נושאים קשורים

חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו

13,220 פצועי צה”ל במלחמה: “למשפחות אין מספיק מעטפת”

ח"כ רייטן בוועדת החוץ והביטחון: "אין הגנה מפיטורים להורי החייל הפצוע, חסרים מענים לאחר שחרורו מביה"ח ואין תמיכה נפשית מספקת לאחים"

המשטרה מבקשת: צרו קשר אם אתן מזהות את החשוד

מאיר גבריאל (35) מקריית אונו נעצר בחשד לאינוס במרמה של נערות עם מוגבלות, והמשטרה מפרסמת את תמונתו כדי לאתר מתלוננות נוספות

גאווה: 6 סטודנטים עם מוגבלות שכלית סיימו תואר ראשון

הלימודים נערכו באוניברסיטת בר אילן, ביוזמת פרויקט "עוצמות" שמפעיל מודל הכשרה ייחודי. אחת הבוגרות: "תמיד יש תקווה. אפילו בגיל מבוגר אפשר ללמוד ולהגשים חלומות"
הסתדרות 480-100

פיתוח ישראלי: מברשת שיניים לאנשים עם מוגבלות

"אוטודנט" פיתחו מברשת אוטונומית, שעוזרת לאנשים עם מגבלות מוטוריות בפעולת הצחצוח. בחברה מתגאים: "צריך רק ללחוץ על כפתור, והמברשת עושה את כל העבודה"
ראשיאוטיזםזה שאני לא מדברת לא אומר שאתם צריכים להתעלם ממני

זה שאני לא מדברת לא אומר שאתם צריכים להתעלם ממני

מה זה תת"ח, ולמה אנשים שזקוקים לזה מבקשים להכיר בהם כעדים מהימנים בבתי המשפט. מילה של לי

מזה זמן שהיה לי חשוב לכתוב לכם על  תת”ח – תקשורת תומכת חלופית. מה זה אומר בעצם? תת”ח היא תקשורת אחרת, תקשורת בעזרת אביזרים.

איזה סוג של אביזרים? כל מה שמסייע תקשורתית. אלה יכולים להיות אביזרים כמו מקלדת, שממש מדברת בשמו של האדם שמקליד, או מערכת ממוקדת מבט, שאותה מפעיל למעשה האדם בעזרת תנועות העיניים שלו, או אביזרים שמאפשרים ג’סטות, ובקיצור כל מה שהאדם עם הצרכים המיוחדים משתמש בו כדי לתקשר באופן חלופי לדיבור המקובל בין אנשים.

אביזרים כמו מקלדת ניתנים לשימושו של כל אדם. רק שלא כל אדם צריך להשתמש בהם. אדם ללא צרכים מיוחדים יכול הרי לדבר, להשתמש בקולו. מי שכן משתמש במקלדת במקום דיבור הם אנשים שלא יכולים לדבר. מדובר באנשים שיש להם לקות, שיכולה להיות נרכשת או מולדת.

אני רוצה להתייחס לתחושה שלי לגבי מימוש הזכות שיש לכל אדם, הזכות לתקשורת עצמאית. לכל אדם יש זכות לדבר ולתקשר בכוחות עצמו. ישנם הרבה מצבים בהם אני מרגישה שמפני שאני לא מדברת, אנשים לא מתייחסים אליי בצורה שווה. במקרים רבים גם ממש מתעלמים ממני, וזה פוגע מאוד ומעליב.

חוסר או קשיים בתקשורת מובילים למצב אישי מאוד קשה. לי, אגב, אין יכולת להשתמש בתת”ח באופן עצמאי, כי אני הרי כותבת בתמיכה, מה שמקשה מאוד על העצמאות שלי כאדם חופשי. הקושי שלי בלהיות תלויה באדם אחר מייצר לעיתים מציאות לא נעימה במיוחד.

זו אני. לי גיא-רון

אני מבקשת שתשימו לב לקושי של מי שנמצא סביבכם. אני בעצם מבקשת שתשימו לב לכל מי שנמצא סביבכם. אני מבקשת, משום שאני יודעת איך זה מרגיש. אני יודעת כמה זה יכול לתסכל  וכמה זה יכול להעליב כשלא נותנים לך את המקום שלך, את המרחב האישי והאישיותי שלך.

אני אומנם לא משתמשת בתת”ח קלאסית, אך אני נמצאת בקשר עם משתמשי תת”ח אחרים במסגרת של קבוצת מנהיגות לאנשים שלא מדברים בקולם ומשתמשים בתקשורת תומכת חלופית. אני רואה את הקושי ואני רואה את הדרך שבה אנו צריכים להתנהל. בקבוצה הזו, להשתמש בתת”ח משמעו  לדבר לאט, להתגבר על  תקלות טכניות בזמן השיחה, לוודא שמי שמקשיב באמת מבין, להתמודד עם קשיים רגשיים בדיבור, ועוד כהנה וכהנה התמודדויות שונות, בעיקר עם עצמך.

כמובן שבקבוצה עצמה יש מודעות וסבלנות לכל הדבר הגדול הזה. אני מבקשת גם מכם לנהוג באופן כזה כלפי כל בני האדם, ובייחוד כלפי אנשים המשתמשים בתקשורת תומכת חלופית. נסו לזכור שגם  לכל מי שלא מדבר בקולו, יש מה לומר. 

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

כמו שאני מניחה שכבר הבנתם, אנחנו נמצאים, מביעים דעה ומנסים לשנות. אנחנו נאבקים על מה שלדעתנו אין מחלוקת שמגיע לנו. קבוצת המנהיגות, בה אני חברה, היא  קבוצה מדהימה. אני אומנם הצטרפתי רק לאחרונה, אבל היא כבר הספיקה  לעשות לא מעט. כרגע, אנחנו מתמקדים במאבק  שגם כל מי שמשתמש בתקשורת תומכת חלופית, יוכל להעיד ולהיות מוכר כעד בבתי המשפט. אנחנו חשים שבהכרה הרשמית בדיבור שלנו ובהסתמכות הראייתית עליו, יש ביטוי טהור של קבלת החברה את השמעת הקול שלנו.

אני מפצירה בכם ליתן קול לכל מי שנמצא סביבכם ולהיות סבלניים האחד לרעהו. זה ישתלם לכם בכל המובנים. מילה של לי.

עוד טורים של לי גיא-רון:

למה אני מוטרדת ממצב הזכויות של אנשים עם מוגבלות

נתך זך מת, אבל אני אמשיך לפנות אליו

ביום שבו אוכל לתת יד לבן הזוג שלי בלי שיביטו בנו בפליאה

ילידת 1994. רווקה. מתגוררת בתל אביב. מוגדרת מינקות כאוטיסטית NOS. לא מדברת. כותבת בתמיכה. סטודנטית באוניברסיטת תל אביב לתואר בספרות ובמדעי הרוח. כותבת על הגישה שלה לחיים וכדי לגשר בין עולמם של האנשים עם הצרכים המיוחדים לעולם "הרגיל".

כתבות אחרונות