נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותפרסום ראשון: סמנכ"ל מוגבלויות במשרד הרווחה יפרוש מוקדם מהצפוי

פרסום ראשון: סמנכ”ל מוגבלויות במשרד הרווחה יפרוש מוקדם מהצפוי

גדעון שלום ענה לאם שהתלוננה על אלימות כלפי בנה במעון "בני ציון": "מה את רוצה ממני, לכי למשטרה" - והוקלט. שלום: "אין קשר בין הדברים"

ראש מינהל מוגבלויות במשרד הרווחה גדעון שלום. צילום מסך מיוטיוב

מאת אביחי חיים ועידן מוטולה

פרסום ראשון: לאחר שירות של מעל 43 שנה במשרד הרווחה, סמנכ”ל וראש מינהל מוגבלויות, גדעון שלום, יסיים את תפקידו מוקדם מהצפוי ויפרוש לגמלאות – כך נודע לאתר “שווים”. הפרישה מגיעה בעקבות פרשיית ההתעללויות המזעזעת בדיירים עם מוגבלויות במעון “בני ציון” בראש העין, ולאחר ששלום הוקלט כשהוא עונה שוב ושוב לאמא שהתלוננה על אלימות כלפי בנה באותו מעון: “מה את רוצה ממני, לכי למשטרה”.

בהתכתבות עם “שווים” אישר שלום, הנושא מאז 2017 בתפקיד הבכיר ביותר בתחום המוגבלויות במשרד הרווחה, כי הוא פורש בחודש יוני הקרוב במקום בחודש אוגוסט, מועד הפרישה המקורי שלו. שלום טען כי אין שום קשר בין אירועי “בני ציון” לבין הקדמת פרישתו. בהתחשב בוותק שלו, חודשיים באמת נראים כמו הבדל שולי. מנגד, טוענים אנשים במשרד הרווחה שאיתם שוחחנו כי אלמלא קשיים ביורוקרטיים למיניהם הוא היה פורש עוד קודם, ובכל מקרה מדובר במהלך סמלי שנועד לייצר “נורמה חדשה במשרד”.      

צריך להבין, בעיני ראשי המשרד פרשיית ההתעללות ב”בני ציון” היא קו פרשת מים. “מה שהיה לפני האירוע הזה לא יהיה אחרי”, אומרים לנו אנשים המעורבים בפרטי העזיבה של שלום. “המשרד לא יטאטא יותר מתחת לשטיח אירועים כאלה. גם העובדים הזוטרים וגם המנהלים הבכירים צריכים להבין שהמציאות השתנתה”.

“הפרישה שלי לגמלאות לא הוקדמה עקב אירועי ‘בני ציון'”, כתב שלום הבוקר ל”שווים”. “הפרישה תתבצע בסוף יוני 2022 ותהיה חודשיים לפני סיום תפקידי .כל זאת לאחר 43 שנות עשייה מרשימות, מהן 23 שנים בתחום המוגבלויות. כל ניסיון לקשור בין אירוע ספציפי כזה או אחר לבין העשייה שלי בהיקף וברמה כל כך נרחבת ואיכותית, הוא מגמתי ואין לו על מה לסמוך. אתם מוזמנים לפנות גם לדוברות המשרד בעניין”.

מדוברות משרד הרווחה נמסר כי “סמנכ”ל מוגבלויות במשרד הרווחה והביטחון החברתי, גדעון שלום, צפוי לפרוש לגמלאות בסוף חודש יוני לאחר 43 שנות עשייה במגוון תפקידים במשרד. כחלק מהיערכות המשרד לאור פרישתו הצפויה של מר שלום התפרסם מכרז לאיתור סמנכ”ל מוגבלויות שיחליף אותו בתפקידו”.

לאית סלמה - החשוד בהתעללות (צילום - אביחי חיים, טיקטוק)
מעון “בני ציון”. בריבוע הקטן: הנאשם המרכזי בפרשייה לאית סלאמה

מאות מקרי התעללות מתחת לרדאר של הנהלת המעון

כזכור, ב-1 בפברואר התפוצצה פרשיית “בני ציון” ברעש גדול. מי שהביא לפתיחת החקירה הייתה עובדת סוציאלית ששמה לב לפגיעה באחד הדיירים ודיווחה למשטרה. חוקרי תחנת ראש העין לקחו את מצלמות האבטחה המותקנות במקום לבדיקה וכאשר צפו בסרטונים נדהמו לגלות מסכת התעללויות קשה בדיירים שנמשכה מספר חודשים לפחות וכללה מאות רבות של מקרים. בין השאר התברר כי ארבעה מדריכים במעון היכו דיירים, הצליפו בהם, ישבו עליהם, חנקו אותם עם כריות ואפילו השתינו במיטותיהם, והכל מתחת לרדאר של הנהלת המקום ומשרד הרווחה. להערכת המשטרה, ההתעללות נמשכה זמן רב יותר, אולם החומרים ממצלמות האבטחה לא נשמרים יותר מכמה חודשים. לאחר שארבעת המדריכים נעצרו ונחקרו הוחלט להגיש נגדם כתבי אישום חמורים.

כמה ימים לאחר מכן חשפו אתר “שומרים” וחדשות 12 את הקלטת השיחה מתחילת 2021 שבה נשמע שלום מדבר בזלזול לאם שהתלוננה על אלימות כלפי בנה המתגורר במעון. האם סיפרה לשלום כי בנה הגיע ל”בני ציון” לאחר ששהה בשני מוסדות אחרים, שגם בהם חווה אלימות. “עכשיו הוא תשעה חודשים ב’בני ציון’, הוא מוכה, הוא בחרדות, הוא בטראומה ובפחד נוראי”, אמרה לו. “הילד שלי בתסכול. בגלל הקורונה לא הוצאתי אותו הביתה. כשהתחלתי להביא אותו (הביתה) גיליתי סימני חבלות…”

בתגובה ענה לה שלום: “מה את רוצה? גברת, תקשיבי לי. אם הבן שלך סובל, תלכי למשטרה. תתלונני במשטרה והיא תחקור”. האם ענתה: “אם אתה אחראי על כל המעונות, אתה צריך לשלוח עובדים סוציאליים שיבואו לטובת החוסה… אני פונה לרווחה כל פעם ואין מענה”. שלום: “את מוכנה להגיד לי מה את רוצה ממני, שאולי נוכל לדבר? מה את רוצה ממני?” האם: “אני רוצה שתפעל נגד האלימות”. שלום: “אז תגישי תלונה במשטרה”. האם: “זה לא עוזר, סוגרים את התיקים”. שלום: “תקשיבי גברתי. אני לא יודע מה את רוצה ממני. יש דרך להתלונן”.

גדעון שלום משוחח עם האמא

בעקבות החשיפה פנינו באתר “שווים” לשר הרווחה מאיר כהן בשאלה אילו צעדים הוא מתכוון לנקוט נגד שלום. במהלך מסיבת עיתונאים שבה הציג את חוק שירותי הרווחה החדש, ענה כהן כי הוא בודק את הדברים. “הזמנו אותו (את שלום – א.ח.)”, אמר השר, “אני חושב שמגיע לכל אדם, וגם לנו, כמה שעות לבדוק את העניינים. אנחנו נפעל בהתאם. משרד הרווחה לא יגלה שום סובלנות לתופעות מהסוג הזה, לרבות לא של אנשיו. היחס להורים ולפניות צריך להיות עם הכלה של תלונות. ההורים הם גם העיניים שלנו באותם מוסדות. נתייחס לכל פנייה”.

“אפשר לנסוע בטווח של קילומטר בסיבובים”

השיחה המוקלטת לא הייתה הפעם הראשונה שבה שלום התייחס בזלזול לטענות של הורים לילדים עם מוגבלויות. לפני שנתיים, לקראת אחד מסגרי הקורונה, חשפנו ב”שווים” כי שורה של ארגוני הורים פנו לשר הרווחה דאז, איציק שמולי, בבקשה להחריג אנשים עם מוגבלות מהכלל האוסר על יציאה מהבית ברכב לטווח של יותר מקילומטר.

על המכתב היה מכותב גם שלום. הארגונים הסבירו כי לאנשים עם צרכים מיוחדים יש קושי חריג להישאר בין ארבעה קירות לאורך זמן, וכי יציאה ברכב לכמה שעות של הפוגה והתאווררות תקל עליהם לצלוח את הימים הלא פשוטים. כשהגיע המענה של שלום, ההורים לא האמינו למראה עיניהם. “אני לא מבין מה הבעיה”, ענה, “אפשר לנסוע באוטו בטווח של קילומטר בסיבובים”. התשובה הקצרה והצינית עוררה את זעמם של הורים רבים.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות