נושאים קשורים

מרגש: אנשי “בית הגלגלים” מנציחים את המתנדבים שנהרגו ב-7 באוקטובר

חברי עמותת בית הגלגלים, המתמודדים עם מוגבלות פיזית קשה, מובילים מיזם הנצחה לאנשי ובוגרי העמותה שהלכו לעולמם. בין היתר, מופיעים באתר החדש שמותיהם של מתנדבים שנהרגו באירועי השבת השחורה

חוקרים: זה מה שגורם לאוטיסטים עם חום להתנהג “נורמלי”

תופעת "אפקט החום", שמשפרת תסמיני אוטיזם בזמן זיהום של הגוף, נחקרה עד כה רק בעכברים. כעת זוג מדענים ינסה לפתח טיפולים לבני אדם שיחקו את התופעה – גם בלי חום

אחרי הדייט הוא סימס “את נוירוטית ונרקסיסטית”. הוא צודק?

"הוא נישק אותי עם ריח של חומוס ולא זכר מתי היה הסקס האחרון שלו, אז העפתי אותו מהבית". אז למה לרננה יש עכשיו מחשבות שניות...

כך הצלחתי (בסוף) להצביע בבחירות

באמת שרציתי להיכנס לקלפי, אבל הגוף שלי נכנס למצב של סטרס. הרגליים נעו לבדן, ופשוט מצאתי את עצמי עומדת בתחנת אוטובוס ורק רוצה לברוח. זה מה שקרה אחר כך
הסתדרות 480-100

אירוע בריונות חמור: צילמו נער אוטיסט בשירותים של בית הספר

שישה נערים ממקיף ט' באשדוד נחקרו במשטרה והושעו מהלימודים לאחר שהתעללו בנער בן גילם מכיתת התקשורת, על הרצף. אמו של הילד: "זו טראומה לכל החיים"
ראשיחדשותעכשיו תורנו ההורים להתגייס למען מורי החינוך המיוחד

עכשיו תורנו ההורים להתגייס למען מורי החינוך המיוחד

כולנו צריכים לדרוש לחסן מיד את צוותי ההוראה של החינוך המיוחד. אורן הלמן בטור אורח

מאת אורן הלמן

החינוך המיוחד פועל כסדרו כמעט לכל אורך משבר הקורונה, ובצדק. מוצדקת התעקשותו של שר החינוך יואב גלנט להמשיך ולהפעיל את הגנים ובתי הספר של החינוך המיוחד לאורך הסגרים האחרונים, גם כאשר התחלואה נמצאת בעלייה חדה. לילדי החינוך המיוחד צרכים ייחודיים, והמערכת מבינה שעליה לעשות מאמצים יוצאי דופן כדי לעזור להם ולמשפחותיהם לצלוח את ימי המגפה.

לא פעם השוו בשנה האחרונה – שוב, בצדק – בין צוותי הרפואה, המגיעים יום יום לבתי החולים לטפל בנדבקים, בחולים ובמונשמים, לבין צוותי ההוראה בחינוך המיוחד, שמתייצבים מדי יום בגנים ובבתי הספר כדי לתת מענה לתלמידיהם. גם אלה וגם אלה מבינים את האחריות שיש להם כלפי מי שנזקקים להם. גם אלה וגם אלה מסכנים במודע את בריאותם שלהם, וגם של קרוביהם, כדי לסייע לחלשים מהם.

עם הגעת החיסונים הראשונים לארץ היה ברור לכולם כי צוותי הרפואה צריכים להיות בעדיפות ראשונה לקבל אותם, מכיוון שרק כך יוכלו להמשיך לתת טיפול מיטבי לחולים הפוקדים בהמוניהם את בתי החולים. רק כאשר האחיות והרופאים יהיו מוגנים בעצמם מהנגיף המסוכן, ניתן יהיה להמשיך במלאכת הטיפול והחיסון של אזרחי המדינה.

אותו עיקרון, אומר ההיגיון הפשוט, צריך להתקיים לגבי הגננות והמורים של החינוך המיוחד. כולם מבינים את המשמעות הייחודית של עבודתם בזמן המשבר. עובדה, בזמן ששאר מערכת החינוך סגורה ועוברת ללימודים מרחוק בלבד, הממשלה מתעקשת להחריג את החינוך המיוחד ולהמשיך לדרוש מהצוותים להגיע ללמד.

משום מה, מה שכל כך מובן לגבי רופאים ואחיות, איננו מובן לגבי מורים וגננות בחינוך המיוחד. כבר כמה שבועות שמזכ”לית הסתדרות המורים יפה בן דוד דורשת לחסן את צוותי ההוראה בעדיפות גבוהה, ובפרט את צוותי החינוך המיוחד. אם נגן על בריאותם, היא מסבירה, נגן גם על בריאות תלמידי החינוך המיוחד, וגם נוכל לקיים שגרת לימודים טובה יותר.

מה שהבינו לגבי צוותי הרפואה, לא הבינו לגבי צוותי החינוך המיוחד

אלא שדרישתה נפלה על אזניים ערלות. לפני כעשרה ימים, כשהבינה שאיש לא באמת מקשיב לה, הכריזה סכסוך עבודה. בינתיים, יחל הלילה בחצות הסגר השלישי, והיחידים שאמורים להמשיך להגיע ללימודים הם תלמידי ומורי החינוך המיוחד. אתמול ביקשה בן דוד מהמורים להחזיק מעמד עד יום שלישי הבא, אז – כך רמזה – תוכל להשבית גם את החינוך המיוחד כהמשך לסכסוך העבודה.

לא צריך לחכות לשלישי הבא. עכשיו כולנו – ההורים לילדים בחינוך המיוחד – צריכים לדרוש מהממשלה לחסן לאלתר את צוותי ההוראה של החינוך המיוחד. לא רק כי זה יבטיח את השארת בתי הספר והגנים פתוחים, אלא כי זה צודק. זה נכון. זה מגיע למורים ולגננות של הילדים שלנו.

נכון, פעמים רבות אנחנו לא רואים איתם עין בעין. זה מובן. מטבע הדברים ההורים ממוקדים בעיקר בטובת הילד שלהם, המורים הם חלק ממערכת שיש בה כללים ונהלים. אבל הפעם שני הצדדים חייבים לשלב ידיים יחד ולדרוש לתת להם עדיפות בחיסון. חובה עלינו להגן על צוותי ההוראה, ולהגן עליהם משמעו להגן על הילדים שלנו.

החשופים ביותר להידבקות

לצוותים בחינוך המיוחד יכולת התגוננות נמוכה יותר מפני הקורונה, בגלל מאפייני התלמידים. לפי הנחיות המדינה, הילדים פטורים מחבישת מסיכות בכל הגילאים. מטבע הדברים, המורים נמצאים במגע הדוק יותר איתם.  חלק מהתלמידים מתקשים יותר לשמור על כללי הזהירות מקורונה: מרחק והיגיינה. יש לעתים מקרים של התפרצויות, והצוות חייב להיות במגע פיזי. יש מקרים שנדרשת האכלה של תלמידים, גם החלפת בגדים.

בעצם, מלבד עובדי רפואה בתוך מחלקות הקורונה, צוותי ההוראה של החינוך המיוחד הם כנראה החשופים ביותר להידבקות. ואף על פי כן, כמעט כולם מגיעים מדי יום ללמד, למרות שאם היו רוצים היו יכולים להשתמש בשלל תירוצים ולהתחמק.   

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

אז בואו נתגייס הפעם למענם, ונדרוש לחסן אותם עכשיו, מיד. ויש כאן עוד מסר חשוב. אנחנו, כהורים, נראה שאנחנו מסוגלים לראות גם את הצרכים המיוחדים של הגננות והמורים של הילדים שלנו, ובכך גם נכיר להם תודה על מה שהם עושים בשבילנו.

________________________________________________________________________

אורן הלמן הוא אבא לילדה בחינוך המיוחד ומייסד דף הפייסבוק “סיכוי שווה” לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה

עוד בנושא:

מורים בחינוך המיוחד זועמים; יפה בן דוד רומזת לשביתה מיום שלישי הבא

ההסתדרות דורשת: לחסן מיד את 5,000 עובדי החינוך המיוחד ברשויות

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות