1,103 מורים וגננות חסרים בחינוך המיוחד לקראת שנת הלימודים הקרובה – כך עולה מנתונים שמפרסם היום (ראשון) משרד החינוך. הנתונים מתבססים על דיווחים של מנהלי בתי הספר והגנים במערכת החינוך.
בסך הכל חסרים במערכת החינוך 5,671 מורים וגננות, כך ששיעור מורי החינוך המיוחד החסרים מהווה 20% מהם. שיעור התלמידים הלומדים היום בחינוך המיוחד מכלל התלמידים עומד על 11.5%, אך יש לזכור שחלק ניכר מהתלמידים הללו לומדים בכיתות קטנות, ולכן נדרש יותר כוח אדם חינוכי.
לנוכח המצב, שרת החינוך, ד”ר יפעת שאשא ביטון, ביקשה ממשרדה להכין תוכנית לאומית אסטרטגית להתמודדות עם המחסור במורים ולהשבחת איכות ההוראה. “הנתונים מוכיחים מעל לכל ספק שאנחנו בשיאו של משבר חמור בכוח אדם, שהתעצם בשנים האחרונות ומסכן את עתידה של מערכת החינוך”, אמרה השרה. “המשבר אינו נקודתי, או במקצועות בודדים, אלא מקיף ועמוק בכלל המקצועות במערכת.
“המאבק להעלאת שכרם של צוותי ההוראה ושיפור מעמדם הוא מאבק על החינוך של הילדים שלנו, להם אנו שואפים להבטיח את החינוך הטוב והמסור ביותר” הוסיפה שאשא ביטון. “הסכם שכר משמעותי הוא מעל הכל אינטרס של מדינה השואפת להצלחה ולמצוינות, לצד תהליכים מקצועיים נוספים שאנו מקדמים במערכת. אין לכלכלה ולחברה שלנו עתיד ללא מערכת חינוך חזקה, יציבה ומתקדמת”.
בהסתדרות המורים הצטרפו לקריאה לחתום במיידי על הסכם שכר עם המורים. “מערכת החינוך בישראל נמצאת בקריסה”, מסרה מזכ”לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. “כבר שנים שאנחנו זועקים את זעקתנו על מחסור חמור בעובדי הוראה. המאבק להעלאת שכרם ושיפור מעמדם הוא מאבק ואינטרס לאומי של כולנו כחברה. אין מספיק עובדי הוראה במערכת. הם בורחים מהמקצוע בגלל השכר והתנאים המחפירים. אני קוראת לראש הממשלה, יאיר לפיד, ולשר האוצר, אביגדור ליברמן, להתעורר ולהתעשת במהרה. אם לא ייחתם הסכם שכר בקרוב – לא תיפתח שנת הלימודים, וציבור ההורים יידע טוב מאוד מי אחראי לגרירת הרגליים הזאת”.
מארגון אלו”ט נמסר: “אנו מודאגים מהנתונים שפורסמו על ידי משרד החינוך, לפיהם כמעט 20% מהמשרות הפנויות הן בחינוך המיוחד – מחסור של למעלה מ-1,000 אנשי ונשות חינוך. המחסור הזה צפוי להקרין כבר מתחילת השנה על המענה שמקבלים תלמידי החינוך המיוחד בכלל ותלמידים על רצף האוטיזם בפרט. דווקא תלמידים אלה, שזקוקים לסיוע מוגבר, תיווך והכנה לימודית, הולכים לחוות הידרדרות קשה כתוצאה מהיעדר במענים הניתנים להם במוסדות החינוך”.
בארגון ביקרו את התנהלות הממשלה ומשרד החינוך: “זוהי תעודת עניות למדינת ישראל ולמערכת החינוך, שנכשלה בשילוב והכלתם של תלמידים עם מוגבלויות ומתן מענה מותאם עבורם. אנו קוראים לגיבושה הדחוף של תוכנית חירום שתביא לגיוס אנשי ונשות חינוך איכותיים לתוך מערכת החינוך כולה, בדגש על החינוך המיוחד. החינוך הוא בבואה של החברה הישראלית, ועל כולנו מוטלת החובה לעשות הכל על מנת שהחינוך של כל ילדינו יהיה מיטבי, חדשני ומקדם”.