נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותהדיון בכנסת היה "יום חג" לכל מי שאיננו אדם עם מוגבלות

הדיון בכנסת היה “יום חג” לכל מי שאיננו אדם עם מוגבלות

השר והח"כים דיברו למשפחות, הארגונים והעמותות, אבל לא אלינו. ובכל זאת, מצאתי קרן אור בוועדה היום. הטור של איל שחל

הדיון בוועדת הרווחה היום. צילום מסך

חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות התשפ”ב-2022 הוא יום חג לכל מי שאיננו אדם עם מוגבלות.

שלא בטובתי, נכנסתי לדיון באיחור מסוים. הזום ישב על המדוכה בטרם אישר את השתתפותי. המסך נפתח ברגע בו שר הרווחה כהן הישיר מבט אל המסך ואמר בבריטון סמכותי שהוא שם בשביל להגשים את החלומות שלנו. אבל לא הופרחו בלונים לשמיים, ולא נשמעה ברקע מנגינת Happy days are here again.

עם זאת, חגגנו את יום החג למחמאות: שר הרווחה גמר את ההלל על עצמו, היו”רית החמיאה לשר ולעצמה, השר שיבח את היו”רית, וח”כים אחרים שיבחו את עצמם.

הבנו היטב שזה יום חג ל”משפחות, ארגונים ועמותות”, שאליהם ורק אליהם התייחסו השר והח”כים. השר אפילו התפייט: המשפחות הן החשובות, הן זקוקות למענה, לאוזן קשבת, החוק ייכתב רק בשיתוף פעולה איתן. היו”רית רייטן הוסיפה: אי אפשר בלעדיכם, ארגונים ועמותות.

ורק אנשים עם מוגבלויות עצמם בהו בעגמומיות במסך, רצו לדבר ומצאו עצמם ב”השתק”. כתבו בצ’אט ואיש לא ראה את דבריהם, כי הם תועלו למענה אוטומטי של הוועדה.

בהיעדר התייחסות שפכתי את חמתי על הצ’אט, אשר לא ידעני. כתבתי לו שהפרוטוקול ייכנס לדיראון לדברי ימי הכנסת, כי יראו כמה ההתייחסות הייתה חד-צדדית, בסגנון המאה השמונה עשרה. המצב היה כה גרוע, עד שלא התייחסו לאנשים עם מוגבלויות אפילו ביחס של חסד כמו במאה התשע עשרה. לא התייחסו בכלל.

תאמרו: יש פגם בכללי הטקס. לצערי, הטקס הזה משדר משמעות. הטקס המתעלם הזה מתאים לחלוטין למגרעות שבחוק עצמו. הוא לא מכונן מנגנונים שיאפשרו לאדם עם מוגבלות לבטא את רצונו, לבחור את בחירותיו, לכתוב את סיפור חייו. הוא דואג היטב לביסוס מעמדם ולתקצובם של גופים שונים. יש פער עצום בין ההצהרות בעל פה לבין המילים הכתובות בחוק. על המחוקק מוטלת החובה החוקית והמוסרית לסגור את הפערים האלה.

ובכל זאת, קרן אור

קרן האור שאני מוצא בדיון הזה זו הברית שנוצרה בין חלק מהארגונים לאנשים עם מוגבלויות. התרגשתי עד דמעות למשמע דבריהם של נציגי נציבות השוויון, אלו”ט וארגונים חברתיים (שנקטעו לא בחן רב על ידי היו”רית כי לא באו לברך אלא לבקר פגמים).

רוב המסרים עליהם חזרו הדוברים הם אלה שאני כותב עליהם כבר זמן רב. כן, אלה שבגינם נאמר לי שאני “הזוי”. בכיתי ללא קול כשהדוברים השונים חזרו על המסרים שלי, כל אחד ואחת בניסוח האישי שלו או שלה. זו זכות גדולה, גם כשהדובר.ת מייחס.ת את המסר לעצמו.ה. גם כשקולי שלי מושתק בדיון.

לא לעו”סים כממלאי כל התפקידים ביישום החוק.

לא למסלולי אבחון וטיפול שונים לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ולכל השאר.

לא ל”מעטפת” קלה עד לא ברורה לחיים בקהילה (בהשוואה לדיור במעונות).

לא לתקצוב יתר של מפעילים לעומת האנשים עצמם.

ולא לפטרנליזם כלפי אנשים עם מוגבלויות: שאומרים להם, מכתיבים להם, קובעים בשבילם.

לא.

לא לשם כך נחקק החוק הזה.

שר הרווחה מאיר כהן בוועדת הרווחה. צילום מסך

קריים ומיניסטר

ואחד, יואב קריים הנפלא, מבית איזי שפירא, הזכיר לוועדה הנכבדה ש”אין עלינו – בלעדינו” (אנשים עם מוגבלות), אבל עד כה כל שנכתב בחוק היה עלינו – ובלעדינו. הוא הושתק בגסות על ידי פוליטיקאים ועושי דברם, שבעיניהם כל דיון נוסף בחוק מיותר, כי צריך לחוקק אותו מיד. ללא ערעור. כפי שמקובל בדמוקרטיה, כמובן.

אני שמח, כי חקיקה היא עניין מורכב ולעתים גם קצת נכלולי. מה שחשוב הוא שציבור גדול מבין את החוק הזה, לומד אותו ונלחם על כל תו ותג בו.

אני מזכיר לח”כים ולשרים שהתלוננו על מעורבותנו בנושא, שזה תפקידנו כאזרחים. לרסן את כוחו העצום של השלטון, במיוחד כשהוא מופעל על חיי סקטור אחד, שהוא אנחנו. האנשים עם המוגבלויות.

בסופו של דבר, אלה החיים שלנו.

לא של המשפחות.

לא של ארגונים ועמותות.

שלנו.

אנא ממך שר הרווחה, אל תשכח את זה.

עוד בנושא:

חוק הרווחה: “לאדם עם מוגבלות יש אפס אפשרות בחירה”

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות