נושאים קשורים

הופכים קושי לפתרון: אלו המוצרים שניצחו בתחרות ההאקאוטיזם

עשרה סטרט-אפים חדשים בתחום הטכנולוגיה לאוטיזם התחרו על המקום הראשון באירוע שיא טכנולוגי מיוחד במינו: "זכות והזדמנות חד-פעמית"

התנגדות להטלת אגרה של 700 שקל על ביקור במיון פסיכיאטרי

מאחורי המהלך עומדים משרדי הבריאות והאוצר. ממלא מקום יו"ר ועדת הבריאות:  "אין מקום לאגרה כזו. לחייב את קופות החולים להקים מוקדי טיפול בקהילה"

למה לא הלכתי להצביע בבחירות לרשויות המקומיות

אתמול לא הלכתי להצביע. אם מישהו במשרד הפנים חושב שפתקי ההצבעה מונגשים – כדאי לו לחשוב שוב | טור מאת לקוית ראייה

בג”ץ יכריע: האם תוקפא רפורמת מכשירי השיקום?

ארגוני הזכויות למען אנשים עם מוגבלות עתרו לביהמ"ש בבקשה לצו ביניים להפסקת החקיקה שתעביר את הסמכות על המכשירים ממשרד הבריאות לקופות החולים
הסתדרות 480-100

נחתם צו הרחבה: כל העובדים הסוציאליים ייהנו מעליית שכר

שר העבודה יואב בן צור הרחיב את ההסכם הקיבוצי שנחתם בין הממשלה להסתדרות לטובת העו"סים. רשימת ההטבות – בכתבה
ראשיחדשותמי מחליט כיצד להשתמש בשעות הסיוע שמקבל ילד משולב

מי מחליט כיצד להשתמש בשעות הסיוע שמקבל ילד משולב

אתם שואלים על זכויות אנשים עם מוגבלות ומשפחותיהם, המומחים של עמותת "קשר" עונים. "טוב ששאלתם", פרק 3

צילום: ביגסטוק

לפני כחודש השקנו ב”שווים” יחד עם עמותת “קשר” את המדור החדש “טוב ששאלתם”. במסגרת המדור אתם, הקוראים, מוזמנים לשלוח שאלות הנוגעות לזכויותיכם כאנשים עם מוגבלות או כבני משפחה של ילדים/בוגרים עם מוגבלות, והמומחים של “קשר” ישמחו לענות לכם.

השאלות יכולות לעסוק בכל תחומי החיים: קצבאות נכות, הנחות והטבות כספיות ואחרות המגיעות לכם, זכויות במערכות החינוך, הבריאות והרווחה, תעסוקה, נגישות ועוד. את השאלות אתם מוזמנים לשלוח ללינק הבא >>> https://www.kesher.org.il/%d7%a6%d7%95%d7%a8-%d7%a7%d7%a9%d7%a8/

אחת לשבועיים נבחר שאלה מעניינת או כזו שרלוונטית למספר גדול של אנשים, ונפרסם אותה עם התשובה כאן במדור. אנחנו מתחייבים שזהותכם האמיתית תישמר בסוד (השמות שיפורסמו יהיו פיקטיביים).

שימו לב! אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בשאלות שלכם, ועליכם לקחת זאת בחשבון כאשר אתם פונים אלינו. שוב, שמותיכם האמיתיים לא יופיעו בפרסומים. כמו כן, חשוב להדגיש כי התשובות במדור אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים, “קשר” או מערכת “שווים”, אחראים לתוצאות השימוש בהן.

אז קדימה, בואו נעבור לשאלה החדשה ששלח לנו בועז מהדרום (שם פיקטיבי):

??? 

בועז מהדרום שואל  

אני אבא של יוסף, ילד עם אוטיזם שעולה לכיתה ב’. סיימנו את הוועדה של משרד החינוך בשביל השילוב בבית הספר, ובהחלטה כתוב שקיבלנו “6.6 שעות שבועיות”. בוועדה הסבירו שאפשר לקבל עם השעות האלה תמיכות מסוגים שונים, אבל כשפנינו לבית הספר אמרו לנו שמה שניתן לקבל זה רק 24 שעות סייעת ועוד שעה קבוצתית עם מורה שיעזור קצת. זהו.

זה ממש לא מה שדיברו עליו בוועדה. במפורש אמרו לנו שם שיש עוד אפשרויות להוראה ולמטפלים. אז מה באמת מגיע לנו? האם יש מה לעשות כדי לשנות את ההחלטה של בית הספר? ובנוסף, האם אנחנו עדיין יכולים לוותר על שילוב ולבקש במקום כיתת תקשורת?  

!!! 

אנחנו עונים 

שלום בועז. שעות שבועיות זו הדרך של משרד החינוך להגיד כמה תקציב הוא מעביר לבית הספר לטובת כוח אדם בשבוע. יש גם כאלה שמכנים את זה “נקודות” או “תמיכות”.  

למעשה, ניתן להשתמש בשעות השבועיות בכמה אופנים: שעות הוראה תומכת (כולל ניתוח התנהגות), שעות טיפול (כולל טיפול באמנות) ושעות של סייעת אישית. כל שעה שבועית שווה שעת הוראה או שעה של טיפול פרטני, או לחילופין 4.3 שעות סייעת אישית בבית ספר יסודי (בתיכון זה 5.4 שעות סייעת על כל שעה). מעבר לכך אתם זכאים לחצי שעה הנחיית צוות מטעם משרד החינוך בשבוע.

אפשרות נוספת היא לנצל את השעות לטיפול או הוראה קבוצתיים, וככה כל תלמיד בקבוצה נותן מהנקודות שלו רק את החלק היחסי מתוך הקבוצה. כלומר, אם יש קבוצה של ארבעה תלמידים בטיפול, אז כל תלמיד נותן רק רבע שעה מתוך הנקודות/שעות שקיבל, ויכול לנצל את שאר הנקודות לדברים אחרים.  

דוגמאות:  

אם רוצים, למשל, לנצל את כל 6.6 הנקודות לשעות סייעת אישית – זה יוצא 28.38 שעות של סיוע בשבוע (6.6 נקודות כפול 4.3 ביסודי). ככה ניתן לקבל 28 שעות סיוע, ועם מה שנותר (0.38) לקבל יחד עם תלמידים אחרים הוראה או טיפול קבוצתי.  

אם רוצים, לדוגמה, לקחת שעה טיפול ושעה הוראה תומכת, נותרות 4.6 שעות לטובת סייעת אישית (6.6 שעות פחות השעתיים), ששוות כמעט 20 שעות סייעת שבועיות. מי שהמספרים מסובכים עבורו, מוזמן להשתמש במחשבון של עמותת “קשר” בשביל החישובים השונים >>> לחצו כאן למחשבון.  

ובחזרה למקרה הספציפי. בועז, ממה שאתה מתאר נראה שהתנהלות בית הספר של יוסף לא הייתה תקינה מבחינת יישום החלטת הוועדה. על פניו נראה שבית הספר פעל באופן חד צדדי, בניגוד להנחיות משרד החינוך. חשוב להדגיש: זכותכם המלאה להשתמש בנקודות/שעות שקיבלתם בדרך שנראית לכם הכי נכונה ליוסף, וזאת בתוך צוות המסגרת החינוכית שאתם חלק ממנה! 

אז מה עושים עכשיו? בועז, עליך לפנות לבית הספר ולבקש להיות חלק מוועדת הפילוח. לא לשכוח כמובן לקבל החלטה ופרוטוקול על הפילוח שנעשה (חובה על פי חוזר מנכ”ל משרד החינוך). אם אתם לא מרוצים מהפילוח כפי שנקבע, ניתן להגיש השגה גם על אופן הפילוח לוועדת הזכאות והאפיון שנתנה לכם את ההחלטה. 

ובנוגע לשאלות הנוספות: אם יוסף צריך יותר שעות ממה שקיבל בהחלטה – יש לכם 21 יום מיום קבלת ההחלטה לפנות להשגה על הוועדה שהתקיימה. אם רוצים להחליף את סוג המסגרת שבחרתם משילוב במסגרת כללית  לכיתת תקשורת – יש לכם עד ה-25.6 להודיע על כך ליו”ר וועדת זכאות ואפיון ששמו מופיע על גבי ההחלטה (לרשימה המלאה של היו”רים בוועדות לחצו כאן).  

המדורים הקודמים:

אילו זכויות מגיעות להורים לילדים (ובוגרים) עם מוגבלות במקום העבודה

מדור חדש: אתם שואלים על זכויות של משפחות מיוחדות, אנחנו עונים

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות