נושאים קשורים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
הסתדרות 480-100

“בונוסים לבכירים יותנו בקליטת עובדים עם מוגבלות”

כך אמרה רשות החברות הממשלתיות במהלך דיון בוועדת הרווחה בהצעת החוק לשילוב עובדים עם מוגבלות בחברות אלה. ההצעה אושרה לקריאה שנייה ושלישית
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויות2 אירועים מזעזעים שקרו השבוע החזירו את הנכים עשרות שנים אחורה

2 אירועים מזעזעים שקרו השבוע החזירו את הנכים עשרות שנים אחורה

לשדרן שתקף את שירלי פינטו אין מקום בתקשורת; חייבים לעשות יותר נגד תוקפי הצעירה הנכה בבלומפילד. אלכס פרידמן בטור אורח

מאת אלכס פרידמן

השבוע ציינו 26 שנים להירצחו של ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר יצחק רבין ז”ל. השיח הציבורי עסק רבות באלימות על כל גווניה והחובה להוקיע אותה מתוכנו. אלה הדברים שכתבתי בפייסבוק ביום לזכרו: “העולם כולו דעות שונות, זה בסדר לא להסכים ומחלוקות זה דבר מבורך. כל זה חייב להתקיים לצד ערכי הדמוקרטיה וכבוד הדדי. למילים יש משמעות, למעשים יש השלכות, אלימות אף פעם אינה הפתרון. הבה נזכור”.

בשבוע האחרון גם עבר חוק הנכים בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת. יש בו בשורות היסטוריות לציבור הנכים בתחום הכלכלי, אך גם ובעיקר בהצבת אנשים עם מוגבלות בחזית החברה הישראלית וכחלק בלתי נפרד מסדר העדיפויות הלאומי. דווקא בשבוע כל כך משמעותי קרו שני אירועים מזעזעים, שמחזירים אותנו עשרות שנים אחורה.

הצעירה הנכה שהותקפה על ידי אנשי לה פמיליה

נתחיל מההתבטאות חסרת הרסן של יוסי בן עטר כלפי חברתי היקרה, חברת הכנסת שירלי פינטו. בן עטר שמח וצהל בשידור על כך ששירלי חירשת. האמת, גם אני שמח ששירלי חירשת. זה חלק מהיותה מי שהיא, וככזו היא גם עשתה היסטוריה כאשר הפכה לחברת הכנסת החירשת הראשונה בישראל ומביאה גאווה גדולה לכולנו.

דעותיה של שירלי הן דעותיה, כמו כל חבר/ת כנסת אחר/ת, אך מוגבלותה איננה גנאי והיא בטח לא הופכת אותה לצודקת יותר או צודקת פחות. בדיוק כמו שלא נקרא לחבר כנסת אחר שמן, נמוך או קירח. לאמירות של בן עטר אין מקום, ולאדם עצמו, שאינו מבין מהו כבוד בסיסי לאדם, אין מקום בתקשורת הישראלית.

המקרה השני חמור לא פחות ואולי אפילו יותר. אוהדי לה פמיליה, שתקפו פיזית אישה צעירה, נכה, והכל על רקע גזענות טהורה. גם במקרה הזה הזדעזעתי קשות. איך ייתכן שיש אנשים, אם אפשר לקרוא להם אנשים, שמסוגלים לשנוא בצורה כזו ולעשות מעשים כאלו. הבחורה הזו יכלה להיהרג, אבל אותם חיות אדם עדיין חופשיים ועולם כמנהגו נוהג.

חברת הכנסת שירלי פינטו

התקשורת אמנם מסקרת, אבל ככה בקטנה, בשוליים, ומקבלי ההחלטות והאכיפה לא עושים מספיק. היו מקרים בעבר, יש מקרה מזעזע בהווה, חייבים למנוע את המקרה הבא.

אז פעם הבאה שאתם מתפעלים מאדם עם מוגבלות במשחקים הפראלימפיים או מאדם עם מוגבלות שהגיע להישגים, אל תתרגשו ואל תקראו לנו גיבורים רק בשם המוגבלות, אלא בזכות ההישגים ובזכות מי שאנחנו כמכלול כבני אדם, לא חצי. אולי ככה, ביחד, נצליח לשנות תפיסות חשוכות וסטיגמות שאין להן מקום בחברה בריאה ושוויונית.

אלכס פרידמן

הכותב הוא מייסד ויו”ר ארגון “נכה לא חצי בן אדם”

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות