נושאים קשורים

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"

חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו

13,220 פצועי צה”ל במלחמה: “למשפחות אין מספיק מעטפת”

ח"כ רייטן בוועדת החוץ והביטחון: "אין הגנה מפיטורים להורי החייל הפצוע, חסרים מענים לאחר שחרורו מביה"ח ואין תמיכה נפשית מספקת לאחים"



המשטרה מבקשת: צרו קשר אם אתן מזהות את החשוד

מאיר גבריאל (35) מקריית אונו נעצר בחשד לאינוס במרמה של נערות עם מוגבלות, והמשטרה מפרסמת את תמונתו כדי לאתר מתלוננות נוספות
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויות"לילה סגול": ב-3 בדצמבר מאירים את המדינה לכבוד אנשים עם מוגבלויות

“לילה סגול”: ב-3 בדצמבר מאירים את המדינה לכבוד אנשים עם מוגבלויות

את הפרויקט, הראשון מסוגו בארץ, מובילים מפעל הפיס, השלטון המקומי ו"שווים". יו"ר הפיס אביגדור יצחקי: "המסר לאנשים עם מוגבלויות הוא 'אנחנו איתכם'"

כך ייראה גשר המיתרים בירושלים ב-3 בדצמבר (הדמיה)

הכל התחיל לפני שנה בערך, קצת לפני שהמילה קורונה חדרה לחיינו בכל העוצמה, מלבד בהקשר של בירה כמובן. פולי ברונשטיין, חברת עמותת “שווים”, ואני, נפגשנו בתל אביב עם פרופ’ דיוויד גרייסון, מומחה בריטי לקיימות ואחריות תאגידית בקנה מידה עולמי.

גרייסון, שמתמודד עם נכות פיזית, הגיע לארץ לנאום בכנס “מעלה 2019”, שעסק בין השאר בשילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה. גרייסון האזין בסבלנות לסקירה הקצרה שלנו על פרויקט “שווים”, ואנחנו ביקשנו ממנו כמה עצות לדרך.

“יש משהו מאוד מעניין, שהולך וצובר תאוצה, ואולי כדאי שגם אתם תשקלו להיות חלק ממנו”, הוא אמר. “ב-3 בדצמבר, היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות, החלו להאיר בצבע סגול בניינים בבריטניה, ארה”ב ועוד מדינות בעולם, לציון החשיבות של שילוב אנשים עם מוגבלויות בעבודה ובכלכלה”.

תחנת הרכבת קינגס קרוס בלונדון מוארת בסגול (מתוך אתר PurpleLightUp)

שאלנו מי שותף לפרויקט, והוא נתן רשימה חלקית, אך מרשימה: בניין האו”ם בניו יורק, בניינים של משרדי ממשלה בבריטניה, חברת הרכבות הבריטית, חברת מייקרוסופט, בנקים, בנקי השקעות ועוד. פולי ואני הסתכלנו אחד על השנייה. ידענו שאת הדבר הזה אנחנו חייבים להביא לארץ.

שנה אחרי, לשמחתנו, זה קורה. מפעל הפיס, שגם בימי שגרה פועל רבות למען אנשים עם מוגבלויות, החליט להרים את הכפפה ולהפיק יחד עם השלטון המקומי ואיתנו את פרויקט “לילה סגול” (#לילהסגול). התוצאה: ביום חמישי, 3 בדצמבר 2020, עשרות רבות של בניינים ברחבי ישראל – מקריית שמונה ועד אילת – יוארו לראשונה באור סגול לכבוד אנשים עם מוגבלויות. זה יתחיל בשעות הערב של יום חמישי, ויסתיים עם עלות השחר בשישי.

רשימת הבניינים ארוכה ומכובדת, וכוללת את בית הנשיא בירושלים, גשר המיתרים בבירה, חומות העיר העתיקה, בסיס הקריה בתל אביב, בניין עיריית תל אביב, תחנת הכוח רידינג של חברת החשמל, הגלגל הענק בלונה פארק, עשרות בנייני עיריות ומועצות, וגם 150 דוכנים של מפעל הפיס בכל רחבי הארץ.

וכך ייראו חומות העיר העתיקה בירושלים ב”לילה סגול” (הדמיה)

במסגרת “לילה סגול”, רשויות שונות גם יקיימו פעילויות הקשורות לזכויות אנשים עם מוגבלות. תנועות הנוער, ובהן הצופים, מועצת תנועות הנוער וכנפיים של קרמבו, נרתמו גם הן למיזם ויעבירו לחניכיהן פעולות ותכנים בנושא. האור הסגול, כך אנחנו מקווים, יזכיר לכולנו שאנשים עם מוגבלויות מכל הסוגים ראויים לשוויון, לכבוד, לשילוב בחברה, לקבלת השונות שבהם, להדגשת החוזקות שלהם ולהוקרת ההישגים הנהדרים שהם משיגים במאמץ גדול מדי יום.

כמעט תמיד, השאלה הראשונה ששואלים אותנו על הפרויקט היא למה דווקא סגול, ומה הקשר שלו לאנשים עם מוגבלויות. בקצרה (כתבה נרחבת בנושא תגיע בהמשך), ניתן לומר שזה התחיל, די במקרה, כצבע שסימל מחאה של אנשים עם מוגבלויות בבריטניה מלפני כעשור נגד כוונת הממשלה לקצץ בהטבות המגיעות להם. זה נמשך כמדד כלכלי שזכה לשם “Purple Pound” (“המטבע הבריטי הסגול”), שמסמל את כוח הקנייה של אנשים עם מוגבלויות בבריטניה, והגיע עד למיזם הארת הבניינים בסגול של ארגון בריטי בשם “Purple Space”, הנקרא “PurpleLightUp“.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

מפעל הפיס הציב את נושא הסיוע לאנשים עם מוגבלויות כאחד מחמשת יעדיו המרכזיים בתחום החברתי. הפיס משקיע בנושא זה משאבים רבים, הן בפרויקטים לאומיים והן במיזמים שפועלים במסגרת הקהילתית. לצד מיזמים חברתיים ברשויות המקומיות בכל רחבי הארץ וסיוע לעמותות העוסקות בתחום, מפעיל הפיס מערך של אלפי מלגאים שמייצרים אלפי שעות התנדבות בקהילה, תוך שימת דגש על רווחתה וקידומה של אוכלוסיית האנשים עם מוגבלויות.

“חרטנו על דגלנו את נושא השילוב של אנשים עם מוגבלויות”. יו”ר מפעל הפיס רו”ח אביגדור יצחקי. צילום: כפיר סיון

השנה החליטו בפיס לפעול גם בזירת ההסברה והעלאת המודעות הציבורית לצורך ההכרחי בקידום אנשים עם מוגבלויות, וכך נוצר שיתוף הפעולה עם “שווים”, מרכז השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות.

“מפעל הפיס חרט על דגלו את נושא השילוב, התמיכה והקידום של אנשים עם מוגבלויות בישראל והציב אותו כאחד מחמשת תחומי הליבה של הארגון בזירה החברתית”, אמר ל”שווים” רו”ח אביגדור יצחקי, יו”ר מפעל הפיס. “לצד עשרות מיזמים שאנחנו מקדמים יחד עם השלטון המקומי בכל רחבי הארץ, אנחנו גאים להוביל מהלך כל כך משמעותי להעלאת המודעות הציבורית לנושא. המסר שלנו היום לאנשים הנפלאים האלה: אנחנו איתכם לכל אורך הדרך ונמשיך להשקיע משאבים ומאמצים רבים למען שיפור איכות חייכם ולמען שוויון הזדמנויות מלא בכל תחומי החיים”.

חיים ביבס, יו”ר מרכז השלטון המקומי: “בין כל הדברים שעומדים על הפרק, חשוב שביום הזה נעצור לרגע לחשוב מה אנחנו יכולים לעשות לשילוב אנשים עם מוגבלויות בתעסוקה, במגזר הציבורי, בפרטי ובכל מקום בחברה. היום אנחנו מתגייסים יחד עם אתר ‘שווים’ ומפעל הפיס להעלות את המודעות לנושא ומתחייבים להמשיך לקדם את שילובם של אנשים עם מוגבלויות בחברה”.

שי חג’ג’, יו״ר המועצות האזוריות וראש המועצה האזורית מרחבים: “המטרה שלנו היא להפוך את החברה לסובלנית ומקדמת אנשים עם מוגבלויות. אנחנו מבצעים זאת הלכה למעשה בבינוי פעוטונים וגני ילדים משותפים, התנדבות בני נוער, ואף בונים ישוב חדש, בסמוך לכפר השיקומי ‘עלה נגב’, שיהיה כולו באוריינטציה לכפר. הארת המבנים בסגול – חשובה למודעות”.

* הכתבה בשיתוף מפעל הפיס

עוד בנושא:

איך הפך הצבע הסגול לסמל של אנשים עם מוגבלויות

נפל מקומה שישית – ועכשיו מסתער על מדליה בטוקיו 2021

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות