נושאים קשורים

נפגעתם במלחמה? הכשרות בהייטק מחכות לכם בעלות סמלית בלבד

מפעל הפיס, איכילוב, סיסקו וחברות מובילות נוספות משיקים קורסים טכנולוגיים לנפגעי "חרבות ברזל" במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה". כל הפרטים בכתבה

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"



הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםאפליקציה בטלפון הנייד ידעה לזהות תינוקות ופעוטות עם אוטיזם

אפליקציה בטלפון הנייד ידעה לזהות תינוקות ופעוטות עם אוטיזם

האפליקציה עוקבת אחרי תנועות העיניים של הילדים בזמן צפייה בסרטונים. המטרה: אבחון מוקדם ונגיש

אפליקציה בטלפון הנייד הצליחה להבחין בין תינוקות ופעוטות שאובחנו יותר מאוחר עם אוטיזם לבין תינוקות ופעוטות עם התפתחות תקינה, וזאת על בסיס תנועות העיניים שלהם בזמן שהם צופים בסרטונים – כך עולה ממחקר שמומן על ידי המכונים הלאומיים לבריאות (NIH) בארצות הברית.

המחקר, שפורסם בכתב העת “JAMA Pediatrics”, בוצע על ידי ד”ר ג’רלדין דוסון, מנהלת מרכז המצוינות לאוטיזם של NIH באוניברסיטת דיוק, ועמיתיה.

מחקרים בעבר מצאו כי המוח האנושי מחובר לרמזים חברתיים, כאשר מבטו של האדם מתמקד אוטומטית באותות חברתיים. באוטיזם (ASD), הקשב לגירויים חברתיים מצטמצם, והחוקרים ביקשו לבדוק האם ניתן לזהות ילדים עם אוטיזם באמצעות מעקב אחר תנועות העיניים שלהם בזמן שהם רואים גירויים חברתיים.

במחקר החדש השתתפו 933 פעוטות בגילאי שנה וחצי עד שלוש וחודשיים. מתוך ילדים אלה 40 ילדים אובחנו בשלב מאוחר יותר עם אוטיזם. הילדים צפו דרך מכשיר נייד בקטעי וידיאו קצרים של אנשים שמחייכים ויוצרים קשר עין, או מנהלים שיחה. החוקרים תיעדו את דפוסי המבט של הילדים במצלמת המכשיר, ומדדו אותם באמצעות ראיית מחשב וניתוח למידת מכונה.

הילדים צפו בסרטונים, החוקרים עקבו אחרי תנועות העיניים

הבדיקה העלתה כי ילדים עם אוטיזם פחות הצליחו להתמקד ברמזים חברתיים ולעקוב חזותית אחר השיחות בסרטונים, לעומת ילדים עם התפתחות תקינה. על סמך המחקר, ובהמתנה לאישושו על ידי מחקרים גדולים יותר, הסיקו המחברים כי אפליקציית מעקב עיניים, הכוללת סרטונים ייעודיים וניתוח ראיית מחשב, יכולה להיות שיטה בת קיימא לזיהוי ילדים צעירים עם אוטיזם.

חשיבות המחקר נובעת מהאפשרות החדשה והנגישה לזהות אוטיזם בגיל מוקדם, ולהפנות את התינוקות והפעוטות להתערבות כמה שיותר מוקדמת, אז סיכויי ההצלחה של הטיפול הם הטובים ביותר. או במילות המחברים: “האפליקציה מדדה באופן מהימן סמני ביולוגיה ידועים וחדשים, המייחדים פעוטות עם אוטיזם לעומת פעוטות עם התפתחות טיפיקלית. לתוצאות חדשניות אלה עשוי להיות פוטנציאל לפיתוח כלי נגיש זיהוי לאוטיזם”.

הכוונה היא שטלפון נייד הוא פתרון זול ונגיש בהרבה לעומת ציוד מקצועי המשמש למעקב חזותי במעבדה, שעולה כסף רב ודורש כוח אדם מיומן – מה שמגביל את השימוש בו מחוץ למעבדה.

לתקציר המחקר:

https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/article-abstract/2779395

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות