נושאים קשורים

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר
הסתדרות 480-100

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותתרופה לגמילה מאלכוהול עשויה לשחזר ראיה אצל מבוגרים

תרופה לגמילה מאלכוהול עשויה לשחזר ראיה אצל מבוגרים

מאות מיליוני אנשים עם ליקוי ראיה עשויים לחזור ולראות, אם הניסוי בבני אדם יצליח. עכברי מעבדה שקיבלו את התרופה, זיהו תמונות והגיבו להן

לקות ראיה - אילוסטרציה
לקות ראיה – אילוסטרציה

מדענים מאוניברסיטת ברקלי גילו ש”אנטביוז”, תרופה שמיועדת לגמילה מאלכוהול, עשויה לסייע גם בשחזור הראיה, למי שאיבד אותה כתוצאה מהזדקנות, או מהמחלה הגנטית רטיניטיס פיגמנטוזה. מדובר במאות מיליוני בני אדם ברחבי העולם.

הרעש החושי שמפריע לעין

החוקרים, בראשות פרופ’ ריצ’ארד קריימר, פרופסור לביולוגיה מולקולרית וביולוגיה תאית מאוניברסיטת ברקלי, ביצעו את הניסוי בעכברי מעבדה. אצל העכברים, נגרם רעש חושי ברשתית, כתוצאה ממוות של תאים קולטי אור (פוטורצפטורים) והצפה בחומר בשם “חומצה רטינואית”. הרעש החושי הזה מפריע במעבר של המידע מהעין למוח.

התרופה, כך גילו החוקרים, מעכבת את האנזימים שמייצרים את החומצה ופעילות היתר בתאים ברשתית. בכך היא מסייעת לתאים ששרדו להעביר את המידע החזותי למוח. במילים אחרות: מדובר בשחזור, ולא באופן חלקי, של הראיה.

העכברים בניסוי שהיו כמעט עיוורים לגמרי, הצליחו לזהות תמונות על גבי מסך, לאחר שקיבלו את התרופה. בניסוי נוסף, הוקרנו בפני העכברים קטעים מסרטים באופן מחזורי, והחוקרים עקבו אחרי פעילות המוח שלהם. הם גילו שהעכברים הגיבו לפריימים ספציפיים מהסרט, ולא רק לאור שבוקע מהמסך. הניסויים הוכיחו כי השימוש בתרופה ממש שיפר את הראיה, ולא רק את הרגישות של העכברים לאור.

פריצת דרך בשיפור הראיה

החוקרים אומרים כי התוצאה שקיבלו הייתה דרמטית ומעבר לציפיות שלהם. השלב הבא במחקר יהיה ניסוי קליני בבני אדם. הם מתכננים לבדוק קודם אנשים שחיים עם רטיניטיס פיגמנטוזה, ונמצאים בשלבים מתקדמים של המחלה, אבל לא סופיים שלה.

“אם יתנו למישהו עם ליקוי ראיה אנטביוז, וראייתו תשתפר אפילו במקצת, זו תהיה תוצאה נהדרת בפני עצמה”, אומר קריימר, “אבל זו גם תהיה הוכחה החשובה, שתוכל להניע פיתוח של תרופות חדשות ואסטרטגיה חדשה לגמרי בשיפור הראייה”.

למחקר המלא

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות