרה בדיוק ההיפך. הן לא הצליחו והרימו ידיים. הן אמרו שהן מורידות מעצמן את האחריות, ושנמשיך עם שיטת ההחזרים. אז יצא שההורים משלמים הרבה מאוד כסף, הקופות משלמות, הספקים הפרטיים מרוויחים על חשבון ההורים והסל הציבורי, ובסוף הילדים אמנם מקבלים שירות, אך לא כך רצינו. מה שיקרה עכשיו זה שהשירות יחזור להיות שירות ציבורי בזמינות שאמורה להיות כפי שקבענו – הילדים יקבלו טיפול בתוך 3 חודשים”.

הרבה מאוד הורים מודאגים ומבולבלים. מה צפוי לקרות ב-1 בספטמבר?

“מי שנמצא היום במסלולים של החזרים מקופת חולים, ימשיך כך. לעומת זאת, ילדים חדשים שנכנסים למערכת יטופלו דרך הקופה, שהיא הספק הראשי, והיא תצטרך לדאוג לתת להם את השירותים הראויים. בקיצור, האחריות מוטלת על הקופה. יחד עם זאת, אנחנו לא מונעים מהמשפחות שכבר נמצאות במסלול ההחזרים להמשיך בשיטה הזו”.

לגבי ילד שכבר מטופל אצל מטפל פרטי וזכאי להחזרים, עד מתי הוא יוכל להמשיך לקבל אותם?

“בשנה הקרובה הילדים האלה יוכלו להמשיך במסלול ההחזרים. ילדים שהם לא אוטיסטים או סומטיים (נכות התפתחותית), באופן טבעי ייצאו מהמסלול הפרטי, מכיוון שאלה ילדים שבתוך 4-6  חודשים מסיימים מחזור טיפולים. לעומת זאת, ילדים מורכבים ממשיכים לקבל טיפולים עד גיל 18, ולכן עבורם הקופה תצטרך להכשיר יותר מטפלים ולתת מענה, ואנחנו מעניקים לקופה זמן להיערך בהתאם”.

כמה זמן?

“הרפורמה לא מגדירה מועד שבו יופסקו ההחזרים על טיפולים פרטיים לילדים שערב כניסתה היו במסלול ההחזרים. יש איזושהי נקודה, בערך עוד שנתיים, שאם נשתכנע שכבר אין כמעט תורים למטפלים דרך קופות החולים, נוכל לומר שאנחנו רוצים שכולם יהיו במסלול ציבורי. אבל זה רק אם תהיה זמינות מצוינת של תורים, ורק אם אנחנו נחליט. אין נקודת דד ליין מסוימת”.

אז שורה תחתונה, ילדים אוטיסטים או סומטים שהיו מטופלים עד עכשיו בפרטי עם החזרים ימשיכו לקבל החזרים לפחות עוד שנתיים?

“נכון”.

כאשר מחליפים מטפל פרטי לילד, האם ניתן להמשיך ולקבל החזרים?

“כל מי שהיה בטיפול פרטי ערב כניסת הרפורמה – כן”.

לפני כחודשיים אמרת בוועדת העבודה והרווחה בכנסת שצריך תקציב של 160 מיליון שקל כדי לבצע את הרפורמה בצורה טובה. איך תסתדרו עם תוספת של 80 מיליון שקל בלבד?

“בתקציבים השמיים הם הגבול. הרי גם אם ייתנו לנו תקציב של 160 מיליון שקל, אנחנו ננצל את כולו. אותו דבר לגבי חצי מיליארד שקל. התקציב בסך 80 מיליון שקל יאפשר שיפור משמעותי בזמני ההמתנה ושיפור זמינות השירותים הציבוריים, לרבות קליטת מטפלים. המשרד פועל להקצאת סכומים נוספים לתחום זה, בכפוף למסגרת התקציב הכוללת והצרכים המשתנים”.

שר הבריאות יולי אדלשטיין

האם קופות החולים מוכנות לרפורמה מבחינת כוח אדם טיפולי? מהם הנתונים המעודכנים של גיוס מטפלים חדשים לקופות החולים השונות? האם הן מסוגלות כרגע לספק תורים בזמן סביר בכל רחבי הארץ? 

עד שהמטפלים הפרטיים לא ירגישו את ההפסקה של ההחזרים, הם לא ימהרו לסגור את ההסדרים מול הקופות. מ-1 בספטמבר לא תהיה להם ברירה, כי אחרת לא יהיו להם מספיק ילדים לטפל בהם ולהתפרנס. הקופות מדברות עם עמותות שונות על הכשרות ייעודיות לכוח אדם טיפולי לילדים מורכבים. אין כרגע מספיק מטפלים כאלה, והם יתוגמלו על כך ברגע שזה יקרה. עדיין אין לנו נתונים רשמיים לגבי תקני כוח אדם בקופות. אנחנו יודעים שיש חוסר בכל המערכות, לא רק אצלנו, גם במשרד החינוך למשל. מה שאנחנו בודקים זה את זמני ההמתנה לטיפולים, ויש מספיק כוח אדם מוכשר במדינה שיכול לעמוד ביעדים שלנו”.

ישנם מקומות רבים בארץ שבהם התורים לטיפולים עומדים כבר עכשיו על שנה ויותר, למשל במחוז הדרום. איך אתם מתכננים לקצר תורים כאלה במהלך השנה הקרובה? האם יש לכם את המשאבים והיכולת?

“המחדל הוא בעיקר בפריפריה. יש שם בעיה מכל הבחינות, לצערנו, ולא רק בתחום התפתחות הילד. הם כן עובדים על זה. ההתניה שלנו היא שהקופות יקבלו את תוספת התקציב – בסך 80 מיליון שקל – רק בכפוף להגדלת הפעילות שלהן בתחום. אם הקופות לא יוכיחו שהן הגדילו את כמות הטיפולים, הכסף לא יועבר אליהן. תנאי נוסף הוא הקטנת זמני ההמתנה לתורים ועמידה בדרישות זמני היעד לפי חוזר משרד הבריאות. לכן, הקופות הולכות ומצמצמות את זה. פירסמנו בימים האחרונים את זמני ההמתנה של הקופות בחודשים האחרונים. כרגע אלה רק הזמנים הממוצעים הארציים, אז פחות רואים את ההפרש הגדול מהפריפריה. בשלב מאוחר יותר נפרסם התפלגות לפי מחוזות, ואז נראה בדיוק מה קורה בפריפריה.

“במבחן התמיכה שגיבשנו לקופות יש תגמול גבוה יותר לטיפולים בפריפריה. הקופה תעדיף לתת עוד טיפול בפריפריה לעומת חצי טיפול במרכז הארץ, כי ככה היא תתוגמל יותר. זו הדרך שלנו לדרבן את הקופות להשקיע יותר בפריפריה”.

למה שמטפלים פרטיים יבואו לעבוד דרך קופות החולים בתעריפים נמוכים משמעותית? הקלינאים והמרפאים בעיסוק טוענים שהורדת התעריפים מוזילה ומדרדרת את מקצועיות התחום לשנים ארוכות. מה תגובתכם?

“יש מחירון משרד הבריאות לטיפולים. היום הקופות לא משלמות את המחירון, ויש מקרים שהן אפילו שילמו חצי מהמחירון. כל הקופות העלו לאחרונה תעריפים למטפלים. ניהלנו איתן שיח מאוד עיקש, ומכיוון שאנחנו לא קובעים תעריפי מינימום כמדיניות בשום תחום ובשום מקום, גם אין כאן תעריף כזה. הקופות נדרשו להציג לנו איך הן מתכוונות להביא אליהן עוד מטפלים. כמו כן, אנחנו מדברים על העלאת התעריפים גם ביחידות להתפתחות הילד בפריפריה, השייכות לשלטון המקומי, ושהקופה שוכרת את שירותיהן. היה הפרש דרמטי בתעריף הקופות בפריפריה ובמרכז. מדובר בעשרות שקלים לטיפול. במסגרת הרפורמה הקופות התחייבו להשוות תעריפים בכל היחידות. המטפלים יקבלו את אותו תשלום ברהט ובקריית אונו, ולא יהיה הבדל בין מרכז, דרום או צפון.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

“עם זאת, המחירים לא יגיעו לתעריפים בשוק הפרטי. אם פעם שילמו בקופות 90 שקל למטפלים, היום מגיעים הרבה יותר קרוב ל-160 שקל. אלה מחירים סבירים יותר מבחינת עלות למטפל. גם המטפלים צריכים להתגמש. הם התחילו לסגור הסכמים עם הקופות שהרחיבו ועשו פעולות אקטיביות. אבל צריך להגיד שהמטפלים לא יקבלו מהקופה 350 שקל לטיפול כמו בקליניקה הפרטית, אלא הרבה פחות.

“אם המטפלים יעבדו בתוך הקופות, תהיה להם מאסה של ילדים, יהיו להם הכשרות של הקופה וישיבות צוות. זה מאוד חסר למטפלים פרטיים המסגרת הזו, ויש לכך ערך מוסף. ברגע שהקופות יעבדו רק עם מטפלים שיהיו איתן בהסכם, זה ‘מייבש’ את מקורות ההכנסה. חוץ מטיפולים פרטיים ללא החזרים מהקופה לא יהיו למטפלים מקורות הכנסה, וכך אני מאמין שיעדיפו לעבוד בקופה מאשר לחכות לילדים הפרטיים”.

יש לכם טענות כלפי המטפלים, אבל לפי דו”ח שהוציא משרד ראש הממשלה, 75% מהמטפלות בתחומי מקצועות הבריאות מועסקות כשכירות במגזר הציבורי, רובן על ידי משרד החינוך. אם כך, מנגנון ההחזרים על טיפולים פרטיים הוא ככל הנראה לא הגורם המרכזי להתייקרות התעריפים בהתפתחות הילד. מדוע טענתם את זה לאורך כל הדרך?

“בדקנו כמויות ויש מספיק מטפלים בישראל. לא כולם עוסקים בתחום. יש מספיק קלינאיות תקשורת, למשל, שעובדות ברבע משרה עד חצי משרה ומתעסקות כרגע בדברים אחרים. ברגע שהקופות יחפשו מטפלים וינסו לסגור איתם הסכמים, הם יחזרו לשוק”.

אנחנו שומעים על תופעה שהולכת ומתרחבת של ביטוחים פרטיים לילדים, המעניקים להם השתתפות של 50% לטיפול, עד לסכום של כ-3,000 שקל לשנת ביטוח. איך זה ישפיע על הרפורמה?

“לא מכירים את התופעה הזו. זה חדש לנו. מותר לבן אדם לקנות שירות פרטי בכל תחום, אף אחד לא עוצר אותו גם בתחום הזה”.

הורים רבים משוכנעים כי הרפורמה תפגע בילדיהם בדיוק בתקופה הכי קריטית להתפתחותם. התנהלות המדינה בתחום התפתחות הילד בשנים האחרונות גרמה להם לאובדן אמון במערכת. מה אתה יכול לומר להם?

“היום זמני ההמתנה הם גבוהים, אבל הם יילכו ויצטמצמו. אנחנו אומרים להורים, תעקבו אחרי זמני ההמתנה. אנחנו נפרסם פעם בחודש, והם יראו שזה הולך ויורד. זה לא יקרה ביום אחד, זה ברור. זה לוקח זמן. נעשה פה מהלך, רואים כבר שיפור, אבל צריך עוד קצת אורך רוח”.

בעבר אמרתם שקופות חולים שלא יעמדו בדרישות “טבלת התורים” ייענשו ולא יקבלו תקציבים. האם זה עומד בעינו? האם אין חשש שדבר זה רק יגרום לעוד הרעה במצב התורים והשירות לילדים?

“אם קופות החולים לא יצליחו לעמוד בזמני ההמתנה וכן יצליחו לממש את כל ה-80 מיליון שקל בהגדלת הטיפולים, זה אומר שיש כאן בור הרבה יותר גדול ממה שמישהו דמיין. ברגע שהן יצליחו לעמוד בכל ה-80 מיליון תמיכה, באופן טבעי זה יקטין את זמני ההמתנה. הן לא יקבלו את הכספים עד שלא יצליחו לצמצם את זמני ההמתנה והשירות. אני מתחייב שלא יועברו כספים עד שלא נראה תוצאות בשטח. התשלום הוא פר שיפור שירות בלבד. אנחנו ניתן להן מקדמה על התוכניות אחרי שיאושרו, ולאחר מכן הן יצטרכו להוכיח את המימושים. אם לא – אנחנו עושים קיזוזים ואז ניתן את ההפרשים. יש למשרד הבריאות את היכולת לקחת את הכסף חזרה מהקופות, או להתנות את התשלום. אנחנו עושים את זה ועשינו את זה הרבה פעמים, זו לא פעם ראשונה”.

ברשויות המקומיות מאיימים שב-1 בדצמבר כל יחידות התפתחות הילד בישראל ייסגרו, בעקבות המצב הכלכלי הקשה שלהן והיעדר נכונות מצדכם להעלות את תעריפי הטיפול. איך מונעים את הסגירה, ואם הן ייסגרו, איזה מענה חלופי תיתנו לילדים, במיוחד באזורי הפריפריה?

“אנחנו לקראת פתרון בנושא. הרשויות המקומיות ישאירו את הכספים במערכת ולא ימשכו החוצה, ואנחנו נוסיף כספים שלנו על הכספים שלהם. אנחנו בשלבים אחרונים של המשא ומתן. מרכזי התפתחות הילד ברחבי הארץ לא ייסגרו”.

יש פערים גדולים בין טיפולים בפריפריה למרכז, כאשר בפריפריה לעתים הטיפול דווקא יקר יותר בשל מיעוט מטפלים וביקוש גדול של ילדים. האם לא צריך לפעול בצורה נקודתית בפריפריה, בעיקר בדרום?

“אני לא מזלזל בילדים, אבל הפריפריה היא במצוקה מכל הבחינות. נשפה את הקופות על הטיפולים בסכומים גבוהים יותר מאשר במרכז. הבסיס של חוק ביטוח בריאות ממלכתי הוא להעניק טיפול שוויוני לכל אזרחי ישראל, בייחוד עבור הילדים”.

האם אתם לא חוששים שהרפורמה תעמיק את הפערים בין השכבות החזקות לחלשות? הילדים מבתים מבוססים יזכו לטיפולים פרטיים מאנשי המקצוע הכי טובים, בעוד שהילדים שאין להם ייאלצו להסתפק בשירות ציבורי עם מטפלים שעובדים בתנאים מופחתים.

“זה נכון בכל תחום. אנחנו לא נפעל נגד שוק פרטי כל עוד הוא לא פוגע בציבורי”.

בהנחה שהרפורמה לא תביא לקיצור התורים ושיפור הטיפול, והסנקציות על הקופות יתגלו כלא מועילות, האם יש לכם תוכנית מגירה? האם למשל תשקלו להחזיר את ההחזרים הפרטיים אם התורים ימשיכו לעלות על שלושה חודשים?

“לא בנינו תוכנית מגירה. אנחנו מאמינים שהכל יעבוד. במידה שלא, יש לנו אופציות להפעיל לחץ על הקופות בדרכים אחרות, ולא אפרט. הרפורמה יוצאת לדרך, אנחנו מאמינים בה מאוד. עשינו המון שיח עם ארגוני הורים ועמותות, מטפלים, קופות ועוד גורמים. חייבים לעשות כאן משהו, אי אפשר להשאיר את המצב כפי שהוא. הנושא הוגדר על ידי שר הבריאות יולי אדלשטיין כשני בחשיבותו אחרי הקורונה. אנחנו צריכים את האמון של ההורים במהלך. המטרה שלנו היא טובה. הדרך הזאת תוביל אותנו למענה שוויוני יעיל ונכון, ואנחנו לא מתכוונים ללכת לאחור”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות